Kirjoitusvinkit pienyrittäjille

Millainen on hyvä kirjoitusprosessi?
7 askelta ideasta julkaisuun

Olen kuullut useasti pienyrittäjiltä kysymyksen, miten kirjoittamisen kanssa kannattaisi edetä, jotta säästäisi aikaa, tekstiä syntyisi vaivattomammin ja ylipäätään tyhjä paperi saisi täytettä? Siksi kokosin tähän blogiin sinulle selkeät askel askeleelta ohjeet kirjoittamiseen, joka etenee selkeästi eteenpäin.

Ennen kuin lähdemme kirjoittamaan tekstiä, haluan muistuttaa kahdesta tärkeästä asiasta. 

1) Kirjoittamaan ei koskaan kannattaisi lähteä tyhjästä paperista – vaan luoda itselleen ideapankki. Moni aloittaa kirjoittamisen aina alusta, tuijottaen tietokoneen ruutua ja pähkäillen, mistä oikein tänään kirjoittaisi. 

Tämä tilanne tuntuu ymmärrettävästi vaikealta ja turhauttavalta ja siksi suosittelen, että erottelet markkinoinnissa ideointi- ja kirjoitusvaiheet.

Eli toisin sanoen: Pidä erillisiä ideointipäiviä, jolloin et kirjoita, vaan ihan vain keräät ideoita ylös. Kerää ylös esimerkiksi

  • asioita, joita sinulta on kysytty viime aikoina
  • ajatuksia, joita olet miettinyt viime viikkoina
  • asiakkaasi kommentteja ja palautteita
  • omia kommelluksia, virheitä ja onnistumisia
  • ajankohtaisia asioita, uutuuksia, trendejä tai alasi artikkeleita
  • parhaiten menestyneitä aikaisempia julkaisua ja lauseita, jotka kannattaa käyttää uudelleen.
Näin et koskaan aloita kirjoittamista tyhjältä pöydältä.

2) Jos kirjoittamisen aloittaminen on vaikeaa, kurkkaa täältä hyviä tehtäviä kirjoittamisen aloittamiseen ja luovuuden herättelyyn.

 Mutta sitten itse kirjoitusprosessiin!

> Kaipaatko apua markkinointitekstien kirjoittamisessa? Yrittäjän tärkeimmät kirjoitustaidot sinulle opettaa:  Kirjoituskurssi tavoitteelliseen kirjoittamiseen 

1. Aloitus – Miksi kirjoitat tämän tekstin?

Ennen itse kirjoitustyötä on hyvä pohtia, miksi oikeastaan aiot kirjoittaa tämän tekstin?

Missä kanavassa aiot sen julkaista (vai aiotko kierrättää sitä monissa eri kanavissa), mitä tavoittelet tekstillä, mitä haluat lukijan tuntevan tai tekevän lukemisen jälkeen?

Erityisesti markkinointitekstejä kirjoittaessa, ei ”koska on minun vuoroni postata” ole koskaan hyvä syy aloittaa kirjoitustyötä. Määrittele siis tavoitteesi ensin.

Vinkki: Pysähdy hetkeksi ja kirjoita paperille vastaus kysymykseen: “Miksi tästä tekstistä on hyötyä lukijalle?”

2. Rakenne – Jäsennä tekstisi ennen kirjoittamista

Kun tiedät mitä haluat sanoa, mieti miten. Hyödynnä esimerkiksi tekstin perusrakennetta: aloitus (lukijan maailma), keskiosa (ratkaisu), lopetus (toimintaan ohjaus).

Tai kirjoita itsellesi ranskalaisin viivoin 5 asiaa, jotka haluat aiheesta sanoa. 

Tämä jäsentely tekee kirjoittamisesta sujuvampaa, vähentää rönsyilyä ja nopeuttaa kirjoittamista. Kliseisesti sanottuna: Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty 😉

3. Kirjoita tekstistä ensimmäinen versio – Kirjoita vapaata ajatuksen virtaa, älä pyri kirjoittamaan kerralla valmista

Paras tapa aloittaa kirjoittaminen on käyttää “freewriting” tyyliä, eli kirjoittaa aivan vapaata ajatuksenvirtaa – kirjoita kaikki ne asiat, jotka tulevat mieleesi liittyen juuri äsken kirjoittamaasi listaukseen/jäsentelyyn. 

Muista: Ensiluonnos ei ole loppuversio, joten älä yritä kirjoittaa valmista tekstiä. Tavoitteena on vain saada teksti ulos päästä, jotta voit kehittää sitä eteenpäin.

Sanarikastamo hymiö

4. Tekstin editointi – Tiivistä, selkeytä ja kirkasta

Kun luonnos on valmis eli ajatuksesi aiheesta ovat paperilla – alkaa varsinainen työ: editointi. Poista turhat sanat, varmista selkeys, paranna rytmiä ja varmista, että teksti puhuu lukijalle – ei sinulle itse.

Tarkista erityisesti:

  • Herättääkö aloitus mielenkiinnon ja kertoo tärkeimmän pointtisi heti?
  • Puhutteleeko teksti lukijaa?
  • Eteneekö teksti eteenpäin loogisessa järjestyksessä ja on lukijalleen ymmärrettävä?
  • Onko kaikki tärkeä sanottu ja ylimääräiset deletoitu?
Hyvä tapa on myös pitää välillä taukoa eli niin sanotusti nukkua välillä yön yli. Voit esimerkiksi pitää erikseen raakileiden kirjoituspäivän ja ottaa toisen päivän useamman eri tekstin viimeistelyllä ja ajastukselle.
 

5. Hakukoneoptimointi

Kun tekstin sisältö on kunnossa, mieti hetki hakukoneoptimointia – erityisesti jos kirjoitat tekstiä verkkosivuille, MUTTA myös somekanavia varten.

Käy läpi erityisesti otsikkosi ja mieti onko tekstissä tärkeimmät avainsanasi.

6. Viimeistely – lue teksti ääneen

Kun tekstisi on valmis, on vielä hyvä lukaista se kerran ajatuksella läpi. Yksi loistava tapa on lukea teksti ääneen, ja korjata sieltä esimerkiksi kohdat joissa hengästyt tai joissa takeltelet. 

Usein tässä vaiheessa huomaa vielä hassuja lausejärjestyksiä, kirjoitusvirheitä, liian pitkiä lauseita sekä sanoja, jotka toistuvat tekstissä aivan liian monta kertaa.

7. Julkaisu ja jakelu

Julkaise teksti ja laadi viimeistään tässä vaiheessa suunnitelma, miten se jaetaan. Hyödynnä aina tekstejäsi mahdollisimman monessa kanavassa, kuten some, uutiskirje, verkkosivun blogi. Teksti tuottaa parhaimman tulosta, kun se tavoittaa oikeat ihmiset oikeaan aikaan.

>> Lue lisää: Näin kierrätät tekstejäsi: Yhdestä tekstistä yli 11 julkaisuksi

Lopuksi

Muistathan myös seurata omien tekstiesi menestystä tasaisin väliajoin. Katso johtavatko ne asetettuun tavoitteeseen, millaisia reaktioita teksti saa aikaiseksi – ja onko niin hyvä, että se kannattaa käyttää tulevaisuudessa uudelleenkin.

Mikäli teksti saa suosiota, lisää se takaisin ideapankkiisi, jotta muistat käyttää sen uudelleen!