12 kysymystä omien kirjoitustaitojen kehittämisen tueksi
02/2023 | lukuaika 9 min. | kirjoitusvinkit
Haluatko kirjoittaa paremmin? Kokosin sinulle 12 kysymystä, jotka näyttävät sinulle, kuinka voit parantaa omia kirjotustaitojasi – ja sen myötä kirjoittaa sujuvampia ja helppolukuisempia tekstejä.
Erityisesti jos et ole täysin tyytyväinen tekstiesi tuloksiin, katso mistä kohdasta huonot tulokset kiikastavat, kehity kirjoittajana – ja kirjoita paremmin! 😉

1. Mitä on tekstin tavoite?
Tekstin kirjoittaminen lähtee aina sen tavoitteen määrittelystä. Tämä on kuitenkin usein se kohta joka skipataan kokonaan – ja hypätään suoraan kirjoittamistyöhön.
Mutta kuinka voit saavuttaa tavoitteesi, jos et edes aseta sitä? Niinpä, sitähän minäkin.
Siispä aloitetaan taustatyön tekemisestä kunnolla. Nimittäin väitän, että kirjoituksesi parantuvat jo silloin, kun muistat tehdä taustatyöt kunnolla. Harva kirjoittaja hyppää samantien kirjoituspuuhiin, vaan pohtii ensin, mitä on itse asiassa tekemässä.
Pohdi siis ensin vähintään se, miksi oikeastaan aiot julkaista kyseisen tekstin? Mikä on sen rooli asiakkaan polussa tai mitä haluat saada tekstillä aikaiseksi?
Ehkä tuleva teksti esimerkiksi
- Lisää myyntiä
- Lisää luotettavuutta
- Sitouttaa
- Koskettaa
- Tuo sinut ihmisten tietoisuuteen
- Auttaa sinua jäämään ihmisten mieleen
- Kertoo lisätietoa
- Kertoo tarinaasi
- Kertoo tuotteen tai palvelun sopivuudesta lukijalle
- Viihdyttää
- Lisää tunnettuutta
- Houkuttelee asiakkaita
Vinkki: Mieti myös, mikä on tekstin rooli asiakkaan polulla. Tavoitteletko uusia kiinnostuneita vai puhutko vakioasiakkaillesi?

2. Kuka on unelmalukijasi?
Toinen kirjoittamisen peruskysymyksistä on se, kenet itse asiassa haluat lukijaksesi?
Kun tiedät kenelle puhut, on kiinnostava aihevalinta ja näkökulma paljon helpompi tehdä. Ja oikeastaan oman kohderyhmän tunteminen on pakollista, kun haluat kirjoittaa paremmin.
Jos oma unelma-asiakkaasi on vielä hukassa, aloita pohtimalla kuka hän on. Millaista arkea hän elää? Millaisten ongelmien kanssa hän painiskelee arkisin?
Jos haluat oikeasti tavoittaa itsellesi kaikkein sopivimman asiakkaasi, käytä unelma-asiakkaan määrittelyyn riittävästi aikaa.
Vinkki: Mieti myös, kuka oikeasti hyötyy palvelustasi/tuotteestasi kaikkein eniten.
Psst. Unelma-asiakkaan profilointiin syvällisesti käytämme aikaa esimerkiksi VOIMAA MARKKINOINTIIN -tehokurssilla.

3. Onko otsikkosi toimiva?
Hyvän otsikon keksiminen tuntuu monista haastavalta, sillä se on tänä päivänä tärkeä erottautumistekijä kaiken informaation ja mainosten keskellä.
Tottahan se on, että valitsemme luettavaksemme vain ne jutut, joiden otsikko kiinnostaa meitä. Siksi yksi tärkeimmistä oman tekstin parannuskeinoista on parantaa otsikkoa.
Tärkeintä on, että otsikko kertoo meille suoraan sen, MIKSI pysähtyisimme lukemaan tekstin. Haluamme tietää, että teksti on a) tarkoitettu minulle ja b) kertoo minulle jotakin mielenkiintoista ja hyödyllistä.
Toisin sanoen, kerro heti otsikossa, kuka hyötyy lukemisesta ja miten.
Mikäli mahdollista, lisää otsikkoon myös tiettyjä tehokkuutta ja koukuttavuutta lisääviä elementtejä. Näitä ovat esimerkiksi numerot sekä monet adjektiivit, kuten maukas, helppo, mahtava.
Parhaat sanat on hyvä sijoittaa otsikon alkuun ja loppuun.
Suosittelen testaamaan muutamia erilaisia otsikointivaihtoehtoja ja katsoa, millaisella otsikolla varustettu teksti vaikkapa sinun somekanavissasi saa eniten kiinnostusta. Entä mitkä otsikot lähinnä ärsyttävät? Testaamalla voit kirjoittaa paremmin ja houkuttelevammin ottaen huomioon juuri oman yleisösi.
Vinkki: Testaile erilaisia otsikoita muutama kuukausi ja ala suosia menestyneimpiä otsikkotyyppejä.
4. Antaako teksti lisäarvoa lukijalle?
Tiesithän, että ihmiset ajattelevat lähinnä vain itseään ja peilaavat asioita itsensä kautta?
Kun tekstisi on valmis, kysy itseltäsi: tuottaako tekstini lisäarvoa sen lukijalle? Puhunko asioista, joihin lukija voi samaistua ja jotka koskettavat lukijaa?
Hyvä kirjoittaja osaa katsoa asioita lukijan näkökulmasta ja nähdä, MITEN kertoa oma asia niin, että se tuntuu lukijasta tärkeältä.
Nosta lukijalle tärkein asia heti tekstin alkuun ja jatka tästä eteenpäin syventäen asiaa lause lauseelta.
Lisäarvoa voit tuottaa myös esimerkiksi seuraavin keinoin:
- Tarjoa lukijalle uutta tietoa, jota hän voi hyödyntää jatkossa omassa tekemisessään
- Tarjoa lukijalle ratkaisu hänen ongelmaansa
- Herätä lukijassa tunteita, esimerkiksi ilahduta hänen päiväänsä tai luo toivoa paremmasta huomisesta
- Laita lukija ajattelemaan ja pohtimaan
- Luo tunnetta yhteenkuuluvuudesta ja ystävyydestä
- Kerro, mitä haluat lukijan tekevän ja ohjaa hänet oikeaan suuntaan.

5. Eteneekö teksti johdonmukaisesti?
Tarkista omasta tekstistä, eteneekö tekstisi loogisesti eteenpäin. Onko lukijalla kaikki olennainen tieto, kun hän siirtyy pisteestä a pisteeseen b?
Johdonmukaisuus ja oikea rytmi helpottavat lukemista.
Hyvä teksti antaa lisätietoa ja uusia näkökulmia kappale kappaleelta. Eli mitä pidemmälle luet, sitä enemmän tiedät ja syvemmälle teemaan uppoudut.
Ethän pimitä tärkeimpiä loppuun, jotta saisit lukijan lukemaan sinne asti? Sen sijaan kirjoita paremmin – eli siis niin, että nappaat lukijan matkaan jo heti alussa ja syvennä hänen kiinnostustaan ja tietoaan koko tekstin ajan.

6. Entä onko kappalejako selkeä?
Sujuvan tekstin yksi elementeistä on hyvä kappalejako. Nykyisin monet haluavat tehdä tekstistään mobiiliystävällisemmän ja laittavat sen vuoksi välin jokaisen lauseen väliin.
Tämä ei kuitenkaan ole kovin lukijaystävällistä, sillä teksti ei tunnu etenevän loogisesti.
Vinkki: Käytä sen sijaan sääntöä, että yksi kappale = yksi näkökulma / pointti.
Jes! Puolivälissä mennään – jaksa vielä muutama kohta!
7. Onko tekstissäsi riittävästi konkretiaa?
Lisää tekstiin erilaisia havainnollistavia esimerkkejä, tarinoita ja konkreettisia asioita.
Jos kaikki on ”ihanaa” ja ”mahtavaa”, mieti mitä se olisi konkreettisesti. Ehkä tuote on niin hyvä, että se kestää pidempään kuin Suomen talvi. Tai olit niin innoissasi, että nauroit ääneen.
Myös tarinat toimivat aina. Ehkä tuotteesi oli mukana naapurin Maijan lomareissulla tai huulipuna oli kestänyt hellepäivän yllättävän uintireissun yli.
Harjoittele tietoisesti asioiden havainnollistamista. Tähän löydät hyviä harjoituksia esimerkiksi Kirjoitusakatemiasta.
Kun opit kuvailemaan asioita monin eri aistein, teet tekstistäsi todella paljon vaikuttavampaa.

8. Onko käyttämäsi kieli ymmärrettävää ja monipuolista?
Meillä kaikilla on tiettyjä sanoja, joita tykkäämme käyttää – mutta jotka eivät aina ole se paras valinta.
Opettele tunnistamaan omat maneerisi ja liian vaikeat sanat. Meillä kaikilla on nimittäin sanoja, joita lisäämme jokaiseen väliin.
Toisille kaikki on ihanaa, toiset lisäävät joka väliin ”Myös”-sanan.
Pyri muokkaamaan sanastoa monipuolisemmaksi ja unohda liian vaikea sanat
Vinkki: Vaihda paljon käyttämäsi sanat synonyymeihin.

9. Kirjoitatko liian pitkiä tai vaikeita lauseita?
Kun tekstisi on valmis, se kannattaa aina lukea vielä ääneen. Näin saat usein itsesi kiinni tiettyjen maneerien käyttämisestä, liian pitkien lauseiden kirjoittamisesta tai sanoista, jotka on vaikea jopa lausua.
Pikku hiljaa alat jo kirjoittaessasi huomata, missä teksti menee vikaa, ja kirjoitustaitosi parantaa.
Eli mikäli jäät lukiessasi jumiin johonkin lauseeseen tai jopa hengästyt – on lauseessa jokin korjattava tekijä. Mieti, voitko vaihtaa sanajärjestystä tai muuttaa lauseet kahdeksi tai jopa kolmeksi eri virkkeeksi?
Tässä muutama lisävinkki tekstin hyvään rytmiin:
- Vaihtele lauseen pituuksia. On hyvä olla välillä pidempiä lauseita. Ja välillä lyhyempiä. Näin luot tekstiin mukavan ja soljuvan rytmin.
- Riko rytmiä esimerkiksi luetteloilla, kysymyksillä tai sitaateilla.
- Erityisesti blogeissa ja somessa lyhyet kappaleet ovat valttia – ja ne myös näyttävät paremmilta kuin iso kookas tekstimassa.
- Vaihtele tiedon, tapahtumien ja tunnelman välillä. Esimerkiksi faktatiedon lisäksi voit kuvailla miten asia konkreettisesti näyttäytyy. Tai postauksessa kertoa sekä tuotteesta että kertoa arkisista kokemuksista ongelmaan liittyen.
Haluatko oppia kirjoittamaan niin, että lukijasi kiinnostuvat, innostuvat, sitoutuvat ja ostavat?
Yrittäjän tärkeimmät kirjoitustaidot opit Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen -kurssilla.
Ja sitten loppusilaus!
10. Tukeeko tekstin asettelu lukemisen helppoutta?
Yksi olennainen osa kirjoitustaitoa on tekstin asettelu helppolukuiseksi. Mikäli et kirjoita romaania, joudut pohtimaan, kuinka teksti on helppo lukea myös mobiililaitteiden pikkuruisilta näytöiltä ruuhkabussissa istuessa.
Mikäli siis mahdollista, tarkista, miltä tekstisi näyttää mahdollisimman monella eri laitteilla ja selaimilla luettuna. Ethän anna liian pienen fontin ja huonosti näkyvän tekstin olla este lukemiselle?
Huom! Nykyisin suurin osa lukee tekstit puhelimella, huolehdi siis erityisesti mobiiliystävällisyydestä.

11. Onko lopetus napakka ja informatiivinen?
Tekstin lopetus on yhtä tärkeä kuin sen aloitus.
Lopetuksen on hyvä olla napakka ja kertoa, mitä lukijan on seuraavaksi tehtävä. Loppuun onkin hyvä lisätä jokin toimintakehoite – kysy kysymys, pyydä kommentoimaan, ohjaa verkkosivuille, kerro mistä voi varata ajan ja niin edelleen.
Valitse sanat huolella ja pyri herättämään tunteita.
Toinen hyvä lopetus on koukuttaa lukija jollakin jännityselementillä. Kerro esimerkiksi mistä aiot puhua seuraavaksi tai mikä seuraavalla viikolla on tulossa. Kerro jokin asia, jonka myötä jäämme janoamaan seuraavaa tekstiäsi!
Lue myös: Millainen on hyvä toimintakehoite? 121 vaihtoehtoa käyttöösi

12. Entä herättääkö tekstisi tunteita?
Kun tehdään mitä tahansa viestintää, olisi syytä jo ensimmäisenä kysyä ”Miltä tämä minusta tuntuu?”.
Hyvä kirjoittaja osaakin herättää lukijassaan haluamiaan tunteita, mutta jos hauskaksi tarkoitettu teksti ei naurata edes itseäsi, tuskin se naurattaa muitakaan.
Haluatko sinä innostaa, herättää toivoa tai kenties jopa itkettää tai naurattaa?
Mieti, mitä tunteita tekstisi juuri nyt herättää ja onko jokin tunne, minkä haluaisit sen vielä herättävän?
Toivottavasti näistä kysymyksistä on sinulle apua kun pohdit omia kirjoitustaitojasi ja sitä, mitä kannattaa lähteä seuraavaksi omissa teksteissään ja taidoissaan hiomaan!
Sinua voisi kiinnostaa myös:
>>> Etsinnässä koukuttava otsikko? 50 otsikkoideaa käyttöösi
>>> Hyvä yritysteksti herättää tunteita
>>> Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen -kirjoittamisen peruskurssi pienyrittäjälle