Tekstien editointi nostaa esiin tekstisi kultajyvät

11/2023 | lukuaika 7 min. | kirjoitusvinkit

Tekstien editoinnista tulee usein ensimmäisenä mieleen pilkkujen paikoilleen laittaminen ja kirjoitusvirheiden korjaaminen. Kyseessä on tällöin kuitenkin vain oikoluku, ja tekstien editointi on jotain hiukan enemmän. Lue tästä blogista mitä editointi oikeasti on.

Mitä tekstin editoija tekee?

Tekstin editointi on tekstin muokkausta kokonaisvaltaisesti. Tällä en kuitenkaan tarkoita tekstin kirjoittamista kokonaan uudelleen, vaan tekstin muotoilua niin, että se on sujuvaa ja vastaa tavoitettaan varmasti. 

Tekstien editoinnista voisi puhua ennemminkin tekstin muokkauksena tai uudelleen järjestämisenä. 

Vähän kuin tekisi joulusiivousta kaappeihinsa – karsitaan huonot pois, korjaillaan rikkinäiset ja nostetaan kirjahyllyyn esiin ne parhaat esineet, jotka halutaan kaikkien huomaavan. Entä mitä tämä tarkoittaa käytännössä tekstien osalta?

Editoinnin tavoitteena on tehdä tekstistä mahdollisimman selkeää, helppolukuista ja houkuttelevaa tavoitellun kohderyhmän edessä. 

Joskus teksti kaipaa vain pientä ja nopeaa siivousta, kuten lauseiden paikkojen vaihtamista, sillä monet jemmaavat ne parhaat lauseet tekstin loppuun. (Ethän pidä parhaita koriste-esineitäkään kaapin perällä.)

Joskus editointi taas saa aikaan kunnon myllerryksen, kun editointiprosessi nostaa esiin uusia oivalluksia siitä, kuinka tämä teksti tuleekaan kirjoittaa. 

Erityisesti isompien julkaisujen ja oppaiden editoinnissa saattaa käydä niin, että jokin osio vaihtuu kokonaan toiseen. Tämä on kuitenkin vain hyvä merkki, sillä toivon, että kysymykseni auttavat sinua jalostamaan kohderyhmällesi sen kaikkein laadukkaimman kokonaisuuden.

Editoinnin jälkeen lopputuloksena on:

  • Sujuva ja selkeä teksti. Se etenee loogisesti eteenpäin, korostaa tärkeimpiä ajatuksia, ja se on kieliopillisesti sujuvaa.
  • Teksti, joka vastaa tavoitettaan ja tarkoitustaan – sitä, miksi kyseinen teksti kirjoitetaan.
  • Tekstin sävy ja kirjoitustyyli on oikeanlainen – tekstistä välittyvät sinun oma tyylisi ja yrityksesi käyttämät sanat.
  • Vakuuttava teksti, joka herättää ajatuksia sekä tunteita, ja perustelut ovat riittävät.
  • Lukijoita puhutteleva teksti, joka on houkutteleva ja kiinnostava kokonaisuus.
13

Milloin ulkopuolinen editoija kannattaa palkata?

Omalle tekstilleen sokaistuu helposti. Siitä todisteena ovat myös ammattilaisten tekemät kirjoitusvirheet, jotka lipsahtavat joskus tarkankin seulan läpi. Siksi hyvä keino onkin nukkua yön yli ennen editoinnin aloittamista.

Vaikka kirjoitusvirheet ovat inhimillisiä, antaa hyvä kirjoitusasu yrittäjästä aina paremman vaikutelman. Kun teksti on sujuvaa, helppolukuista ja innostavaa, sen parissa myös viihdytään kauemmin. Asiasta halutaan tietää lisää ja tämä innostus yltää parhaimmillaan ostoksille saakka.

Siksi erityisesti kun kyseessä on yrityksen kannalta tärkeä teksti, on se syytä käyttää editoinnin kautta.

Tällaisia tekstejä ovat esimerkiksi nettisivujen tekstit sekä erilaiset oppaat, julkaisut, kirjat ja liidimagneetit, jotka tulevat palvelemaan sinua vuosia – eikä ole mukava huomata vuosien päästä, että siellä lukeekin jotain täysin väärää, mikä vesittää viestisi ja torppaa myyntisi. 

Toinen tärkeä syy editoinnille on halu kehittää omaa markkinointiaan, kirjoitustyyliään ja yhteyttä lukijaan. Editoijana pyrin tuomaan tekstiin myös uusia näkökulmia ja ajatuksia, monipuolistamaan käytettyä sanastoa ja lisäämään tekstiin vetovoimaa. 

Siksi myös esimerkiksi omia some- ja blogitekstejään voi käyttää silloin tällöin editoinnissa, sillä saamasi palaute ja muokkaukset voivat tuoda sinulle uusia oivalluksia ja kehittää itseäsi kirjoittajana. 

Editoinnin tavoitteena on nostaa esiin tekstisi parhaat puolet ja rikastuttaa sitä entisestään. Valitaan yhdessä sanasi huolella ja tehdään tekstistäsi tavoitettaan vastaava. Mikäli oma tekstisi kaipaa viilausta ja ulkopuolisen näkemystä, varaa JUMISSA-palveluni täältä.

Millaisia muokkauksia TEKSTIN editoinnissa yleensä tehdään?

Yksi yleisimmistä muokkauksen aiheista on tekstin muokkaus lukijaa puhuttelevaksi. Usein yrittäjän on helpompi kirjoittaa teksti minäkeskeisesti ja kertoa mitä hän tarjoaa ja missä hän auttaa. Tekstin keskiöön on kuitenkin aina hyvä nostaa itse tarinan päähenkilö, eli asiakas. 

Toinen usein kohtaamani ”ongelma” on jo mainitsemani parhaiden palojen jemmaaminen loppuun. Usein tekstille sopivin otsikko tai kärkilause löytyy tekstin seasta tai lopusta. Tämä on toki luonnollista, sillä kirjoittajan ajatus on selvästi kirkastunut tekstiä kirjoittaessa. 

Kolmanneksi editoinnissa yleensä karsitaan toistoa ja monipuolistetaan käytettyjä sanoja. Näin saamme myös kirjoittajan omaa tyyliä kirkastettua ja luotua hyvää sanapankkia yrityksen käyttöön. 

Usein editointiprosessi tuo esiin oman tekstin heikkoudet ja vahvuudet.

Parasta editoinnissa on nähdä prosessi, joka jalostaa tekstiä koko ajan eteenpäin. 

Erityisesti isompien oppaiden kohdalla oivallukset voivat olla suuria ja jopa koko oppaan nimi voi mennä uusiksi, kun näkökulma oppaaseen kirkastuu.

On kuitenkin huomioitava, että vaikka joskus tekstiä muokkaillaan enemmän, ei editoijan pyrkimys ole kirjoittaa uutta tekstiä, vaan nostaa esiin omien kirjoitustesi parhaat palat.

Näin saamme nostetta omaan markkinointiisi, ja lukijat nauttimaan tuottamastasi sisällöstä vieläkin kauemmin.

Mikäli kaipaat apua omien tekstiesi editointiin tai kirjoittamiseen, laitathan minulle viestiä.

>> Lue myös: Hyvä yritystarina syntyy itsensä kehittämisen kautta

>> Lue myös: Millainen on hyvä liidimagneetti?