Millainen on hyvä liidimagneetti? Ethän tee näitä mokia
09/2023 | lukuaika 8 min. | sähköpostimarkkinointi
Liidimagneetti on pienyrittäjälle tärkeä kontaktoinnin väline, mutta millainen on hyvä liidimagneetti? Entä mitkä ovat ne mokat, joiden myötä liidimagneettisi ei tule toimimaan?
On nimittäin olemassa toimivia liidimagneetteja, ja sitten niitä, jotka vetävät listallesi aivan väärää porukkaa.
Etenkin sähköpostimarkkinointia aloittaessa on usein ymmärrettävästi tavoitteena vain saada listalle porukkaa – siis oikeastaan ihan ketä tahansa, kunhan joku nyt tulisi.
Valitettavasti tämä taktiikka johtuu nopeasti pettymykseen ja usein sähköpostimarkkinointi loppuukin lyhyeen. Tuloksia ei tule, ketään ei tunnu kiinnostavan, eikä sitten edes tiedä mitä sinne viesteihin kannattaa kirjoittaa.
Kun sähköpostimarkkinointi tuntuu vaikealta, eikä tuloksia tule, tiedät meneväsi väärään suuntaan.
Olet haalinut listallesi ketä tahansa, vaikka sinunhan piti hommata sinne heitä, jotka ovat kiinnostuneita ostamaan tuotteitasi/palveluitasi. Ei omia kavereitasi, kollegoitasi ja toki ihanahan se on jos äitikin liittyy listalle kannustusmielessä.
Mutta tuloksia se ei tuo. Siksi listasin tähän blogiin huomioita siitä, millainen on hyvä liidimagneetti ja mitä ehdottomasti kannattaa välttää!
(Psst. Ja luo oma loistava liidimagneetti Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoissa yhdessä muiden yrittäjien kanssa. LUE LISÄÄ TÄÄLTÄ)
Mutta sitten asiaan…

Mikä on liidimagneetti?
Liidimagneetti on jokin vastustamaton tarjous tai lisäarvo, jonka tavoitteena on olla niin hyvä, että se saa ihmisen toimimaan.
Liidimagneetti voi olla esimerkiksi jokin alekoodi tai tuote, kuten opas. Ajatuksena on, että liidimagneetti houkuttelee juuri haluamaasi kohderyhmää palveluidesi ja tuotteiden luo vetovoimallaan.
Liidimagneetti voi olla esimerkiksi:
- tuote-esite, opas, työkirja
- testi / kysely
- tervetulotarjous, alekoodi tai muu bonus, kuten ilmaiset toimituskulut
- webinaari, opetusvideo
- tietoisku tai tarkastuslista
On kuitenkin tärkeää huomioida, että liidimagneetti tuottaa lisäarvoa vain silloin, kun se tulee oikeasti käyttöön.
>> Luo oma loistava liidimagneettisi Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssin ensimmäisessä työpajassa. (Mukaan täältä)
Liidimagneetit ovat viime vuosina yleistyneet runsaasti ja nykyisin erilaisia ilmaistuotteita näkee jo montaa eri sorttia. Liidimagneettiajatus perustuu arvopohjaiseen markkinointiin, jonka pääkysymys on “Mitä arvoa voin tuottaa asiakkailleni?”. Ajatuksena on siis antaa asiakkaalleen arvoa jo ennen kuin heiltä pyytää rahaa vastineeksi.
Tämä on tunnetusti hyvin toimiva taktiikka – silloin kun sen tekee hyvin. Liidimagneetista on nimittäin hyötyä vasta silloin, kun se tulee oikeasti käyttöön.
Olen itse innokas liidimagneettien tilailija, mutta pakko rehellisesti sanoa, että mukana on myös aivan liikaa turhaa ”krääsää”, jotka saavat tuntemaan olon vain huijatuksi ja väärin perustein listalle mukaan vedetyksi.
Ja sitten on niitä aidosti sydämellä tehtyjä ilmaisjuttuja, jolloin olet vain kiitollinen tekijälle.
Kysymys kuuluukin, kumman tunteen sinä haluat liidimagneetillasi herättää?
Ennen kuin kerron vinkkejä liidimagneeteista, pohditaan hetki seuraavaa ajatusta: Jos potentiaalinen asiakas lataa innoissaan hehkuttamasi ilmaisjutun, joka paljastuu googlesta nappaamaksesi kaavioksi tai A4-paperiksi, jossa ei ole yhtään omaa ajatustasi – tuleeko hänestä asiakkaasi?
Ja jos perään alat vielä tykittää suoraan myyntitekstejä – mitä veikkaat, onko tässä nyt haaviin napattu asiakas? Todennäköisesti tämä pettynyt henkilö lähtee kurkkaamaan kilpailijoidesi leiriä.
Siksi keräsin sinulle muutamia ajatuksia siitä, millainen on hyvä liidimagneetti ja mitkä jutut eivät ainakaan itselleni toimineet:

ALOITETAAN VÄLTETTÄVISTÄ:
1) LIIDIMAGNEETTI, JOTA EI KÄYTETÄ
Ilmaisjuttujen suurin ongelma on se, etteivät ne tule käyttöön. Alekoodit unohtuvat sähköpostin perukoille, isoja kursseja ei välttämättä jakseta edes aloittaa ja liian vaikeat suunnitelmat tai työkalut saavat vain tuskastumaan.
Liidimagneetin ideana ei ole näyttää, että tämä asia on todella vaikea, etkä osaa sitä. Vaan liidimagneetin ideana on auttaa asiakasta ottamaan ensimmäinen askel ja näyttää, että sinä osaat ratkaista potentiaalisen asiakkaasi ongelmia.
2) LIIDIMAGNEETTI, JOKA EI TUO ESIIN OMAA OSAAMISTASI
Toinen moka on siinä, että ei haluta paljastaa omia salaisuuksiaan ja metodejaan ilmaiseksi – minkä vuoksi liidimagneetiksi annetaan jokin turhake, jonka voi ladata ihan vaikka googlesta.
Oikeasti, liidimagneetin tavoitteena on näyttää miksi juuri SINÄ olet paras valinta asiakkaalle, näytä se siis hänelle. Jos se mitä osaat on kopioida juttuja googlesta, en ainakaan minä tule asiakkaaksesi.
3) LIIDIMAGNEETTI, JOKA OSOITTAUTUU KLIKKIOTSIKOKSI
On tietysti hienoa, jos liidimagneettisi otsikko ja lupaus on niin mehevä, että sen lataa sata yrittäjää päivässä. Jes, listahan kasvaa!
Listan suuruudella ei kuitenkaan ole väliä, jos siellä ei ole ostavia asiakkaita. Vähän kuin Tokmannin ämpärijono – on hienoa, että jono on pitkä, mutta jos ihmiset hakevat innoissaan ämpärinsä ja lähtevät kotiinsa, mitä hyötyä jonon pituudesta oli?
Okei, Tokmannin kaltaiselle toimijalle näkyvyystemppu on hyvä, mutta pienyrittäjä ottaa toivottavasti listallensa mieluummin tuhannen innokkaan renkaanpotkijan sijaan sata potentiaalista ostajaa. Korosta siis liidimagneetissa klikin sijaan arvoa ja hyötyä omalle kohderyhmällesi – älä pyri haalimaan listallesi jokaista ohikulkijaa.
Haluatko luoda itsellesi liidimagneetin, joka hurmaa yleisösi? Luo oma loistava liidimagneettisi Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssin ensimmäisessä työpajassa. (Mukaan täältä)
Entä millainen on hyvä liidimagneetti?
- Yksi tärkeimmistä asioista hyvissä liidimagneeteissa on laatu. Jos mainospuheissa hehkutetaan liidimagneetin olevan huikea ja saat samat asiat, jotka löysit jo googlettamalla, on pettymys taattu – ja luottamus menetetty. Panosta siis magneettiisi.
- Liidimagneetista on hyötyä vain, kun se tulee käyttöön. Mieti mistä asiakas hyötyy eniten ja missä vaiheessa hän on ostopolkuaan. Jos täysin uusi asiakas saa alekoodin, osalla se jää käyttämättä. Jos tässä vaiheessa tarjoaisi vaikka pientä sisustusopasta, voisi se johdatella ostopolulla paremmin eteenpäin.
- Se kertoo omasta toiminnastasi tai toimintatavoistasi, eli johdattelee työskentelemään kanssasi. Liidimagneetti on sinun tilaisuutesi näyttää, mikä tekee sinusta paremman kuin kilpailijasi, käytä tämä hyödyksi ja heitä parhaat puolesi ja ajatuksesi kehiin.
- Hyvä liidimagneetti on suhteellisen simppeli toteuttaa. Toiset puhuvat jopa siitä, että liidimagneetin tulisi tuottaa lisäarvoa jo 5-15 minuutissa. Mutta ehkäpä he ovat näitä kuuluisia hätäisiä ihmisiä, sillä ainakin itse olen saanut hyviä ostamiseen johtavia tunnin webinaareja, oppaita sekä useamman sähköpostin ryppäitä.
Latasin erään valmentajan liidimagneetin, jossa tein ensin mielenkiintoisen testin. Nyt testin tuloksia on tullut sähköpostiini viiden päivän ajan, ja asia syventyy jokaisella viestillä. Olen täysin koukussa hänen juttuihinsa, enkä koe tätä liian työläänä, kun asia on mielenkiintoista. Huikea idea ja toteutus, eikö?
Hyvä liidimagneetti myös:
- Houkuttelee paikalle oikeaa porukkaa. Vaikka on ihana kun sähköpostilistalla on paljon porukkaa, et oikeasti halua sinne ketä tahansa roikkumaan. Kohdenna magneettisi suoraan heille, joita haluat mukaan vastaamalla juuri heitä polttavaan ongelmaan.
- Sillä on vetoava otsikko ja kokonaisuus on hyvin rakennettu. Panosta otsikkoon, sillä se on se, millä vedät ihmisten huomion puoleesi ja saat heidät liidimagneetin lataamaan. Huolehdi kuitenkin siitä, että koko kokonaisuus on hyvin ja selkeästi rakennettu. Et halua, että otsikon jälkeen syntyy lässähdys, joka saa alkuinnostuksen laskemaan.
- Liidimagneetti johtaa johonkin loogisesti. Ethän unohda lisätä magneettisi loppuun toimintakehoitetta, tai kertoa, mitä seuraavaksi tapahtuu. Liidimagneetin ideana on kuitenkin siirtää ihmisiä myös eteenpäin kanavissasi, kerro siis myös, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Mikäli kaipaat apua oman liidimagneettisi luomiseen, hyppää mukaan Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoihin.
Liidimagneetti -työpaja sisältää mm. 5 esimerkkiä vääränlaisista liidimagneeteista, eron hyvän ja loistavan liidimagneetin välillä sekä kädestä pitäen ohjeet oman liidimagneetin luomiseen 7 askeleen avulla. >> Tutustu kurssiin täällä.