Kasvata brändisi tunnettuutta – 15 keinoa, oletko kokeillut jo näitä kaikkia?
Brändin tunnettuudella tarkoitetaan yksinkertaisuudessaan sitä, kuinka hyvin oma yleisösi tunnistaa ja muistaa sinut. Jos siis postauksesi tulee vastaan Instagramissa, yhdistääkö hän sen heti sinuun? Tunnistaako hän logosi, värimaailmasi tai kenties jopa kirjoitustyylisi?
Tässä blogiartikkelissa käyn läpi ensin sitä, mistä brändi koostuu – ja sen jälkeen annan sinulle 15 keinoa, joita kannattaa kokeilla oman brändin tunnettuuden kasvattamiseksi.
Mistä brändi koostuu?
Brändi ei ole vain logo, värit tai tyylikkäästi muotoiltu nettisivu. Se on kokonaisuus, joka rakentuu monesta eri elementistä ja jonka asiakkaat kokevat tunteiden, mielikuvien ja kokemusten kautta.
Toisin sanoen siis brändi on asia, joka syntyy mielikuvissa kaikesta siitä, jonka kanssa olemme kosketuksissa omassa arjessa tai esimerkiksi tarinoissa ja juorupuheissa, joita kuulemme.
Meillä jokaisella siis on jo brändi, sillä ihmisillä on jo meistä jokin mielikuva.
Olennaista brändityöskentelyssä onkin ymmärtää, että brändiä voi muokata ja ohjata tietoisilla valinnoilla. Ja siitä niin brändiäänen muotoilussa, brändi-ilmeen luomisessa ja brändikuvauksissa on kyse – ohjaamme sitä, millaisen mielikuvan meistä saa.
Brändin elementit voisi jakaa tiiviisti esimerkiksi näin:
1. Visuaaliset elementit
Ensimmäinen asia, jonka ihmiset usein yhdistävät brändiin, on sen ulkoinen olemus: logo, väripaletti, typografia ja graafinen tyyli. Nämä luovat tunnistettavuuden.
Esimerkiksi Apple tunnetaan minimalistisesta logostaan ja yksinkertaisesta muotoilustaan, joka heijastaa sen arvoja: selkeyttä, innovatiivisuutta ja käyttäjäystävällisyyttä.
Coca-Colasta puolestaan tulee mieleen sen punainen väri, eikä Niken logoa varmaan voi kukaan olla tunnistamatta?
2. Arvot ja tarina
Brändi on enemmän kuin pinta – se elää yrityksen arvoissa ja tarinassa. Miksi yritys on olemassa? Mitä se haluaa muuttaa maailmassa? Asiakkaat sitoutuvat brändeihin, jotka pystyvät kertomaan aidon tarinan.
Esimerkiksi Patagonia ei myy vain ulkoiluvarusteita, vaan välittää vahvasti ympäristönsuojelusta. Oatly puolestaan puhuu vahvasti ilmastonmuutoksen estämisestä ja esimerkiksi henkilöbrändeistä Oprah tuo esiin vaikeuksista voittoon -tarinaansa.
Tarinoita jokaisella yrityksellä on kerrottavanaan paljon, joista osa on ydintarinoita, osa arjen tarinoita. Mikäli tarinankerronta kiinnostaa sinua enemmän, lue lisää tarinankerrontaan liittyvistä blogeistani, kuten
3. Asiakaskokemus
Brändi syntyy joka kosketuspisteessä asiakkaan kanssa – niin nettisivuilla, somessa, verkkokaupan sujuvuudessa, sähköposteissa, myyntisivuilla kuin palvelun aikana.
Hyvä asiakaskokemus vahvistaa brändiä, huono taas voi murentaa sitä nopeasti.
Esimerkiksi IKEA on rakentanut brändinsä siihen, että asiakas kokee olevansa osa koko prosessia: hän valitsee, kokoaa ja sisustaa itse. Tämä tekee kokemuksesta sekä edullisen että osallistavan.
Tai moni isompia kertakauppoja tekevä yritys lähettää asiakkailleen liikelahjan projektin jälkeen tai käsintehtyjä tuotteita valmistavat yritykset henkilökohtaisen kiitoskirjeen. Kaikki nämä vaikuttavat siihen, millainen mielikuva yrityksestä syntyy ja jää mieleen.
4. Viestintä ja ääni
Brändillä on oma ääni – tapa, jolla se puhuu ja viestii asiakkailleen. Onko se virallinen vai rento, asiantunteva vai humoristinen? Tämä linja näkyy markkinointimateriaaleissa, somessa ja jopa asiakaspalvelun tavassa keskustella.
Hyvä esimerkki tästä on Innocent Smoothies, joka on tunnettu rennosta, leikkisästä ja humoristisesta tavastaan viestiä. Brändi ei pelkästään myy juomia, vaan luo hymyjä ja hyvää mieltä viestintänsä kautta.
Brändiääni on myös kotimaisilla palveluyrittäjille yksi merkittävimmistä tavoista erottua, sillä palveluvalikoima on usein hyvin toistensa kaltainen. Tällöin erottuvuustekijöitä ja kilpailuvaltteja kannattaa etsiä omasta sanastosta, tyylistä ja omista vahvoista näkemyksistä.
>> Oman brändiäänen pääset kirkastamaan Voimaa markkinointiin -verkkovalmennuksessa.
5. Maine ja luottamus
Brändi ei ole sitä, mitä yritys sanoo itsestään, vaan mitä muut siitä ajattelevat. Maine rakentuu teoista, laadusta ja johdonmukaisuudesta.
Luottamuksen saavuttaminen vie aikaa, mutta sen menettäminen voi tapahtua hetkessä. Siksi rehellisyys ja vastuullisuus ovat olennaisia asioita brändin rakentamisessa.
Esimerkiksi Finlayson on Suomessa profiloitunut rohkeaksi ja arvojensa takana seisovaksi brändiksi. Se ei pelkää ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, mikä vahvistaa luottamusta tietyn asiakasryhmän keskuudessa.
Eli siis tiivistetysti:
Brändi koostuu monesta elementistä: visuaalisuudesta, arvoista, tarinasta, asiakaskokemuksesta, viestinnästä ja maineesta. Kun nämä palaset tukevat toisiaan, syntyy kokonaisuus, joka herättää tunteita ja jää mieleen.
Lopulta brändi ei ole sitä, mitä yritys itse määrittelee, vaan se mitä asiakkaat kokevat. Siksi menestyvä brändi ei rakennu hetkessä – se kasvaa ajan, tekojen ja vuorovaikutuksen myötä.
Miten kasvattaa brändisi tunnettuutta?
Tunnettuutta voit lisätä muun muassa:
1) Kaikilla visuaalisilla elementeillä, jotka voidaan yhdistää sinuun, ilman, että yrityksesi nimi on näkyvillä.
Perinteisesti tähän kuuluvat tietysti omat brändivärisi, logosi, typografia, symbolit ja kuvamaailma – mutta yhtä lailla voit jättää muistijälkiä eri muodoilla, esineillä tai vaikkapa käyttämällä aina samaa mekkoa.
Näiden elementtien on näyttävä johdonmukaisesti kaikissa markkinointimateriaaleissasi, palautelomakkeissasi, profiilikuvassasi – eli tiivistetysti kaikessa mikä liittyy yritykseesi.
2) Omalla brändiäänellä, joka näkyy niin vahvoina kärkiviesteinä, sanastossa ja kirjoitustyylissä. Oma äänesi luo sitä tunnelmaa, mitä haluat luoda ympärillesi ja on parhaimmillaan sinut ykköseksi nostava tunnistettava ja muistettava asia brändityön luomisessa.
>> Oman vahvan brändiäänen voit kirkastaa Voimaa markkinointiin -verkkovalmennuksessa.
3) Tarinoilla. Tarinat ovat brändin tunnettuuden kannalta loistavia useammastakin syystä. Ensinnäkin tarinat jäävät paremmin ihmisten mieleen, ne herättävät tunteita ja luovat mielikuvaa esimerkiksi siitä, millaista lopputulosta tarjoat.
Mutta yksi parhaista asioista tarinoista on se, että niitä kerrotaan myös eteenpäin. Asiakkaat voivat kertoa eteenpäin sinun kertomia tarinoita tai he voivat kertoa tarinoita omista asiakaskokemuksistaan ja elämyksistään.
Puskaradio onkin ehdottomasti yksi parhaista tunnettuuden kasvattamisen keinoista.
>> Opi hyödyntämään tarinankerrontaa markkinoinnissa Tarinoita yrityksestäni -kurssilla.
4) Yhteistyöllä eri yritysten kanssa & verkostoitumalla. Erityisesti moni pienyrittäjä jää tekemään yksin, kun yhteistyöstä voisi saada hyvää vipuvoimaa näkyvyyteen. Tee muiden yrittäjien kanssa näkyvyysvaihtareita jakamalla mainoksia toistenne kivijalkaliikeessää, blogissa ja somessa.
Kirjoittakaa yhteinen artikkeli molemmille sopivasta teemasta tai luokaa yhteispostaus. Vaikka näkyvyys ei toisi suoraan asiakkaita, on positiiviset yhteistyöt, toisten kehuminen ja muiden yrittäjien suosittelu aina hyvää mainosta myös sinulle.
5) Asiakkaiden kokemusten, palautteiden ja tarinoiden jakaminen. Jos kehumme itse itseämme, ei se ole läheskään niin tehokasta kuin se, että asiakkaamme nostavat meitä esiin ja kehuvat meitä.
Mieti siis tapa, jolla keräät säännöllisesti palautteita ja tapa, jolla säännöllisesti jaat sitä.
Pyydä vakioasiakkaitasi kertomaan enemmänkin matkastaan kanssasi – tee esimerkiksi 3 haastattelua ja luo tästä markkinointimateriaalia pitkäksi aikaa.
Täältä löydät muuten vinkkejä siihen >> kuinka kirjoitat hyvää asiakastarinan.
6 & 7) Asiakasyhteistyö/mainoskasvojen hankinta & vaikuttajamarkkinointi. Asiakkaiden lisäksi voit aina tehdä tavoitteelliseempaa mainosyhteistyötä esimerkiksi somevaikuttajien, asiakkaiden tai muiden mainoskasvojen kanssa.
Esimerkiksi vaikuttajamarkkinointi voi tuoda yritystäsi esiin täysin uusille kohderyhmille tai asiakkaille.
8) Omat teemakampanjat. Kampanjat ovat loistava niin myynnin kuin tunnettuuden buusteja ja mikä parasta, niihin sitoudut tietyksi ajaksi ja sen jälkeen voit jälleen hetkeksi hengähtää.
Mieti kuitenkin selkeästi oman kampanjasi teema, tavoite ja kohderyhmä. Suuntaa kampanja tarkasti juuri heille, joita haluat tulevaisuudessa asiakkaiksi, muuta panostuksesi menee hukkaan.
>> Mikäli kampanjan tekeminen on sinulle uutta, kurkkaa Eka kampanjani -työpaja.
9 & 10) Kilpailut ja arvonnat. Tunnettuus buustina voivat toimia myös erilaiset kilpailut ja arvonnat, mutta näiden kanssa olisin tarkkana, sillä esimerkiksi somearvonnat tuovat usein seuraajiksi myös ”väärää kohdeyleisöä”.
Ehkä ennemmin suosittelin kilpailua tai asiakkaiden osallistamista kampanjan muodossa. Esimerkiksi ”jaa kaverillekin”-tempaukset/kisat, #-kampanjat, kuka ystäväsi voisi tykätä tästä? -kehoitukset jne.
10) Brändätyt tapahtumat, kuten ”hyvinvointileiri”. Oman toistettavan konseptin luominen on yksi paras tapa lisätä tunnettuutta – ja yleensä osallistujamäärä kasvaa vuosi vuodelta. Mikä voisi olla oman yrityksesi vuosittainen THE tapahtuma?
11) PR. Median hyödyntäminen kannattaa aina ja se tuo usein jopa kaikkein isoimman näkyvyyden. Tähän suosittelen palkkaamaan avuksi alan ammattilaisen, jotta saat kaiken irti oikeista medioista.
12) Hakukoneoptimointi & asiantuntijablogi. Jos sinä et vielä hyödynnä blogia ja hakukoneita näkyvyyden ja tunnettuuden saamisessa, niin ehdottomasti äkkiä tekemään niin!
Blogiartikkelit tuovat usein pitkäkestoista näkyvyyttä ja asiakkaat voivat löytää sinut jopa 10 vuotta vanhojen blogiartikkelien ansiosta. Blogeja ei siis kannata vähätellä, vaikkei ne usein tuokaan ”nopeita kauppoja”. Tämä on pitkän linjan strategia, mutta sopii joka alalle.
13) Podcast, YouTube jne. Oikeastaan tähän sama huomio kuin blogeihin – podcastit ja videot ovat pitkäkestoisia tuotoksia, joita voit hyödyntää jopa vuosikymmeniä eteenpäin.
Ne myös näkyvät hyvin hakukoneissa, joten ovat loistavia tavoittamaan myös uutta asiakaskuntaa.
14) Messut & pop up-tapahtumat, verkostoitumistapahtumat, koulutustilaisuudet. Laitan kaikki tapahtumat tähän samaan, mutta osallistuminen erilaisiin tapahtumiin ja niiden järjestäminen on monille yrityksille loistava tapa lisätä tunnettuutta. Katso millaisissa tapahtumissa oma kohdeyleisösi liikkuu ja hyödynnä juuri niitä tapahtumia.
15) Oman yhteisön luominen. Haluamme vahvasti kuulua eri porukoihin, joten yksi hyvä tapa lisätä omaa tunnettuutta on perustaa oma yhteisö. Se voi olla jokin vapaamuotoisempi yhteisö kuten FB-ryhmä tai jokin selkeästi oman yrityksesi yhteisö, kuten ”X:n käsityövelhot”.
Tunnettuus ei ole aina suoraa myymistä, vaan arvokas vaihe myynnin matkalla. Luo suhteita, lisää luottamusta ja tee itsestäsi tunnettu, tunnistettava ja henkilö, jolta mennään ensimmäisenä pyytämään apua.
Toivottavasti tästä blogista oli sinulle hyötyä 🙂
Sinua saattaisi kiinnostaa myös:
>>> Miten henkilöbrändi rakennetaan?
>>> Miten oppia kirjoittamaan paremmin? Kirjoitusharjoitus yrittäjälle
>>> Miten markkinoida yritystä vuonna 2025 (ilman isoa budjettia)
