Hyvä yritysteksti herättää tunteita
01/2023 | lukuaika 6 min. | markkinointi | kirjoitusvinkit
Millainen on hyvä yritysteksti?
No, muistatko sen mainoksen, jonka nähdessäsi nauroit ääneen? Tai tilanteen, kun innostuit somepostauksesta niin, että ostit tuotteen samantien?
Hyvä yritysteksti herättää tunteita – ja parhaat saavat aikaan myös liikettä.
Kirjoititpa oman yrityksesi nettisivutekstejä, somepostausta tai blogia – tekstin on herätettävä jokin tunne, mikäli haluat saada aikaan haluamasi vaikutuksen.
Lue tästä blogista, miksi tunteiden herättäminen on tärkeää ja esimerkit siitä, kuinka eri tunteita voidaan herätetään.
Miksi tunteita herättävät tekstit ovat tärkeitä?
Tiedätkin varmasti jo, että elämme maailmassa, jossa kohtaamme päivittäin valtavan tietotulvan. Erilaisia kirjoja, postauksia, mainoksia, oppaita ja sähköpostiviestejä tuotetaan joka päivä enemmän kuin ehdimme päivän aikana edes vilkaista.
Joten on pakko tehdä valintoja. Olet varmasti jo itsekin huomannut, kuinka jokin teksti kiinnittää huomiosi ja haluat lukea sen.
Lukiessasi saatat huomata, että teksti saa olosi tuntumaan kevyemmältä tai koet halua klikata itsesi yrityksen verkkosivuille – haluat tietää lisää!
Joskus taas mieleesi juolahtaa, että hukkaat vain aikaasi, tai ehkä jokin tekstissä saa sinut välttelemään kyseistä kirjoittajaa tai yritystä.
Miksi näin?
Reaktiomme teksteihin pohjautuvat siihen, että lukemasi on herättänyt sinussa jonkin tunteen.
Kun huomaat kavahtavasi ja ajattelet yrityksen olevan epäluotettava, olet saattanut lukea jotain, mikä sai sinut kokemaan häpeää, ahdistusta tai epävarmuutta.
Kun huomaat kehuvasi yritystä ja heidän neuvojaan kaverillekin, olet todennäköisesti lukenut jotain, mikä sai sinut innostumaan, herätti toivoa tai toi hyvän fiiliksen.
Siksi tunteet ovat erittäin tärkeässä roolissa, kun puhutaan tekstien vaikuttavuudesta.
Tunteita herättämällä voit nimittäin vaikuttaa esimerkiksi:
- ostopäätökseen
- lukukokemukseen
- sitoutumiseen
- luottamuksen syntymiseen
- muistijäljen jättämiseen
Entä kuinka tunteiden herättämistä saa lisättyä omiin teksteihin?
Mieti ensin tunne, jota tavoittelet
Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, minkä tunteen haluat tekstilläsi herättää? Entä oletko koskaan oikeasti kysynyt lukijoiltasi, mitä tunteita heissä on herännyt?
Kun kirjoitat omia yritystekstejäsi, aloita miettimällä, mikä on tekstisi tavoite.
Älä kuitenkaan mieti vain mitä haluat saada lukijan tekemään (esim. ostamaan), vaan pohdi hetki, mikä on se tunnetila, johon haluat lukijan pääsevän.
Eihän kukaan (tietenkään) voi täysin vaikuttaa siihen, millaisia tunteita teksti muissa herättää, mutta erityisen vaikeaa se on silloin, jos et edes pohdi asiaa, eikä teksti herätä kyseistä tunnetta edes itsessäsi.
Vaikka jokainen lukee tekstejä omien linssiensä kautta, on myös monia asioita, joihin voit erilaisilla sanavalinnoilla ja äänensävyllä vaikuttaa.
>> Lue myös: Mitä ovat myyvät tekstit?
Ennen kirjoittamista on vielä hyvä muistuttaa itseään siitä, ettet voi koskaan miellyttää kaikkia. Löytyy aina joku joka ei innostu, mutta he eivät ole potentiaalisia asiakkaitasi.
Keskity siis siihen, mitä tunteita haluat juuri omassa unelmalukijassasi ja omassa kohderyhmässäsi herättää. Hyvä yritysteksti on aina kohdennettu juuri omalle yleisöllesi.
Ja kun tiedät miksi ja kenelle tekstiä kirjoitat, on se huomattavasti helpompi muokata oikeanlaiseksi, eikö vain?
Pysäyttääkö otsikkosi?
Katso tältä 10 min videolta 3 täsmävinkkiä otsikointiin – ja lähde hiomaan otsikoita, joilla pysäytät unelmalukijasi! (Linkki videoon saapuu sähköpostiisi!)
Entä kuinka tunteisiin vaikutetaan teksteillä?
Kun kirjoitamme, meillä on valittavanamme lukuisia eri sanavaihtoehtoja ja tyylisuuntia, joista tekstit rakennamme.
Valintamme vaikuttavat vahvasti siihen, millaisen kuvan annamme itsestämme ja millainen lukukokemus lukijalle syntyy.
Annan simppelin esimerkin:
Kirjoitamme mainokseen tietoa siitä, että yrityksestä voit ostaa myös lahjakortteja. Voimme kertoa asia esimerkiksi näillä seitsemällä eri tavalla:
- Anna lahjaksi hyvinvointilahjakortti.
- Anna lahjaksi parempi elämä.
- Anna lahjaksi kortillinen iloa.
- Olisiko sinun jo aika ostaa lahjakortti?
- Etkö sinä ole vielä antanut ystävällesi lahjakorttia?
- Oletko sinä vielä ilman lahjakorttia?
- Etsitkö viime tipan lahjaa? Osta lahjakortti.
Ja kuten jo tästä huomaat, vaihtoehtoja meillä on aina runsaasti valittavamme. Ehkä kuitenkin huomasit, kuinka jokainen näistä lauseista tuo sinulle erilaisen tunnetilan ja mielikuvan.
Mitä tunteita lauseet sinussa herättivät?
Omaan korvaani ensimmäinen vaihtoehto ”Anna lahjaksi hyvinvointilahjakortti”, on hyvin neutraali valinta. Toisaalta jo sana ”hyvinvointi” voi innostaa ostoksille.
Toinen vaihtoehto ”Anna lahjaksi parempi elämä” on hyvin suureellinen vaihtoehto, jolla odottaisin viittaavan esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestön toimintaan, sillä siinä viitataan merkityksellisyyteen.
Kolmas, ”Anna lahjaksi kortillinen iloa”, on leikkisämpi vaihtoehto, joka voi tuoda hymyn niin lahjan ostajan kuin saajan huulille.
Neljäs, ”Olisiko sinun jo aika ostaa lahjakortti?” vetoaa aikaan, joka on rajallinen resurssimme. Se voi yllyttää tekijää toimimaan nyt, sillä tuskin me tästä enää nuorrumme.
Viides, ”Etkö sinä ole vielä antanut ystävällesi lahjakorttia?” muistuttaa ystävyyden merkityksestä ja vetoaa jopa syyllisyyden tunteeseen. Se kysyy, oletko kenties huono ihminen.
Kuudes, ”Oletko sinä vielä ilman lahjakorttia?” voi aiheuttaa FOMO-ilmiön, eli pelon jäädä ulkopuolelle. Lukija voi pohtia, olenko ainoa, joka ei ole vielä ostanut, mistä jään paitsi?
Seitsemäs, ”Etsitkö viime tipan lahjaa? Osta lahjakortti.” lause tuottaa monille Matti Myöhäisille helpotuksen tunteen.
Eri tyylisuunnilla ja sanoilla voimme helposti vaikuttaa siihen, millainen vaikutus teksteillämme on.
Kirjoitetaan yhdessä luottamusta herättäviä tekstejä
Oma suosikkini on kirjoittaa tekstejä, jotka herättävät innostusta, opettavat jotain uutta ja saavat mahdollisesti jopa hiukan naurahtamaan.
Haluan tehdä työtä ja elää elämää ilon kautta, en saaden ihmisiä jatkuvasti häpeämään, tuntemaan ulkopuolisuuden tunnetta tai syyllisyyttä.
Toki myönnän, että me tarvitsemme joskus myös hiukan ravistelua, pyllylle potkimista ja herättelyä – ja se vaatii kohtaamaan toisinaan myös epämiellyttäviä tunteita.
Uskon kuitenkin, että luottamus syntyy johdonmukaisista teksteistä, joissa tekstien lupaukset lunastetaan teoilla. Tekstien tulee vastata todellisuutta, olla totuudenmukaisia ja kannustaa oikeasti mahdolliseen toimintaan.
Aidot kokemukset ja aito osaaminen herättävät aitoja tunteita.
Kirjoitetaan yhdessä luottamusta ja tunteita herättäviä tekstejä.