ASIAKASTARINA: PRISKA / HOIVAMEDIA
Aitoa hyötyä uutiskirjeestä, ei vain seuraajien haalimista
2025 | lukuaika 7 min.
”En tarvitse listalleni suurta seuraajajoukkoa. Toivon, että listalle löytää juuri ne oikeat henkilöt, jotka myös aidosti hyötyvät kirjeideni sisällöistä ja ovat kiinnostuneet minusta tai Hoivamedian palveluista.” (Priska)
Hoivamedian Priskalle ajatus uutiskirjemarkkinoinnista syttyi muiden yrittäjien suosituksista ja vallitsevasta puheesta, ettei yrityksen markkinoinnissa kannata nojata ainoastaan sometilien varaan.
”Ennen kurssille ilmoittautumista olin jo hetken pohtinut Hoivamedian markkinoinnin laajentamista tai ”hajauttamista” uutiskirjeiden avulla. Kirjoittaminen, markkinointi ja sähköpostiviestintä olivat entuudestaan tuttua, mutta varsinainen uutiskirjemarkkinointi (liidimagneetteineen ja tervetuloautomaatioineen) oli minulle täysin uusi, opeteltava asia.”
Olen täysin samaa mieltä Priskan kanssa siitä, etti yhdenkään yrittäjän kannattaisi jättää markkinointiaan somen varaan, sillä yksinkertaisesti sanottuna: oma lista on aina omasi. Ja ihana kun Priska lähti mukaan kurssille, sillä saimme luotua mielenkiintoisen ”Yhdessä eteenpäin” -konseptin, joka kuvastaa hyvin Priskan toiminnan ideaa.
Mutta mennään ensin Priskan ajatuksiin ennen kurssia sekä kurssin aikana:
Olin seurannut Sanarikastamoa Instagramissa jonkun aikaa, ja törmäsin siellä Sirjan Tavoitteelliset Uutiskirjeet -kurssiin. Ennen kurssille liittymistä, ajattelin, että ehkä tämä kurssi auttaa minua ryhtymään tuumasta toimeen.
Kerroin myös parille yrittäjäkollegoilleni kurssille liittymisestä, ja hekin innostuivat aloittamaan oman uutiskirjemarkkinoinnin. Pääsin siis heti jakamaan omat tuoreet oppini ja oivallukseni eteenpäin.
En ole koskaan ollut aktiivinen uutiskirjeiden tilaaja tai lukija, joten tietämykseni aiheesta oli melko lähtöviivalla.
Ennen kurssin alkua toivoin, että saan kurssin avulla luotua uutiskirjeen sisällöistä ja ulkoasusta järkevän, kiinnostavan ja ”koukuttavan” kokonaisuuden.
Tavoitteena oli saada kurssin avulla uutiskirjemarkkinointi käynnistettyä mahdollisimman onnistuneesti ja tehokkaasti. Halusin kurssin olevan ”potku takamukselle”, joten varasin aikaa kalenterista kurssille ja siihen liittyville tehtäville, ja näin sain prosessin sujuvasti käyntiin.
”Minulle alusta asti tärkeintä oli, että jokainen uutiskirjeeni toisi jotain konkreettista hyötyä lukijalleen.
En tarvitse listalleni suurta seuraajajoukkoa. Toivon, että listalle löytää juuri ne oikeat henkilöt, jotka myös aidosti hyötyvät kirjeideni sisällöistä ja ovat kiinnostuneet minusta tai Hoivamedian palveluista.
Halusin toteuttaa uutiskirjeitä omalla tyylilläni, mutta tarvitsin apua 1) prosessin aloittamisessa ja loppuun saattamisessa 2) liidimagneetin ideoinnissa ja 3) tervetuloautomaation rakentamisessa. (Priska)
Oivalluksia kurssin ajalta...
Kurssissa parasta oli se, että kurssin sisältöjä pystyi ottamaan haltuun itselle sopivaan tahtiin ja Sirjan apu oli käytettävissä koko kurssin ajan ja vielä pitkään sen jälkeenkin.
Kurssi eteni loogisessa järjestyksessä oman uutiskirjeprojektini mukana. Kurssin aikana sain rauhassa ideoida ja jalostaa muun muassa mahdollisimman hyvin palvelevaa liidimagneettia.
Yksittäiset uutiskirjeet muotoutuivat kokonaiseksi ja eheäksi konseptiksi
Lopulta päädyin kehittämään kokonaisen sote-yrittäjille suunnatun uutiskirjekonseptin pelkän yksittäisten uutiskirjeiden sijaan.
Ilman kurssin tuomia oppeja ja Sirjan antamaa tukea houkutteleva liidimagneetti tai johdatteleva tervetuloautomaatio olisi saattanut jäädä pelkäksi haaveeksi.
Kuukausittain lähtevä kirje tuo toivottua rytmiä omaan tekemiseen, ja listalaiseni kuulevat minusta sopivan säännöllisesti.
Automaatiot – kuten listalle liittymiset, liidimagneetin lähetys, tervetuloviestit sekä uutiskirjeiden lähetys ajastuksella tekevät uutiskirjeen tekemisestä ammattimaista ja helppoa. Tämän myötä voin keskittyä sähköpostimarkkinoinnissa olennaiseen, eli kuukausittaisten kirjeiden tekemiseen ja uutiskirjeen markkinointiin eli uusien asiakkaiden hankintaan.
“Uutiskirjeideni avausprosentti on ollut hyvä, ja tiedän että kirjeitäni oikeasti luetaan. Myös muutama soteyrittäjien kanssa työskentelevä yrittäjäkollega on halunnut jakaa omia vinkkejään ja kokemuksiaan uutiskirjeissäni. Minua ei haittaa tuoda esille myös toisten näkemyksiä ja palveluita. Yhdessä Eteenpäin kuvastaa nimenomaan yhdessä tekemistä ja yhdessä kasvamista.” (Priska)
Mitä muita ajatuksia kurssi tai teema herätti?
> Uutiskirjeiden avulla pääsen lähemmäksi asiakkaitani – he oppivat tuntemaan minut ja palveluni paremmin. Seuraavassa uutiskirjeessä pyydän palautetta lukijoiltani, jotta tiedän, mikä toimii ja miten voisin kehittää kirjekonseptia edelleen.
> Uskon pitkäjänteiseen tekemiseen. Minulla on vahva luotto, että oikeat henkilöt löytää kirjeideni pariin, ja sitä kautta tulen saamaan uusia kuukausiasiakkaita. Kurssin käytyäni ja oman konseptin luotua pystyn nyt itsekin auttamaan asiakkaitani uutiskirjemarkkinoinnin aloittamisessa ja kirjeiden laatimisessa.
+ Priskan 3 käänteentekevää hetkeä kurssilta:
- Asiat menivät eteenpäin, kun sain kurssin ohjeiden avulla tehtyä sivuilleni uutiskirjeen tilauslaatikon, ja pääsin keräämään tilaajalistaa.
- Kun keksin (Sirjan sparraamana) rakentaa uutiskirjekonseptin pelkän satunnaisten uutiskirjeiden sijaan (esimerkiksi jokainen kirje sisältää kuukauden teemaan sopivan somevinkin ja tehtävän), alkoi eheä kokonaisuus muotoutua.
- Minulle merkittävää oli keksiä, miten toteutan oman liidimagneetin.
Kuka Priska?
Perustin Hoivamedian kesällä 2024, jotta voisin tehdä kahta minulle tärkeää asiaa – kohdata ja tukea erilaisia ihmisiä sekä tehdä itsenäistä luovaa työtä.
Yritykseni arvot kuvastavat hyvin minua ja tapaani työskennellä: yhdessä kohdaten, kohti tasapainoa ja aidosti välittäen.
Haluan toiminnallani tukea sinun ja yrityksenne hyvinvointia sekä kehittymisen ja kasvun mahdollisuuksia. Kohdataan yhdessä niin sinun ei tarvitse tehdä kaikkea yksin!
Hoivamedian palvelut on kehitetty palvelemaan eri kokoisten yritysten assistenttitarpeita. Joskus ulkoistetun assistentin palveluiden ostaminen voi olla parempi ja kannattavampi vaihtoehto kuin oman assistentin palkkaaminen.
Assistenttina kohtaan asiakkaani aina lämmöllä, kannustavasti ja tasa-vertaisesti kunnioittaen jokaisen omaa tyyliä toteuttaa yrittäjyyttään.
>>> TUTUSTU HOIVAMEDIAN PALVELUIHIN
>>> SEURAA INSTAGRAMISSA
>>> TILAA YHDESSÄ ETEENPÄIN -kirje
Muuta palautetta kurssista:
”Prosessi eteni luottavaisin mielin, sillä apua sai aina tarvittaessa helposti viestillä tai sähköpostilla. Jatkuva kannustava, mutta rehellinen palaute auttoi näkemään tuotoksia ”ulkopuolisen” silmin -> ei tarvinnut pohtia yksin asioita, ja sain selkeitä suuntaviivoja ideoiden ja tekstien kehittämiseen.”
Tavoitteelliset uutiskirjeet on kolmen työpajan kokonaisuus, jonka jälleen sinulla on 1) oikeita ihmisiä puoleensa vetävä liidimagneetti, 2) myyntia & tutustumista edistävä tervetuloautomaatio sekä 3) idea & sisältösuunnitelma omalla uutiskirjeellesi (joka on enemmän kuin ”vain uutiskirje”).
