Kirjoitusvinkit pienyrittäjille

Kirjoitusharjoituksia oman luovuuden löytämiseksi

Kirjoitusharjoituksia pienyrittäjälle | Yrittäjän arki on usein täynnä tekemistä – asiakastyötä, laskutusta, aikatauluttamista ja sitä kuuluisaa ”kaikkea muuta”. Markkinointikin pitäisi hoitaa, mutta usein juuri silloin, kun olisi aika kirjoittaa someen, blogiin tai verkkosivuille, iskee tyhjä paperi vastaan. 

Mistä ihmeestä taas kirjoittaisi? Miten saa ajatukset kasaan ja sisällön ulos?

Ehkä sinäkin tunnistat tämän hetken: istut koneen ääreen pää täynnä tekemättömiä asioita, eikä yksikään järkevä lause tule mieleen juuri nyt. Usein tiedämme kyllä mitä haluaisimme sanoa, mutta sen kirjoittaminen paperille saattaa tuntua silti haastavalta. 

Lopulta markkinointitekstit jäävät tekemättä, sillä luovuus vain tuntuu olevan kateissa. Parasta on kuitenkin se, ettei luovuutta tarvitse jäädä odottelemaan, vaan luovan tilan voi synnyttää itse.

Luovuus ei nimittäin ole salaperäinen lahjakkuus, vaan lihas, joka tarvitsee käyttöä. Ja kirjoittaminen on yksi parhaista keinoista pitää tämä lihas liikkeessä. Pienillä harjoituksilla voit murtaa kirjoitusjumin, löytää taas yhteyden omaan ääneesi ja saada sanoja esiin silloin, kun niitä tarvitaan – ei vasta sitten, kun kiire on jo ohi.

Eli kyllä, luovuuden voi kaivaa esiin aivan itse – esimerkiksi seuraavien harjoitusten avulla. Nämä kirjoitusharjoitukset on suunnattu pienyrittäjälle tilanteisiin, kun hyvää tekstiä ei vain tunnu syntyvän juuri nyt. Aloitetaanko?

>> Ja jos nämä kirjoitusharjoitukset eivät jostain syystä kolahda, kurkkaa 5 kirjoitusharjoitusta tyhjän paperin selättämiseen.

5 kirjoitusharjoitusta luovuuden löytämiseksi

Nämä kirjoitusharjoitukset on suunnattu pienyrittäjille, jotka kaipaavat lisäinspiraatiota omien markkinointitekstien kirjoittamiseen.

1. LOPUSTA ALKUUN -KIRJOITUSHARJOITUS

Tämä harjoitus vaatii hiukan keskittymistä, sillä olemme usein todella tottuneet kirjoittamaan tekstiä alusta loppuun. Kokeile tänään kuitenkin kirjoittaa tietoisesti toisinpäin – siis lopusta alkuun. 

Eli tee näin:

1) Päätä ensin mihin kanavaan olet tekstisi kirjoittamassa ja mitä sillä tavoittelet. Pohdi sitten tekstisi kirjoitusteema (Huom! EI otsikko, vaan teema – mistä aiot kirjoittaa?).

2) Mieti sitten, kuinka haluat tekstisi päättää. Mikä on tekstin viimeinen lause? Onko se jokin toimintakehoite, kysymys, väite tai toistaako lopetus uudelleen kaikkein tärkeimmän lauseen?

3) Lähde sitten kirjoittamaan tekstiäsi lopusta kohti alkua. Mitä ennen viimeistä lausetta haluat sanoa? Mitä sitä ennen lukijan on tiedettävä? 

4) Mieti lopuksi tekstille osuva otsikko – ja eikun julkaisemaan! (No lukaise ja editoi toki tuotoksesi ennen tätä ;))

 

2. AJATUSKARTTA -KIRJOITUSHARJOITUS

Etsi itsellesi puhdasta paperia ja hyvin piirtävä kynä. Valitse 1 sana tai kysymys, jonka kirjoitat paperisi keskelle. Lähde kirjoittamaan keskellä olevan sanan ympärille asioita, joita sinulle tulee siitä mieleen.

1) Kirjoita ensin vapaata ajatusvirtaa eli kirjoita ylös aivan kaikki sanat ja lauseet mitä sinulle tulee mieleen paperin keskelle kirjoittamastasi sanasta.

Jos tuntuu hankalalta, voit kirjoittaa myös…

  • Kirjoita erilaisia väitteitä ja lauseita.
  • Kirjoita erilaisia lisäkysymyksiä.
  • Kirjoita erilaisia tunnesanoja, ja missä ne tuntuvat kehossasi tai millaisissa tilanteissa ne nousevat esiin.
  • Kirjoita tapahtumia ja kokemuksia, joita sanasta tulee mieleen.

2) Kirjoita sitten ajatuskarttasi pohjalta yksi tai useampi teksti julkaistavaksi kanavissasi.

> Kaipaatko apua markkinointitekstien kirjoittamisessa? Yrittäjän tärkeimmät kirjoitustaidot sinulle opettaa:  Kirjoituskurssi tavoitteelliseen kirjoittamiseen 

Sanarikastamo hymiö

3. YHDEN SANAN ALUT -KIRJOITUSHARJOITUS

Mikäli oma kirjoittaminen jumittaa, voi tekstiä lähteä tuottamaan kivasti tällä tekniikalla.

TEE NÄIN:

Ajasta ensin kelloon 30 minuuttia ja kirjoita paperille tekstin alku ”Asiakkaani…”. 

Laita kello käyntiin ja kirjoita ”Asiakkaani” -sanan perään tekstiä niin kauan kuin keksit sanottavaa.

Kun kirjoittaminen hyytyy, kirjoita jälleen sama aloitus ”Asiakkaani…” ja jatka kirjoittamista. Lisää sama lauseen aloitus aina, kun et enää keksi mitä kirjoittaa.

Kun 30 minuuttia on kulunut, muotoile tekstistä oikea julkaisu. 

Jatkossa voit käyttää tätä kikkaa myös muilla aloituksilla. Kuten ”Tänään..” tai ”Yritykseni…” tai ”Minä muistan kun…”

4. YLLÄTTÄVÄ KÄÄNNE -KIRJOITUSHARJOITUS

Kirjoita tarina, jossa on yllättävä juonenkäänne. Pyri tietoisesti yllättämään, hämmentämään, hämmästyttämään, mitä lukija ei todellakaan osaa odottaa? 

Voit kirjoittaa tositapahtumiin perustuvista tapahtumista, tai keksiä tarinan päästäsi. (Joskus helpointa on kirjoittaa jostakin todellisesta tapahtumasta, mutta lisätä mukaan käänne, jota ei oikeasti tapahtunut.)

Voit käyttää apunasi tarinan peruskaavaa:

1) Aloitus: Esittele tarinan keskeiset hahmot, paikka ja tilanne. Aloita tarina ytimekkäästi ja mene suoraan asiaan.

2) Kehittely: Toiminta syvenee ja tarina kehittyy – kenties eteen astuu esteitä ja tulee ristiriitoja.

3) Huippukohta ja käänne: Jännite kasvaa ja tapahtumat saavat täysin uuden käänteen ja tilanne muuttuu.

4) Taantuma: Avoimeksi jääneet kysymykset saavat vastauksen ja tilanne tasaantuu.

5) Lopetus: Lukija saa tietää miten tilanne päättyy – voit myös jättää lukijan haluamaasi tunnetilaan.

>> Haluatko oppia lisää tarinankerrontataitoja? Lähde mukaan Tarinoita yrityksestäni -tarinankerronta osaksi markkinointi -kirjoituskurssille

Sanarikastamo hymiö

5. KUVAILUHARJOITUS

Kirjoita tapahtumista, josta tapahtuivat tänään (tai eilen). Kuvaile päivää mahdollisimman tarkasti. 

Mieti esimerkiksi: Kuka sanoi, mitä sanoi, miten hän sen sanoi? Mikä kuulit, näit, haistoit, ajattelit?

Pyri kuvailemaan asioita niin tarkasti ja yksityiskohtaisesti, että lukija voi nähdä sen mielessään tai jopa elää kanssasi samaa tilannetta. Kun kävelit kauppaan, rahisiko sora jalkojen alla? Vai tuntuiko maa kovalta, sillä viime vuonna tehty asfaltti koristaa nyt vakioreittiäsi? Kenties kaupan edessä koira läähätti kuumissaan odottaen omistajaansa? Tai koira olikin päässyt irralleen ja mainitsit siitä omistajalle kaupassa? 

Päivän ei tarvitse olla millään tavalla erikoinen tai erityisen mielenkiintoinen, pyri kiinnittämään huomiota yksityiskohtiin ja tee tylsästä mielenkiintoinen, inhimillinen tarina 🙂

sanarikastamon kirjoituskurssi: Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen

Kaipaatko lisää näkyvyyttä, innostunutta ja sitoutunutta yleisöä sekä myyntiä, muttet oikein tiedä, kuinka sen tekisit? 

Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen -kirjoituskurssilla opit, kuinka kirjoitat kiinnostavia, innostavia ja myyviä tekstejä omiin kanaviisi. Kasvata seuraajakuntaa, luo sisältöä johdonmukaisemmin ja kirkasta se, kenelle oikeasti teet sisältöäsi. 

4 viikon kurssin jälkeen osaat 

  1. kirjoittaa erilaista sisältöä, joka oikeasti kiinnostaa yleisöäsi.
  2. kirjoittaa koukuttavia tekstejä, jotka jaksaa lukea alusta loppuun saakka.
  3. kasvattaa yleisön sitoutumista omiin sisältöihin.
  4. kirjoittaa tekstiä, joka myy.

Lisätietoa: Kirjoituskurssi tavoitteelliseen kirjoittamiseen