Blogi yritykselle vai ei? 6 syytä miksi blogi kannattaa

lukuaika 9 min. | markkinointi

Monet yrittäjät pohtivat edelleen, onko blogista heidän yrityksensä toiminnan kannalta mitään hyötyä.

Tavoittaahan perusmainokset ja  somemarkkinointi asiakkaita. Eikä kukaan nyt enää blogeja lue, eihän? 

Kyllä lukee, paljon.

Eräskin kirjoittamani blogi vetää kiinnostuneen yrityksen sivuille vuoden jokaisena päivänä – voitko sanoa samaa omasta Instagram-tilistäsi?

Blogit ovat siis erittäin hyödyllisiä ja tehokkaita markkinoinnin kannalta. Ja mikä parasta – ne toimivat markkinointiväylänä vielä vuosia kirjoittamisen jälkeen, toisin kuin somepostaukset. 

Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, miksi blogia oikein kirjoitetaan ja kirjoittaa blogia tämän tavoitteen mukaisesti.

Jos vielä epäröit, kerron sinulle 6 hyötyä, joiden vuoksi yrityksen kannattaa kirjoittaa blogia.

1) Blogilla tavoitat uusia asiakkaita - vielä vuosienkin päästä.

Ensimmäinen hyöty on tietysti se, että blogi on erittäin hyvä keino tavoittaa uusia asiakkaita.

Kokeile vaikka itse. Kirjoita Googleen jokin hakusana ja katso millaisia vastauksia saat. Viimeksi tällä viikolla hain sanaa ”Canvapohjat” ja löysin tieni mielenkiintoisen blogipostauksen kautta verkkokauppaan.

On kuitenkin huomioitava, ettei blogin tarkoitus ole olla yrityksen tiedottamista tai kuulumisten kertomista varten. 

Mikäli oma blogisi täynnä ”ajankohtaista yrityksessämme” postauksia, ei se valitettavasti ole kovinkaan hyvä keino tavoittaa uusia asiakkaita. 

 ”Kirjoita asioista, jotka kiinnostavat potentiaalisia asiakkaitasi.”

Sen sijaan on tärkeä kirjoittaa asioista, jotka kiinnostavat potentiaalisia asiakkaita.

Selvitä siis, mihin asioihin ja ongelmiin asiakkaasi hakevat tietoa tai ratkaisua netistä ja vastaa heille blogissasi.

blogikannet

2) Blogi parantaa mahdollisuuksiasi näkyä

Hakukoneoptimointi (SEO) on yksi tämän päivän markkinoinnin ykkösasioista, ja blogi on hyvä keino parantaa hakukonenäkyvyyttä. 

On kuitenkin hyvä huomioida, että on jo olemassa niin paljon hakukoneoptimoituja sivustoja, ettei niiden valtamerestä ole enää helppoa erottua. 

Mahdollista se kuitenkin on, kun asian suhteen näkee vaivaa ja sille antaa aikaa. 

Blogipostauksesi eivät nimittäin pompsahda Googlen tai muidenkaan hakukoneiden ykköstuloksiin heti postauksen julkaisun jälkeen, vaan tarvitset hiukan pitkäkestoisemman strategian.

Hakukoneoptimoinnissa on hyvä huomioida esimerkiksi oikein käytetyt avainsanat. 

Hyvä simppeli vinkki on pohtia sitä, mitä asiakkaasi oikeasti hakevat netistä. 

Tämä on asia, jota on hyvä tutkia ja pohtia myös hiukan pintaa syvemmältä. Hakevatko potentiaaliset asiakkaat esimerkiksi fysioterapiaa vai vinkkejä päänsäryn helpottamiseen.

Blogi parantaa näkyvyyttäsi hakukoneissa myös siksi, että hakukoneet rakastavat uutta sisältöä. 

Uuden sisällön lisääminen tasaisesti sivuillesi kertoo siis hakukoneelle, että tämä sivusto on edelleen aktiivinen. Mitä useammin lisäät sivuillesi uutta sisältöä, sitä paremmin sinut huomioidaan.

blogikannet

3) Kiinnostavat blogitekstit tuovat sivuillesi oikeaa kohderyhmää

Mielenkiintoiset blogipostaukset tuovat sivuillesi lisää liikennettä ja hyvin kirjoitettuina ne houkuttelevat sinne juuri oikeaa kohderyhmää. 

Liikenne on toki tärkeää myös edellä mainitun hakukonenäkyvyyden vuoksi. Kun sivustollasi vieraillaan, ja viihdytään luonnollisesti mahdollisimman kauan, on se hakukoneelle viesti siitä, että sivuillasi on jotain kiinnostavaa. 

Tärkeää on kuitenkin myös kävijöiden niin sanottu laatu. Jos blogisi houkuttelee väärää väkeä, jotka vain kurkkaavat ja poistuvat, ei se ole sivusi kannalta kovin hyvä juttu. 

Mitä tahansa liikennettä ei siis kannata houkutella, mutta kun saat oman kohderyhmäsi sivuillesi, pääset esittelemään heille omia ratkaisujasi ja palveluitasi/tuotteitasi.

Tiedätkö jo omat kilpailuvalttisi?

Kurkkaa Sanallista 3 kilpailuvalttiasi -minikurssi ja kirkasta omat erottuvuustekijäsi.

4) Blogitekstit ovat pitkäkestoista markkinointia

Yksi omasta mielestäni hyödyllisin blogitekstien ominaisuus on niiden pitkäkestoisuus. 

Kun esimerkiksi Instagram-postaukset näkyvät ihmisille keskimäärin muutaman päivän ajan, voi blogipostaukset nousta hakutuloksiin vuosia. 

Esimerkiksi eräs päivä huomasin lukevani tekstiä vuodelta 2015 eli jo kahdeksan vuotta sitten kirjoitettua julkaisua, joka porskuttaa hakukoneissa edelleen.

”Yksi mielestäni hyödyllisin blogitekstien ominaisuus on niiden pitkäkestoisuus.”

Pitkäkestoisuus takaa myös sen, että saat enemmän asiakkaita ilman, että joudut tuottamaan koko ajan uutta materiaalia. 

On kuitenkin tärkeää muistaa käydä päivittämässä myös vanhoja blogiartikkeleita, mikäli esimerkiksi jokin asia vanhentuu tai linkit vaihtuvat. 

Mitä ikivihreämpiä tekstejä kirjoitat, sitä vähemmän joudut tekemään päivittelytyötä. Blogit on kuitenkin hyvä pitää tuoreina, jotta saat enemmän kävijöitä sivustollesi.

blogikannet

5) Pidemmät tekstit helpottavat myös muuta sisällöntuotantoa

Yksi blogin kiistaton hyöty on se, että blogitekstien materiaalia voit hyödyntää helposti myös muissa kanavissa.

Yhdestä pitkästä tekstistä saat materiaalia vaikka koko kuukaudeksi eri kanaviin. Blogiteksti muuntuu nopeasti niin uutiskirjeeksi, twiitiksi kuin useaksi somepostaukseksi. Lisäksi blogipostausta on tietysti hyvä jakaa esimerkiksi tarinoissa. 

>> Kurkkaa 11 tapaa käyttää samaa tekstiä

Parhaimmillaan myös lukijat alkavat jakamaan hyviä blogipostauksia eteenpäin, ja näin yrityksesi alkaa markkinoida itse itseään. 

Hyviä tekstejä jaetaan myös kavereiden kesken tai vaikkapa erilaisista FB-ryhmissä, mikä on kaikki hyvää näkyvyyttä sinulle ja mahdollisuus löytää uusia asiakkaita.

blogikannet

6) Blogin avulla voit luoda tarinaasi

Lisäksi hyvin kirjoitettu blogi tuottaa yritykselle myös paljon lisäarvoa yrityksen tarinan luojana. Blogin avulla voit kertoa yrityksen tarinaa, tuoda esiin arvojasi ja toimintaperiaatteitasi sekä antaa käytännön vinkkejä siihen, miten tuotteitasi voi käyttää. 

”Blogi voi nostaa yrityksen seuraavalle tasolle oman tarinansa kertojana.”

Blogin avulla voitkin vaikuttaa vahvasti siihen muistijälkeen, mikä sinusta jää. Haluatko asemoitua vitsikkäänä persoonana, oman alasi huippuasiantuntijana tai kenties auttajana, jolta löytyy ratkaisu jokaiseen käytännön ongelmaan?

Kerro blogisi avulla, kuka sinä olet ja miten sinä voit auttaa.

 

>> Lue myös: Hyvä yritysteksti herättää tunteita

>> Lue myös: 8 tapaa hyödyntää tarinallisuutta teksteissä

3 vinkkiä blogin kirjoittamiseen:

  • Pidemmät blogitekstit menestyvät hakukoneissa paremmin kuin lyhyet. Villin huhun mukaan blogitekstin tulisi olla jopa 3000 sanaa eli kolminkertainen määrä tähän blogitekstiin verrattuna.
  • Mieti aiheita, jotka kiinnostavat ja inspiroivat omaa kohdeyleisöäsi. Tuota lisäarvoa, kerro vinkkejä, ratkaise ongelmia. 
  • Valitse hyvä otsikko, joka kertoo lukijalleen kenelle teksti on suunnattu ja mitä lisäarvoa se hänelle tuottaa. Hyvä otsikko on n. 6-13 sanaa. 

Kaipaako sivusi kiinnostavia blogeja tai muita innostavia tekstejä?

Kurkkaa kirjoituspalveluni ja ota yhteyttä – niin aletaan töihin!