Vieraskynä: Kirjoittanut Bea Mattila | @bybeasusan
Miten hyvä verkkosivu rakennetaan? Ota nämä 3 asiaa huomioon, jotta sivusi toimivat
lukuaika 6 min. | markkinointi
Verkkosivut voivat olla yrittäjälle enemmän kuin käyntikortti – parhaimmillaan ne ovat digitaalinen myyntikanava, joka auttaa asiakaspalvelun tehtävissä ja esittelee yritystäsi tehokkaammin kuin mikään muu markkinointikanava.
Mutta mitä tulee ottaa huomioon kun rakennat yrityksellesi verkkosivut?
Kerron sinulle kolme asiaa, jotka tulee pitää mielessä sivustoa rakentaessa ja annan myös konkreettisia esimerkkejä niiden toteutukseen. Nämä kolme asiaa varmistavat, että sivusto palvelee siellä vierailevia ja tukee liiketoimintaasi tehokkaasti.

1. Huolehdi että sivustolla on selkeä navigaatio
Hyvä navigaatio on verkkosivujen selkäranka. Selkeällä navigaatiolla autat vierailijoitasi löytämään etsimänsä tiedon helposti. Jos navigointi sivulla on haastavaa, voi vierailija turhautua ja siirtyä etsimään tietoa muualta ja tämä tarkoittaa menetettyjä asiakkaita.
Miten luot selkeän navigaation sivustollesi?
- Pidä päävalikko mahdollisimman yksinkertaisena: Älä tarjoa liikaa vaihtoehtoja. Päävalikossa tulisi olla esillä vain tärkeimmät kategoriat, kuten ”Palvelut”, ”Tietoa meistä” ja ”Yhteystiedot”.
- Käytä selkeitä nimiä: Vältä liian luovia nimityksiä valikossa. Navigaation tulee olla selkeä ja nimistä tulee heti ymmärtää mihin vierailija päätyy niitä painaessa.
- Hyödynnä blogia: Jos sivustollasi on paljon sisältöä, voit hyödyntää myös blogia tiedon jakamiseen. Näin saat karsittua navigaation linkkejä.
Esimerkki
Jos sivustosi tarjoaa hierontapalveluita, hyvä navigaatio voisi olla tällainen:
- Etusivu
- Palvelut (alasivuina ”Urheiluhieronta”, ”Kasvohieronta”, ”Raskaushieronta”)
- Hinnasto
- Tietoa minusta
- Yhteystiedot

2. Noudata sisältöhierarkiaa
Sisältöhierarkia tarkoittaa tapaa, jolla sivuston tekstit, kuvat ja muut elementit asetellaan sivustolle. Hyvin rakennettu hierarkia tekee lukemisesta helpompaa ja auttaa hakukoneoptimoinnissa (SEO).
Miten jäsentelet sisällön toimivaksi?
- Käytä otsikkoja oikein: Jokaisella sivulla tulisi olla yksi pääotsikko (H1), jonka jälkeen tekstiä jäsentelee alaotsikot (H2, H3, H4).
- Pidä kappaleet lyhyinä ja selkeinä: Ihmiset pääsääntöisesti “skannaavat” sivustoa, joka tarkoittaa nopeaa silmäilyä. Tiiviit kappaleet ja väliotsikot auttavat hahmottamaan sisältöä.
- Korosta tärkeää tietoa: Listaa tekstiä ja käytä lihavointia tärkeimmille asioille, kuten palveluiden hinnoille ja yhteystiedoille. Näin ne löytyvät sivustolta helpommin.
Esimerkki
Jos tarjoat kirjanpitopalveluita, hyvin jäsennelty palvelusivu voisi sisältää:
- H1: ”Luotettavaa kirjanpitopalvelua pienyrittäjille”
- H2: ”Mitä palvelumme sisältää?”
- H3: ”Kirjanpidon ulkoistamisen hyödyt”
- H2: ”Hinnoittelu ja palvelupaketit”
- H3: ”Aloituspaketti”, ”Premium-paketti” yms.

3. Varmista että sivusto toimii myös mobiilissa
Nykyään suuri osa sivustolla vierailevista tulee sinne puhelimella. Mobiilinäkymän on oltava kunnossa, jotta et menetä sen takia potentiaalisia asiakkaita.
Miten varmistat että sivusto on mobiiliystävällinen?
- Käytä responsiivista verkkosivu alustaa: Nykyään suuri osa verkkosivu alustoista tarjoaa keinon muokata mobiilinäkymää. Esimerkiksi Squarespace alustalla mobiilinäkymästä on helppo muokata visuaalisesti houkutteleva.
- Testaa sivusto eri laitteilla: Käy sivustosi läpi ainakin puhelimella sekä tietokoneella ja varmista että teksti on luettavaa, kuvat näkyvät oikein ja painikkeet ovat helposti klikattavissa.
- Vältä suuria kuvatiedostoja: Nopea latausaika on todella tärkeä ominaisuus verkkosivujen menestyksessä. Pienennä kuvat sopivan kokoisiksi ja vältä lataamasta sivustolle mm. liian suuria videoita.
Esimerkki
Jos sinulla on leipomon verkkosivut, mobiilikäyttäjän tulisi pystyä:
- Näkemään päivän tarjoukset selkeästi etusivulla.
- Löytämään leipomon aukioloajat ja yhteystiedot ilman turhaa skrollaamista.
- Tekemään varaus tai tilaamaan tuotteita helposti.

Hyvät verkkosivut on rakennettu toimimaan
Ainoastaan visuaalisesti houkuttelevat sivut eivät riitä, jos haluat että ne tukevat asiakashankintaa optimaalisesti. Sivuston rakenteen on toimittava niin, että siellä on helppo liikkua ja tehdä toimintoja.
- Selkeä navigaatio auttaa käyttäjiä löytämään nopeasti haluamansa tiedot.
- Hyvin jäsennelty sisältö tekee lukukokemuksesta miellyttävän ja auttaa niin asiakasta kuin hakukoneita ymmärtämään sivustoasi paremmin.
- Mobiiliystävällinen rakenne varmistaa, että kaikki vierailijat saavat hyvän käyttäjäkokemuksen laitteesta riippumatta.
Kun panostat verkkosivujen käyttäjäkokemukseen voivat ne olla yrityksellesi tehokas myyntikanava. Hyvin rakennetut sivut ovat käyttäjäystävälliset, parantavat yrityksesi näkyvyyttä, lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja auttavat kasvattamaan liiketoimintaa.
-by Bea Susan / Bea Mattila

Kuka Bea?
Blogin on kirjoittanut Bea Mattila, joka tarjoaa päämäärätietoisille palvelu- ja asiantuntijayrittäjille räätälöidyt verkkosivuratkaisut sekä apua markkinoinnin kehittämiseen.
Rakentamalla sivuston joka johdattelee asiakasta kohti tavoitteitasi ja selkeyttämällä markkinointiasi voit keskittyä enemmän asioihin jotka toimivat ja vähemmän siihen mikä ei tuo tuloksia.
TUTUSTU BEAAN:
www.bybeasusan.com /
IG: @bybeasusan
Loistavan rakenteen kruunaavat tietysti sisällöt, jotka herättävät tunteita, ostohalua ja luottamusta. Valitettavan usein kuitenkin ostamme vain nettisivujen pohjan ja unohdamme panostaa sen sisältöihin.
Parhaimmillaan houkuttelevat tekstit ovat myyntivalttisi, jotka kertovat syyt satsata juuri sinuun.
Kävin vastavuoroisesti vieraskynäilemässä Bean blogissa, jonne kirjoitin 3 tärkeintä asiaa, jotka sisältöjen luomisessa on huomioitava. Tämän blogin pääset lukemaan täältä:
Sinua saattaisi kiinnostaa myös:
>>> Miten kirjoittaa parempia tekstejä markkinointiin?
>>> Miten markkinoida yritystä vuonna 2025 (ilman isoa budjettia)
Eikö markkinointisi tuota riittävästi tulosta? Aloita Starttikurssista