ASIAKASTARINA: JANNA / MIELEN SOPUSOINTU
Hyvä asiakaskokemus syntyy kokonaisuudesta - Liidimagneetti osana asiakkaan polkua
10/2024 | lukuaika 7 min.
”Se asiakaspolun hahmottaminen tuntui itselle ihan wau-efektiltä. Että nyt ymmärrän, mitä tässä haetaan ja mitä tällä tarkoitetaan.”
Parhaimmillaan yrityksen asiakaspolku on jatkumo, joka kulkee loogisesti alusta loppuun saakka.
Kun pohdimme asiakkaan kokemusta, mietimme usein vain yhtä sen osaa kerrallaan. Mitä henkilö löytää somesta? tai mitä sähköposteja hänelle lähetämme?
Asiakaspolkua suunnitellessa on kuitenkin nähtävä yhden puun sijaan koko metsä – ja olen iloinen, että useampi Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssilaiseni on kertonut tämän jatkumon kirkastuneen kyseisellä kurssilla.
Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoissa luomme yhdessä pienen osan tuosta polusta – aloitamme liidimagneetista, josta matka jatkuu yrityksen toiminnan tutustumiseen tervetuloautomaation avulla. Ja sieltä yhteinen polku jatkuu ainakin uutiskirjeen parissa, usein jopa asiakkuutena.
Tässä asiakastarinassa nostan esiin kurssilaiseni Jannan oivalluksia kurssin ajalta. Kurkkaa siis kuinka hänen markkinoinnin kehittämisprosessi eteni ja nappaa parhaat vinkit myös itsellesi.
Mikä oli lähtotilanne ennen kurssia?
“Kun lähdin mukaan Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssille, sähköpostimarkkinoinnissani ei ollut tavoitteellisuutta – eikä myöskään ollenkaan liidimagneettia. Minulla oli vain pop up-ikkuna kotisivuilla, josta tuli mukaan porukkaa jonkin verran, mutta ei säännöllisesti.”
(Janna, Mielen Sopusointu)

Mielen Sopusointu tarjoaa muun muassa hyvinvointiretriittejä, rentoutusvalmennusta sekä äänimaljakursseja
Kuinka prosessi eteni?
”Ennen kurssia tavoitteenani oli tehdä kurssilla liidimagneetti, sillä sen tekemistä olin pohtinut. Ja olin sen kanssa suoraan sanoen totaalisen hukassa.
En tiennyt mistä aloittaa, sillä kaikki tuntui jo nähdyltä, kun liidimagneetteja tuntui olevan jo pilvin pimein olemassa. Olin vähän skeptinen myös siitä, millä tavalla saisin sen tehtyä.”
Ensimmäisen työpajan tehtävien myötä Janna aloitti kirjoittamaan vielä auki omia palveluitaan ja tarinaansa. Vaikka oma yritystarina oli jo olemassa, lähti Janna syventämään sitä ja pohtimaan uudelleen, missä tilanteessa hän itse on ollut ja miten sieltä on tähän pisteeseen tultu.
“Ja mullehan kävi vähän niin, että se liidimagneetti-idea tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta siinä kirjoitellessa omaa tarinaa. Nopeasti sitten tsekkasin onko ideaa toteutettu jo Suomessa ja ei ollut! Niinpä otin ja kirjoitin sen yhdessä illassa.”
Jannan liidimagneetiksi syntyi Omatoimiretriitti opas – suorittamisesta kohti sisäistä rauhaa >> LATAA OMASI TÄÄLTÄ.
Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoihin kuuluu viestitukeni, ja myös Jannan kanssa viestittelimme ja katsoimme yhdessä kirjoitettua magneettia. Muutamia kohtia muokkailimme ja hioimme yhdessä – mutta idea itsessään oli jo niin loistava, että se vei helposti tekemistä eteenpäin.

LIIDIMAGNEETIN KIRJOITTAMINEN KIRKASTI KOKO ASIAKASPOLUN
Liidimagneetti -työpajan jälkeen kurssilla siirrytään tekemään sen perään tervetuloautomaatio. Ideana on lähteä luomaan asiakkaalle luonnollista asiakaspolkua, jonka avulla yritykseen pääsee tutustumaan pikkuhiljaa.
Jannan kohdalla tervetuloautomaation pohtiminen auttoi oivaltamaan asiakkaan polun kokonaisuudessaan. Ensinnäkin on tärkeää huomioida, että liidimagneetin lataaja on jo osoittanut kiinnostuksensa tietää lisää:
“Oikeastaan se liidimagneetti ratkaisi sen homman ja se lähti rullaamaan kauheen luontevasti siihen. Ja tuli oivallus siitä, että jos joku on kiinnostunut mun jutusta ja tarinasta – niin on tärkeää, että se automaatio lähtee heti.”
Työpajojen teemojen miettiminen saivat Jannan pohtimaan myös koko asiakaspolkuaan ja ymmärtämään kuinka asiakas siellä kulkee:
”Pohdin sitä, mikä on asiakkaan ostopolku ja miten haluan viedä häntä eteenpäin. Tajusin, että se liidimagneetti on, että jos joku haluaa vaan kotona tehdä, niin se liidimagneetti antaa siihen mahdollisuuden täysin ilmaiseksi.
Sitten on etäretriittipäivää, jossa mahdollisuus saada enemmän materiaalia ja tutustua minuun, muttei se vaadi isompaa sitoutumista tai investointia – ja sitten kun minuun tutustuu, niin sitten on mahdollisuus syventää tekemistä ja tulla vaikka viikonloppuretriitille.
Ja tämä tuntui minulle suurelta oivallukselta ja tuntui ihan wau-efektiltä, että nyt mä ymmärrän, että mitä tässä haetaan ja mitä tällä tarkoitetaan.”
“Pohdin pitkään lähdenkö mukaan kurssille, sillä olisin halunnut tehdä ne tehtävät juuri sinä virallisena työpaja -päivänä, mutta ne eivät sopineet itselleni. Mutta koska tunsin sinut (Sirjan) jo aikaisemmin, tuntui turvalliselta tehdä tehtävät silloin kuin joudan ja tiesin, että saan apua tarvittaessa.” (Janna)
Kurssin jälkeen....
”Nyt tilanne on se, että mulla pyörii kivasti tuo alku eli automaatio. Liidimagneettia olen jonkin verran ideoinut vielä eteenpäin, mutta sitä olen vielä markkinoinut todella vähän.
Olen pohtinut sitä, että kun meitä hyvinvointiyrittäjiä on todella paljon ja haluan erottua joukosta, niin haen jollain tavalla vielä sitä omaa ääntä että mitä haluan kirjoittaa, etten huku massaan.
Mulla on hyvä porukka listalla ja hyvä avausprosentti viesteissä, mutta haen vielä kirkkaampaa tulokulmaa siihen, mikä on se oma juttu.”

”Paljon paremmalla fiiliksellä teen sähköpostimarkkinointia tämän kurssin jälkeen ja nyt on selkeä ajatus siitä, miksi teen ja mitä teen ja mihin tämä johtaa.
Sellainen luottamus omaan kirjoittamiseen on tullut ja on ollut kiva nähdä, että aikaisemmin olen lähettänyt yhden kirjeen kuussa, niin nyt lähtee 2 tai jopa 3 kirjettä – olen myös hiukan eritellyt sitä mitä lähtee kenellekin – tai mitä kirjoitan kenellekin sen profiloinnin mukaan, niin se on hyvällä mallilla.” (Janna)
Jannan 3 tärkeintä oivallusta kurssin aikana:
1) Tajusin mikä on liidimagneetin rooli, ja miten asiakkaan polku kulkee siitä eteenpäin.
2) On tärkeää, että jos joku on kiinnostunut mun jutusta, niin siitä lähtee heti se automaatio.
3) Meitä hyvinvointivalmentajia on niin paljon, että haluan erottua joukosta omalla tulokulmalla. Halusin myös liidimagneetin, jollaista ei vielä Suomessa ole tehty.

Kuka Janna?
Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin etsijä ja puolestapuhuja. Käsityöläinen, yrittäjä, ikuinen innostuja.
Autan sinua pysähtymään ja kuuntelemaan kehosi viestejä, jotta voisit nauttia arjestasi energisenä, ilman suorittamista.
Mielen Sopusointu tarjoaa muun muassa retriitit Lapissa ja Norjassa, äänimaljakursseja, restoratiivista joogaa sekä läsnäolon hetkiä ryhmille.
Jannan palaute Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssista
”Olen kiitollinen sinulle Sirja, että olet sellainen kuin olet. Sanot asiat rehellisesti, sulta saa kauheen hyvää palautetta. Tykkään sun tavasta tehdä asioita ja asiat vaan loksahtaa kohdalleen. Ja voin luottaa siihen, että sinulta saa palautetta niin, että sieltä löytyy aina jotain hyvää ja tulee hyviä ideoita siitä, miten tätä voisi tehdä.”