Yritysblogi vahvistaa yrittäjän asiantuntijuutta - ja 5 muuta blogin tehtävää
08/2023 | lukuaika 6 min. | Markkinointi

Yritysblogi on usein yritykselle yksi tärkeimmistä keinoista saada näkyvyyttä, mutta blogista on myös monia muita hyötyjä yritykselle.
Siksi blogeihin kannattaa panostaa huolella, eikä kirjoittaa niitä vain pelkkää hakukonetta ajatellen.
Jos valitsisin henkilökohtaisen suosikkini yritysblogin hyödyistä yritykselle, on vastaukseni ehdottomasti se, että blogikirjoitukset vahvistavat yrittäjän asemaa alansa asiantuntijana.
Kun esimerkiksi fysioterapeutti kertoo blogissaan monista erilaisista polviongelmista, se auttaa (1) ensinnäkin tulevaa asiakastaan tunnistamaan oman ongelmansa – mutta (2) lisäksi se auttaa lukijaa saamaan tunteen siitä, että kyseisen tekstin julkaisseella yrityksellä on taito hoitaa asia kuntoon.
Olipa kyse minkä alan yrityksestä tahansa, sama kaava pätee niihin kaikkiin.
Blogitekstien avulla voit kertoa mitä osaat ja kuinka juuri sinä ratkaiset asiakkaasi ongelmat.
Ehkä mietit edelleen, ettet tarvitse blogia, sillä kyllähän omaan asiantuntijuuttaan voi esitellä myös somessa, eikö vain? Kyllä voi, mutta vain pienen annoksen kerrallaan.
Ja tästä pääsemmekin sujuvasti pohtimaan blogitekstien muita tehtäviä:
1. Asiantuntevat tekstit lisäävät luottamusta yritykseen
Hyvä blogiteksti lisää yrittäjän asiantuntijuutta, mutta myös lukijan luottamusta yrittäjää ja yritystä kohtaan.
Teksteillä voi parhaimmillaan tuoda esiin yrityksen arvomaailmaa, tarinaa ja kokemusta omalta alalta.
Blogiteksteihin voi lisätä esimerkiksi alan uusimpia tutkimuksia, jotka kertovat yrityksen olevan vastuullinen ja ajassaan mukana kulkeva.
Blogiteksteissä voidaan myös ottaa kantaa esimerkiksi johonkin eettiseen ongelmaan ja tietysti kertoa, mitä juuri kyseinen yritys on tehnyt asian huomioidakseen.
Valmentajaa kohtaan luottamusta voisi puolestaan lisätä kertomalla yritysblogissa syvällisemmin valmentajan omista näkemyksistä tai tarinaa vastoinkäymisistä sekä niistä selviytymisestä.
Vinkki: Hyvä blogi ei ole vain ”tiedotteita tai uutisia”, vaan se voi ottaa kantaa, tuoda esiin arvoja tai yrityksen tarinaa.

2. Yritysblogi tarjoaa kunnon annoksen tietoa kerralla
Kun somepostaukset ovat lyhyitä ja napakoita, voi blogissa kertoa asioista huomattavasti kattavammin ja syvällisemmin.
Tämä onkin yksi blogin hyviä puolia, joita kannattaa käyttää hyväkseen – kun aihe on ihmiselle kiinnostava, hän lukee pitkänkin tekstin.
Esimerkiksi kun olet etsimässä itsellesi uutta laadukasta talvitakkia, otat varmasti mielelläsi vastaan sen kaiken tiedon, mitä eri vaihtoehdoista saat.
Tai kun haluat aloittaa työskentelyn uuden personal trainerin kanssa, etsit sen kaiken tiedon, joka kertoo mitä kyseinen palveluntarjoaja tietää juuri sinun tilanteestasi.
Vinkki: Auta blogillasi asiakasta tekemään ostopäätös – eli tarjoa tietoa hänen päätöksensä tueksi.
3. Yritysblogi on syy palata nettisivuillesi tasaisin väliajoin
Yksi yritysblogin tärkeä tehtävä on tuoda sivuille liikennettä.
Ensinnäkin näin hakukoneet huomaavat, että sivuilla on jotain kiinnostavaa ja että sivu on aktiivinen – mikä auttaa nousemaan ylemmäs myös hakutuloksissa.
Lisäksi blogi on jo nykyisille kiinnostuneille, seuraajille ja asiakkaille hyvä syy palata nettisivuillesi aina vain uudelleen. Pikku hiljaa sivuistasi alkaa tulla paikka, jossa voidaan vierailla vaikka jo ihan tavan vuoksi.
Innokkaimmat kurkkaavat, onko sivuillesi tullut jotakin uutta tai ostoa harkitseva käy samalla katsomassa, mikä olikaan se tuote tai palvelu, johon viimeksi kiinnitin huomiota.
Vinkki: Sitouta lukijasi säännöllisesti ilmestyvällä blogipostauksilla.
Tiedätkö jo omat kilpailuvalttisi?
Kurkkaa Sanallista 3 kilpailuvalttiasi -minikurssi ja kirkasta omat erottuvuustekijäsi.
4. Yritysblogin avulla löydät uusia asiakkaita
Kyllä, blogit ovat erittäin tehokas keino löytää uusia kiinnostuneita sekä uusia asiakkaita. Tai ehkä on parempi sanoa niinpäin, että yritysblogi on hyvä mahdollisuus lukijalle löytää juuri sinut.
Ihmiset googlettavat ja etsivät tietoa netistä, ja hyvin hakukoneoptimoituina sivusi nousevat esiin näissä hauissa.
Toinen hyvä keino löytää blogin kautta uusia asiakkaita, on jakaa blogitekstejä eri kanavissa.
Ehkä olet jo huomannut, että jos heittää Facebook-ryhmään linkin nettisivuillensa, ei sinne klikkaa kuin muutama. Mutta kun ryhmään laittaa mielenkiintoisen blogitekstin, johan alkaa kävijöitä rynnätä sivuille.

5. Pidemmät tekstit täydentävät palvelupolkua ja yritystarinaa
Erilaiset pidemmät tekstit, kuten blogitekstit, ovat myös yksi olennainen osa yrityksen palvelupolkua. Blogitekstit tarjoavat niin kiinnostuneille kuin asiakkaille pysyvämmän paikan tiedon saannille.
Kun somepostaukset hukkuvat uusien julkaisujen alle kahdessa viikossa, voi blogista aina käydä kurkkaamassa vuoden takaista hyvää vinkkiä.
Siksi koen, että yritysblogi on olennainen osa yrityksen luomaa palvelupolkua.
Artikkeleiden lisäksi yritysblogia voi täydentää esimerkiksi erilaisilla oppaaksi kirjoitetuilla blogiteksteillä, yrityksen toiminnassa tapahtuvista muutoksista kertomisella tai vuoden kohokohdilla. Näin blogi kertoo myös yrityksen tarinaa paikassa, jossa tieto on helpommin löydettävissä.
Ja blogista voit tietysti jatkojalostaa helposti tekstejä myös muihin kanaviin.
>> Kurkkaa blogini: Näin muutat 1 julkaisun yli 11 julkaisuksi.

Parhaimmillaan blogi on juuri yrityksen näköinen ja oloinen, jonka lukijat alkavat tunnistaa jo kaukaa.
Ehkä tyylinne on niin humoristinen, että lukijat jo odottavat uusia blogipostauksia. Tai ehkä annatte niin tiukkaa faktatietoa, että se on ensimmäinen paikka, josta ihmiset lähtevät uutta tietoa etsimään.
Yritysblogiin liittyy paljon mahdollisuuksia ja tärkeitä tehtäviä, joko sinä hyödynnät niitä?
Mikäli kaipaat apua oman blogisi aloittamiseen tai kirjoittamiseen, kurkkaathan kirjoituspalvelut tai laitat minulle suoraan viestiä.
Sinua voisi kiinnostaa myös: