Kierrätä tekstejäsi: Näin muutat 1 julkaisun yli 11 julkaisuksi
lukuaika 5 min. | markkinointi
Ethän enää tee kertakäyttösisältöä kanaviisi, vaan nappaat matkaasi parhaat tekstien kierräyskeinot – ja säästät omaa aikaasi markkinoinnissa runsaasti.
Yksi yleinen keskustelun aihe yrittäjien kanssa on somestressi, ja se tuska, kun ei keksi mitään kirjoitettavaa. Usein kun keskustelemme asiasta lisää, huomaan, että yrittäjällä on tapana yrittää keksiä pyörä kerta toisensa jälkeen uudelleen.
Siis aloittaa aina tyhjästä paperista pohtien, mistä sitä tänään kirjoittaisi.
Mutta kun lähdemme tekemään oikeasti tavoitteellista markkinointia, ei paperi ole koskaan tyhjä. Meillä on jo tieto siitä, kenelle kirjoitamme, mitä aiomme sanoa ja mistä esimerkiksi somekanavissamme puhumme.
Parhaimmillaan oletkin luonut itsellesi ideapankin, johon keräät omalle yrityksellesi sopivia kirjoitusteemoja, otsikoita ja asiakkaiden lausahduksia, joita hyödynnät markkinoinnissasi.
Jos ideapankkisi ammottaa tyhjyyttään, etkä ole määritellyt tekstiesi tavoitteita, aloita STARTTI TAVOITTEELLISEEN KIRJOITTAMISEEN -kurssista.

Ja kun sinulla on jo ideoita ja tiedät mistä kirjoittaa, helpota markkinointiasi näin:
Muuta 1 teksti yli 11 julkaisuksi
1) ALOITA PITKÄSTÄ: Kirjoita yksi pitkä teksti, esimerkiksi blogi, johon oikeasti panostat ajatuksella, lisäät mukaan omia ajatuksia ja konkreettisia esimerkkejä.
2) JATKOJALOSTA UUTISKIRJEIKSI: Valitse blogista 2 pääpointtiasi ja jatkojalosta niistä uutiskirjeet. Voit lisätä mukaan esimerkiksi tarinan tai jonkin ajankohtaisen tiedonmurusen, mikä tuo mukaan henkilökohtaisuutta kirjeisiin.
3) MAINOSTA SOMESSA: Jatkojalosta blogista 2-3 postausta Instagramiin ja/tai Facebookkiin. Lisää tekstille mielenkiintoinen otsikko ja kerro, että lisää aiheesta löydät blogista.
Jaa postaukset somessa esimerkiksi viikon välein, jolloin saat joka kerta uuden mainoksen blogitekstillesi eli kävijöitä nettisivuillesi.
4) MUOKKAA VIDEOIKSI: Valitse blogista jokin lyhyt pätkä ja muokkaa siitä Reels, tai jopa 2-3 Reelsiä. Voit tiivistää blogin myös ”3 vinkin Reelsiksi” tai tuoda mukaan jonkin uuden näkökulman.
5) NOSTA TARINOIHIN: Jaa blogilinkkiä tarinoihin saatesanojen kera – kerro esimerkiksi miksi blogin aihe on tärkeä, miksi sen halusit kirjoittaa tai mitä lukijan pitäisi erityisesti siitä oppia.
6) JAA FB-RYHMISSÄ & LINKEDINISSÄ: Jaa blogia FB-ryhmissä ja LinkedInissä saatesanojen kera, joissa kerrot miksi ihmisten pitäisi klikata lukemaan blogiasi.
7) JAA MYÖS TIKTOKISSA, YOUTUBESSA, PODCASTISSA ja muissa kanavissa, mikäli sinulla on sellaisia.
Ja tadaa, sinulla on yli 11 julkaisua eri kanavissa yhden blogitekstisi ansiosta! Näin ollen yhden blogitekstin avulla, voit napata siitä materiaalia vähintään 1-2 kuukauden ajan – ja miksei myöhemminkin.
Lisäksi suosittelen kierrättämään tekstejäsi näin:
1. Postaa välillä joku vanha suosittu tekstisi uudelleen sellaisenaan. Kyllä, voit tehdä niin.
Tämä voi olla epäsuosittu mielipide, mutta kukaan ei muista, että postasit saman jo vuosi (tai kuukausi) sitten (ja jos muistaa, se ei haittaa mitään, sillä toisto on oppimisen edellytys).
2. Valitse jokin vanha tekstisi ja korjaa sitä paremmaksi sen tiedon valossa, mikä sinulla on juuri nyt.
Ajattelumme kehittyy jatkuvasti, ja ehkä vanhat tekstisi kuulostavat nyt jopa lapsellisilta.
Päivitä siis vanha tekstisi ja julkaise se uudelleen.
Kaipaatko lisää apua kirjoittamiseen, jotta markkinointisi on helpompaa? Ja, että lukijasi kiinnostuvat, innostuvat, sitoutuvat ja ostavat?
>> LUE LISÄÄ TÄÄLTÄ

