Miten henkilöbrändi rakennetaan?
Ja miksi sinunkin kannattaa kirkastaa brändiääni pienyrittäjänä?
Olet ehkä jo huomannut, ettei pelkkä osaaminen ja asiantuntijuus riitä menestyvän yrityksen pyörittämiseen – vaan on löydettävä myös keinot sanallistaa oma osaaminen, saada näkyvyyttä ja jäädä ihmisten mieleen. Valitettavasti kilpailu eri aloilla on kovaa, ja aivan liian monet työssään todella hyvät asiantuntijat jäävät seinäruusuiksi ja piiloon.
Siksi tässä blogissa jaan sinulle vinkkejä oman henkilöbrändin tietoiseen rakentamiseen ja ohjaamiseen oikeaan suuntaan.
Mikä on henkilöbrändi?
Henkilöbrändi on tapa tehdä asiantuntijuus näkyväksi ja vakuuttavaksi. Se ei ole vain pinnallinen somekuori, vaan johdonmukaista viestintää omista arvoista, osaamisesta ja siitä, mitä lisäarvoa tuot muille. Itse katson asiaa pitkälti tekstien näkökulmasta, jolloin lisäarvo näkyy esimerkiksi vahvoina omina näkemyksinä, persoonallisena viestintänä ja omien vahvuuksien hyödyntämisenä myös viestinnässä.
Yksinyrittäjälle tai asiantuntijalle henkilöbrändi on usein suurin kilpailuetu. Isoilla yrityksillä on markkinointibudjetit, mutta sinulla on jotain arvokkaampaa: oma tarinasi, persoonasi ja kyky rakentaa luottamusta ihmisten tasolla.
Henkilöbrändin rakentamisen kolme tärkeintä hyötyä:
- Luottamuksen rakentaminen
Kun ihmiset tuntevat sinut ja tietävät, mitä edustat, heidän on helpompi luottaa sinuun. Luottamus on edellytys sille, että joku palkkaa sinut asiantuntijaksi, ostaa palvelusi tai suosittelee sinua eteenpäin. - Erottautuminen kilpailussa
Markkinoilla on usein useita samankaltaisia osaajia. Se, miksi asiakas valitsee juuri sinut, ei ole aina pelkkä osaamistaso, vaan se tunne, jonka herätät. Henkilöbrändi auttaa erottumaan ja luomaan mielikuvan, joka jää mieleen. - Uusien mahdollisuuksien avautuminen
Kun henkilöbrändisi vahvistuu, ovet alkavat avautua kuin itsestään: kutsuja puhujaksi, suosittteluita, medianäkyvyyttä, verkostoitumismahdollisuuksia ja yhteistyöpyyntöjä.
Entä miten henkilöbrändiä sitten rakennetaan?
1) Henkilöbrändin rakentaminen lähtee sinusta itsestäsi
Ennen kuin hyppäämme itse rakennuspalikoihin, on hyvä ymmärtää, että brändiä rakennetaan tietoisilla valinnoilla. Jokaisella meillä on jo olemassa brändi – siis ihmisillä on jo jokin mielikuva meistä.
Voimme kuitenkin itse vaikuttaa siihen, millainen tuo syntyvä mielikuva on. Voimme viestiä eri tunnelmaa eri väreillä, typografioilla, logolla, kuvilla – voimme käyttää tiettyä hymiöitä tai ottaa mukaan brändikuviin jonkun tarkasti harkitun esineen.
Se, mitä valitsemme mukaan omaan henkilöbrändiin, lähtee itsestäsi. Henkilöbrändi ei nimittäin ole kuin jokin naamio, vaan brändin on tarkoitus olla aito ja ikäänkuin vahvistettu versio sinusta.
Ennen kuin voit kertoa muille kuka olet, sinun on oltava siitä itse selvillä. Mitä osaat paremmin kuin moni muu? Mitkä arvot ohjaavat tekemistäsi? Mitä haluat saavuttaa seuraavan 3–5 vuoden aikana? Miten haluat, että sinusta puhutaan, kun et ole paikalla? Mitkä ovat vahvuutesi ja kilpailuvalttisi?
Tätä varten olen luonut myös Valttikortti -työkalun, jonka kysymysten avulla pääset pohdiskelemaan ja sanallistamaan lisää omia vahvuuksiasi. Kun nämä asiat ovat selkeitä, voit alkaa rakentaa brändiä tavoitteellisesti. Ilman itseymmärrystä henkilöbrändi jää helposti hajanaiseksi ja epäuskottavaksi.
2) Tarina ja ydinviesti luovat vahvan pohjan erottumiselle
Yksi vahva erottautumistekijäsi on oma tarinasi ja ydinviestisi. Ydinviesti voi kiteyttää yhden asian jonka haluat ihmisten muistavan sinusta tai korostaa omaa vahvuuttasi tai näkökulmaasi – sitä, miksi sinä olet paras valinta.
Ja nyt on syytä korostaa, ettei vastaus ole useinkaan koulutus, työkokemus tai että puhut asiakkaan kieltä. Vaan erottautuminen syntyy siitä, mistä sinä ammennat oman voimasi ja millainen olet ihmisenä.
Esimerkiksi Oprah kertoo tarinaa itsestään vaikeuksien voittajana. Hän on viettänyt lapsuutensa vaikeissa olosuhteissa, mutta raivannut oman tiensä menestyjäksi – ja siksi hän on paras valinta puhumaan tietyistä asioista.
Tarina luo syvempää yhteyttä lukijaan ja asiakkaaseen, mitä pelkkä tiedonjakaminen ja osaamisesta kertominen eivät tee.
Ydinviestin ei tarvitse olla täydellinen alussa. Se voi kehittyä ja muuttuakin ajan myötä. Tärkeintä on, että uskallat valita suunnan – liian laaja tai epämääräinen viesti ei jää mieleen.
Oman kokemukseni mukaan ydintarinan ymmärtäminen kilpailuetuna ja sen kirjoittaminen oikein on usein yrittäjälle yksi hankalimmista kirjoitustehtävistä. Siksi otin sen mukaan Voimaa markkinointiin -verkkovalmennuksen ensimmäiselle viikolle, jotta teemme sen varmasti oikein eli niin, että saat siitä kilpailuedun.
3) Syvä asiakasymmärrys
Brändi syntyy aina suhteessa toiseen ihmiseen – se on asiakkaasi mielikuva sinusta, se mitä sinusta puhutaan tai millainen on asiakkaasi kokemus palvelusta.
Siksi yksi tärkeimmistä asioista brändin rakentamisessa on asiakasymmärrys. Paino sanalla ymmärrys, sillä ei riitä, että asiakkaasi on tiettyä ammattikuntaa, sukupuolta tai hänellä on jokin tietty ongelma.
On oikeasti ymmärrettävä kuka hän on, mitä hän tuntee, ajattelee, toivoo, tarvitsee, mitkä ovat hänen sudenkuoppansa.
Siksi Voimaa markkinointiin -verkkovalmennuksessa otamme kolmosviikon oman asiakasymmärryksen syventämiselle – ja tulet kiittämään itseäsi myöhemmin tästä työstä 😉
Konkreettisesti asiakasymmärrys heijastuu niin valitsemaasi kirjoitustyyliin, sanastoon ja äänensävyyn, mutta myös esimerkiksi asiakkaan polkuun eri kanavissa – eli siihen, missä kanavissa sinun kannattaa puhua mistäkin asiasta.
Kun tiedät kuka olet ja mitä haluat viestiä, tiedät myös mistä tavoitat oman kohderyhmäsi. Moni valitsee hiukan sitä sun tätä, ilman taustatutkimusta, eikä edes tiedä, mitä kanavaa oma kohderyhmä käyttää.
Valitse kanavat, jotka sopivat sinulle ja kohdeyleisöllesi.
4) Määritä vahva asemasi
Yksi mielenkiintoisimmista (ja eniten unohdetuimmista) asioista brändäyksessä on asemointi. Yrityskursseilla käydään toki läpi asemointia esimerkiksi hinnoittelun, sijainnin ja palveluvalikoiman näkökulmasta, muttei viestinnän näkökulmasta.
Viestinnän näkökulmasta asemointia voi tarkastella kahdesta suunnasta: Toinen on se, mihin asetat itsesi suhteessa lukijaan (esim. oletko opettaja, superstara vai auttaja) ja toinen on se, millaisella tyylillä puhut.
Idea asemoinnissa on kuitenkin luoda vahva ero kilpailijoihin. Jos kilpailija tarjoaa esimerkiksi hiljaista hemmotteluhoitoa voisi oma bravuurisi olla päivän nauruhetki. Ja se mitä tarjoat, ohjaa omaa viestiä: miten puhut, millaista sanastoa käytät, millaisia postauksia teet, mikä on kirjoitustyyliä -> Mikä on tunnelma, joka luot ympärillesi.
Ja oikeastaan vasta tämän jälkeen voit tehdä toimivaa (some)sisältöä, joka tulee omaa brändiäsi.
Sisältö tekee kaiken edellä mainitun näkyväksi ja konkreettiseksi – aistittavaksi.
Sisällöllä tarkoitan käyttämiäsi sanoja, tyyliä, postauksia, verkkosivuja, sanontoja, käskyjä, vinkkejä, tarinoita joita jaat.
Vaikka yleisesti ottaen voisi sanoa, että toimiva sisältö koostuu näistä:
- Opettavainen sisältö: jaa vinkkejä, ohjeita ja kokemuksia.
- Tarinat: kerro matkastasi, onnistumisista ja epäonnistumisista.
- Näkemykset ja mielipiteet: uskalla ottaa kantaa ja kertoa, mikä toimii ja mikä ei.
- Kurkistus kulissien taakse: näytä, millaista arki asiantuntijana tai yrittäjänä on.
On tärkeintä valjastaa nämä sisältötyypit omalle brändille toimivaksi, ei vain mennä sokeasti listauksen mukaan.
Mietitkö vielä, miten kirjoittaa hyvää sisältöä? Mikäli kaipaat apua omien kirjoittamisen peruskysymysten kanssa, lähde mukaan oppimaan yrittäjän tärkeimmät kirjoitustaidot: STARTTI TAVOITTEELLISEEN KIRJOITTAMISEEN
5. Henkilöbrändi ei ole koskaan valmis
Lopuksi on hyvä muistaa, että brändi elää ja muotoutuu jatkuvasti – ja siksi siinä saa olla myös aitoa inhimillisyyttä ja säröjä.
Osaamisesi kehittyy, tavoitteet muuttuvat ja ympäristö elää. Siksi henkilöbrändi on jatkuva prosessi. Voisiko sanoa, että vahva henkilöbrändi on sellainen joka kestää aikaa, mutta joustaa tilanteiden mukaan.
Muista:
- Henkilöbrändi alkaa itseymmärryksestä.
- Se perustuu johdonmukaiseen ja aitoon viestintään.
- Se kehittyy ajan kanssa, ei yhdessä yössä.
Kun sitoudut prosessiin, brändisi alkaa tehdä töitä puolestasi – se avaa ovia, rakentaa luottamusta ja tuo mahdollisuuksia, joita et olisi edes osannut kuvitella.
Mutta nyt, aloitetaanko?
Kurkkaa tästä Henkilöbrändin rakentamisen tarkistuslista ja mieti omat seuraavat kehityskohteesi oman brändin rakentamisessa ja brändiäänen kirkastamisessa. Tartu erityisesti kohtiin, joihin vastaat ”ei”:
1. Perusta ja suunta
- Tiedän vahvuuteni ja osaamisalueeni.
- Olen kirkastanut arvoni ja tavoitteeni.
- Osaan tiivistää ydinviestini yhteen lauseeseen.
- Tiedän, millaisen mielikuvan haluan herättää.
2. Kohderyhmä
- Olen määritellyt syvällisesti, kenelle haluan näkyä ja puhua.
- Tunnen kohderyhmän tarpeet, haasteet ja kiinnostuksen kohteet.
- Tiedän, millaista arvoa voin heille tarjota ja miksi se on asiakkaalleni paras valinta.
3. Asemointi
- Tiedän, miten viestin asiakkaalleni ja missä roolissa on suhteessa häneen.
- Profiilini ja esittelytekstit tukevat ydinviestiäni.
- Olen suunnitellut, millaisena haluan näkyä.
4. Sisältö
- Minulla on 3–4 sisältöteemaa, joiden ympärillä pysyn.
- Tuotan sisältöä, joka toimii omalle kohderyhmälleni.
- Julkaisen säännöllisesti ja johdonmukaisesti.
- Hyödynnän erilaisia formaatteja (teksti, kuva, video, puheenvuorot).
5. Aitous ja johdonmukaisuus
- Viestintäni on linjassa arvojeni ja persoonani kanssa.
- Näytän myös inhimillisyyttä ja keskeneräisyyttä.
- Pidän viestini ja tyylini yhtenäisenä eri kanavissa.
6. Verkostot ja vuorovaikutus
- Osallistun keskusteluihin aktiivisesti.
- Annan arvoa muille (kommentit, suositukset, yhteistyö).
- Rakennan ja ylläpidän pitkäaikaisia suhteita ja pyrin sitouttamaan yleisöni.
7. Kehittäminen
- Seuraan, millainen sisältö resonoi yleisön kanssa.
- Pyydän ja hyödynnän palautetta.
- Päivitän ydinviestiäni ja strategiaani tarvittaessa.
- Pysyn ajan tasalla oman alani kehityksestä.
Ja mikäli oma äänesi kaipaa vielä kirkastusta, tutustu Voimaa markkinointiin -verkkovalmennukseen.
