Millainen on hyvä toimintakehoite?
121 loistavaa vaihtoehtoa käyttöösi.
05/2024 | lukuaika 6 min. | kirjoitusvinkit | nettisivutekstit
Pohditko, millainen on hyvä toimintakehoite?
Toimintakehoitteiden (CTA) tehtävänä on nimensä mukaisesti ohjata ihmisen toimintaa. Ne voivat esimerkiksi
- kertoa mitä haluat lukijan tekevän seuraavaksi (klikkaa tästä),
- kuvailla lukijan tahtotilaa (haluan mukaan!) tai
- kertoa mitä hyötyä lukijalle on painikkeen painamisesta (Tartu tarjoukseen ja säästä!).
Toimintakehoitteiden ei ole aina tarkoitus johdattaa ostamaan, vaan yhtä lailla niillä voit ohjata lataamaan ilmaisen oppaan tai lukemaan lisätietoa.
On myös hyvä huomioida, että joskus markkinointivinkeissä puhutaan siitä, kuinka tekstin loppuun tulee aina lisätä jokin toimintakehoitus. Näin ei kuitenkaan ole. Tekstin voit lopettaa myös esimerkiksi kysymykseen, väitteeseen tai haluaamasi tunnetilaan. Nämä eivät ole varsinaisia toimintakehoitteita vaan tylsästi sanottuna ihan normaaleja tekstien loppuja.
No mutta, tänään siis puhumme toimintakehoitteista ja siitä, millaisia kehoitteita voit esimerkiksi käyttää perinteisen ”lue lisää” -kehoitteen lisäksi. Katso alta vinkkini hyvään toimintakehoitteeseen.
Onko kirjoitusaiheiden keksiminen sinulle haastavaa? Miltä kuulostaisi, jos sinulla olisikin puolen vuoden tekstiaiheet valmiina kalenterissasi? Ideoidaan yhdessä unelma-asiakastasi innostavaa sisältöä kanaviisi 7 oivalluttavan kysymyksen kautta + mukana saat 101 kirjoitusteemaa ideoinnin tueksi. >> Katso lisätietoja täältä.
Millainen on hyvä toimintakehoite?
Pääasia on, että toimintakehoite on looginen, selkeä ja ymmärrettävä. Loogisuudella tarkoitan sitä, että toimintakehoite on luonnollinen lopetus tekstillesi. Kehoite ei nimittäin ole koskaan yksin vaan osana polkua, jota pitkin lukija sivuilla kulkee.
Jos kehoite on painikkeessa, mieti, mitä reittiä pitkin lukija kehoitteelle saapuu ja mieti vasta sitten kehoite, joka sopii tekstin päättäjäksi – ja innostaa toimimaan.
Jos kehoite on esimerkiksi blogin tai sometekstin lopuksi, mieti millaisen tunnetilan teksti on saanut lukijalle heräämään ja mikä on luonteva jatkumo tästä eteenpäin.
Näin toimintakehoite on lukijalle myös selkeä ja ymmärrettävä.
Esimerkiksi:
Jos olet kertonut postauksessa omista aamun askareistasi ja lopuksi heität ”Hei ja ainiin, mene verkkokauppaani”, on yhteys todella epälooginen ja hämmentävä. Jos taas kerrot, kuinka joka aamu käytät kosteuttavaa kasvorasvaa ja mainitset, että sitä saa verkkokaupasta jos muutkin haluavat, on yhteys heti järkeenkäypä.
Lisäksi sopivien kehoitteiden valinta riippuu omasta tyylistäsi sekä kohderyhmästäsi. Joskus parhaita valintoja ovat helpot ja kaikkien ymmärtämät “Lue lisää” -painikkeet, toisinaan on hyvä korostaa klikkaamisen hyötyjä ja joskus paikallaan ovat puhetyyliset ilmaisut (“Klik klik”, “Shoppailemaan!”).
Erityisesti ostopolun alkupäässä voi olla hyvä kehoittaa tutustumaan lisätietoihin, kun taas ostopolun loppupäässä toimivat suoremmat myyntikehoitteet.
Kokosin sinulle inspiraatioksi 121 erilaista toimintakehoitetta. Katso siis alta vaihtoehtoja toimintakehoitteiksi tai keksi omat versiosi.
121 TOIMINTAKEHOITETTA KÄYTTÖÖSI
Perinteisiä:
- Lue lisää
- Lisätietoja
- Lue koko artikkeli
- Kirjaudu sisään
- Luo ilmainen tili
- Tilaa uutiskirje
- Liity joukkoon
- Ota yhteyttä
- Varaa soittoaika
- Kauppaan
- Testaa heti!
- Jätä viesti
- Aloita heti
- Aloita tästä
- Aloita tänään
- Liity yhteisöömme
- Liity tuhansien muiden joukkoon
- Liity heti
- Tästä ostoksille
- Kerro minulle lisää
- Kokeile ilmaiseksi
- Aloita ilmainen kokeilu
- Mukaan tästä
- Hae mukaan
- Anna palautetta
Innostavia:
- Tästä se lähtee
- Jep, haluan…
- Hanki enemmän…
- Löydä…
- Saa enemmän…
- Haluan mukaan!
- Klikkaa ja nappaa etusi
- Kurkkaa sisään
- Lisää minut listalle
- Lunasta etusi
- Jep, ehdottomasti mukana!
- Opi lisää
- Tule paremmaksi…
- Kasvata myyntiäsi
- Tartu tarjoukseen!
- Nappaa omasi
- Aloitetaanko?
- Joko mennään?
- Se on siinä!
- Tästä sisään!
- Tämä on merkkisi
- Avaa ovi parempaan elämään
- Eikun mennään!
- Sisään samointein
- Shoppailemaan!
Persoonallisempia:
- Aloitetaan hauskuus!
- Kyllä, haluan tietää salaisuuden
- Rrrrakastan ilmaisia vinkkejä!
- Ehdottomasti, pidän ilmaisista vinkeistä
- Hoidetaan homma!
- Tätä olen aina halunnut
- Sanoitko -10 %? Olen mukana!
- Unelmien täyttymykseen!
- Klik klik!
- Kliksuttele tästä
- Kaupoille!
- Mullekkin!
- Tahdon!
- Jep, pidä minut ajan tasalla
- Kyllä, haluan tietää uutuudet
- Sanon kyllä!
- No mikset jo aiemmin kysynyt? Olen mukana!
- Tämä on juttuni
- Eikun vain
- Haluan sähköpostisi <3
- Uu, tämä kuulostaa jännältä!
Entä pysäyttääkö otsikkosi?
Toimintakehoitteen lisäksi tärkeä on myös otsikko, jolla pysäytät lukijan tekstisi äärelle. Katso tältä 10 min videolta 3 täsmävinkkiä otsikointiin – ja lähde hiomaan otsikoita, joilla pysäytät unelmalukijasi! (Linkki videoon saapuu sähköpostiisi!)