ASIAKASTARINA: MINNA / PROPRIUMVIA
Liidimagneetti, jossa persoona saa näkyä - vetää puoleensa oikeita asiakkaita
08/2024 | lukuaika 6 min.
Mikä tahansa liidimagneetti ei valitettavasti enää riitä - sen on vedettävä puoleensa oikeat henkilöt.
Joko sinulla on tehtynä liidimagneetti, joka vetää unelma-asiakkaita puoleesi? Ihanan monella yrittäjällä on jo tehtynä liidimagneetti, mutta jos vetää listoille aivan väärää porukkaa, ei myyntiä tule.
On olemassa useampiakin ”vääränlaisia” magneetteja, kuten innostava, mutta aivan liian laaja magneetti, joka vetää puoleensa liian erilaisia persoonia.
Tällöin listallasi on laaja kirjo henkilöitä, joiden tarpeet ovat keskenään erilaiset, eikä viestisi todennäköisesti puhuttele heistä ketään.
>> Lue myös: Millainen on hyvä liigimagneetti?
Siksi liidimagneetti kannattaa ehdottomasti tehdä tavoitteen kera, eli yhdistää loogisesti siihen, mitä palveluita ja tuotteita tarjoat.
Ja tietysti säästät aikaa, kun teet oikeasti magneetin, joka tuo luoksesi unelma-asiakkaasi.
Eli henkilöt, jotka 1) haluavat oikeasti ostaa sinulta ja 2) jotka rakastavat persoonaasi ja haluavat työskennellä kanssasi.
Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssilaiseni Minna on loistava esimerkki siitä, kuinka nopeasti kasattujen liidimagneettien sijaan, saimme kurssilla hiottua magneetin, jossa näkyy se Minnan oma persoona ja osaaminen.
Ja tämä on tietysti asia, mikä kertoo Minnan asiakkaille, miksi valita juuri hänet.
Lue siis tästä asiakastarinasta Minnan loistava esimerkki liidimagneetista, jossa persoona saa näkyä.
Kuinka asiakkuus alkoi?
Minna lähti ilokseni kesäkuussa 2024 mukaan Tavoitteelliset uutiskirjeet -kesäkurssille, joka järjestettiin silloin ensimmäistä kertaa.
Kurssille lähti heti ensimmäisellä kerralla mukaan 17 yrittäjää, joten kurssi tuntui toivotulta – moni yrittäjä jättää sähköpostimarkkinoinnin potentiaalia hyödyntämättä, kun ei oikein olla varmoja siitä, mitä tulisi tehdä.
Mistä Minnan kanssa lähdettiin liikkeelle?
“Olin tehnyt muutamia liidimagneetteja jo aiemmin, mutta en oikeastaan ollut niiden rakennetta sen tarkemmin miettinyt.
Olin suhteellisen nopeasti saanut tehtyä edelliset ja koin, etten oikeastaan edes tiennyt, miten liidimagneetti kannattaisi tehdä. Yhden pienen automaation olin myös tehnyt, mutta oikeastaan ilman sen suurempaa tietoa mitä niissä pitäisi olla.“
Minna on Proprium Via yrityksen perustaja, Life coach & SensoCoach.
Kuinka prosessi eteni?
“Alkuun lähdin pohtimaan, mistä aiheesta ja kenelle haluaisin suunnata liidimagneettini. Ajatukseni alkuun oli melko suppea… mutta lähdin silti kirjoittamaan raakileita.
Erityisesti kirjoitusprosessista jäi mieleen se, miten tekstin tulee herättää samaistuttavuutta ja tunteita.
Miten siellä on hyvä olla jotain mikä saa jatkamaan lukemista, ehkä jotain yllättävääkin. Ja se mikä oli vahvana mukana olis se, miten juuri mun tulee näkyä kirjoittajana taustalla.” kertoo Minna.
Liidimagneetin ongelmana onkin usein pinnallisuus. Niihin ei kirjoiteta yhtään omaa ajatusta, vaan jaetaan yleistä tietoa – vaikka juuri liidimagneetti olisi yrittäjän tilaisuus näyttää mitä sinä osaat.
OMA ESITTELY JA PALVELUN HYÖDYT OVAT YRITTÄJILLE USEIN NE VAIKEIMMAT TEKSTIT
Liidimagneetin lisäksi yhdessä katsottiin magneetin perään lähetettävää tervetuloautomaatiota. Tekstiä hiottiin yhdessä muutamaan otteeseen, ja erityisesti jumppailtiin omaa esittelyä sekä myyntiviestiä.
Nämä kaksi tekstiä ovatkin ne tärkeimmät – ja useimmiten vaikeimmat.
Monet yrittäjät lähtevät kirjoittamaan omaa esittelyä hyvin yleiseltä tasolta. Aloitetaan ”hei olen x ja minulla on lapsia/koiria/koulutus” -ajatuksesta, mutta tärkeämpää on oikeasti avautua lukijalle, jotta hän tietää MIKSI valita sinut.
Tekstit alkoivat kuitenkin nopeasti saada syvyyttä – ja samalla myös sitä omannäköisyyttä mukaan.
“Kun työstimme tekstejä eteenpäin, opin antamaan itselleni vielä enemmän lupaa kirjoittaa juuri mun tavallani. Koin ihanaa vapautta kirjoittaa kuten halusin ja ymmärsin, että juuri se on mulla mun vahvuuteni.” (Minna)
Ennen ostopäätöstä Minna pohti, ettei tiedä mitä kaikkea liidimagneetissa kannattaa huomioida – mutta epäröi, saako myöskään ”kurssilla aikaan yksin yhtään mitään”, onko kurssi oikeasti käymisen arvoinen? Kurssiin kuuluu myös henkilökohtainen tuki, ja myös Minnan kanssa pallottelimme tekstejä yhdessä useita kertoa. ”Ilokseni Sirja olikin apuna mukana koko ajan”, kertoo Minna.
Lopputuloksena liidimagneetti, joka näyttää kuka Minna oikeasti on
Mikä voisi valmentajalle olla tärkeämpää, kuin näyttää millaista hänen kanssaan on oikeasti työskennellä?
Lopulta Minnan liidimagneetista muodostui “Korvaa kiire – 5 askelta ajan löytymiseen” – sähköpostisarja, jossa Minnan ääni todellakin kuuluu. Minnan rento ja jopa suorasanainen tyyli puhua asioista niiden oikeilla nimillä ei jätä arvuuttelun varaan sitä, kenen valmennukseen asiakas on tulossa.
Näin magneetti sekä vetää oikeaa yleisöä puoleensa että rajaa riittävästi henkilöitä myös pois.
Usko pois, haluat listallesi mieluummin kourallisen unelma-asiakkaita kuin satoja listalaisia, jotka eivät tule koskaan ostamaan sinulta. Siksi on tärkeää luoda liidimagneetti, jossa oikeasti annat persoonasi ja omien vahvuuksiesi näkyä.
”Tiedätkös, kun kuppiin kaataa liikaa vettä, niin lopulta se tulee yli äyräiden. Ja niin on sun arkesikin laita! Sinne mahtuu rajallinen määrä asioita.” (Ote Minnan tekstistä)
Minnan 5 tärppiä liidimagneetin tekemiseen:
1) Puhuttele lukijaa yksityiskohtaisin esimerkein, älä yleismaallisesti
2) Kirjoita asioita, joista lukija voi saada fiiliksen, että hän on kokenut samoja asioita
3) Ole oma itsesi, tuo itseäsi esiin, rakenna luottamusta omien tekstiesi kautta
4) Pidä kiinni selkeästä rakenteesta, miten homma etenee
5) Kirjoita asioista niiden oikeilla nimillä, älä kaunistele liiaksi asioita
Kuka Minna?
Sellainen aito hymyileväinen hömppä. Herkkä, hassuttelija ja halailija. Villasukkaintrovertti. Hakeutuu sinne missä on lämpöä, luontoa, läheisyyttä ja läsnäoloa.
Nauttii selkeydestä ja yhteisymmärryksestä. Mutkattomuudesta ja teeskentelemättömyydestä. Ihailee elämän kauneutta, ihmeellisiä asioita ja upeita ihmisiä. Arvostaa sitä, että jokainen on se kuka on. Eikä yhtään mitään muuta.
Se millainen mä olen, ohjaa siinä kuinka mä:
- Kohtaan sut yksilönä ja ihmisenä
- Rakennan valmennuksia ja muokkaan ne just sun näköiseksi
- Olen läsnä, kuuntelen, reagoin, kyselen ja haastan
- Luon tunnelman meidän kohtaamisiin.
KOOTUSTI
Yleisimmät ongelmat liidimagneetin kanssa - miksi liidimagneetti ei vedä oikeaa yleisöä puoleensa?
1) Valitaan liian yleinen aihe, joka vetää liian laajasti porukkaa mukaan listalle
>> älä yritä haalia kaikkia listallesi.
2) Tehdään vain joku nopea kyhäelmä, ilman sen kummempaa suunnittelua.
>> Tee magneetti aiheesta, josta haluat tulla tunnetuksi ja joka liittyy palveluusi.
3) Tehdään liidimagneetti, mutta sitten listalle liittyvä saa odottaa pari kuukautta (tai vuotta) seuraavaa postia.
>> Älä unohda tervetuloautomaatiota.
Minnan palaute Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssista:
“Yhteistyö Sirjan kanssa oli mutkatonta ja sujuvaa. Olin positiivisesti yllättynyt kurssin aikana, että sain lähettää raakileita Sirjan katsottavaksi ja hän antoi niihin hyviä kommentteja.
Sanoinkin Sirjalle, että inhoan ja rakastan hänen haastavia kysymyksiään samaan aikaan. Ne auttoivat herättelemään ajatuksia, vaikka alkuun ehkä ärsyttivätkin. Siispä oikein oivallista ja eteenpäin vievää!”
Mikäli kaipaat apua oman liidimagneettisi luomiseen ja haluat aloittaa sähköpostimarkkinoinnin tekemisen kunnolla, hyppää mukaan seuraaviin Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoihin.