Hyvä yritystarina syntyy itsensä tuntemisen kautta

07/2023 | lukuaika 5 min. | Nettisivutekstit | Tarinankerronta

Jokaisella yrityksellä on oma tarinansa, mutta millainen on hyvä yritystarina? 

Usein tarina mielletään yrityksen syntytarinaksi ja saamme kuulla, kuinka jo 1800-luvulla isoisoisoisän veli aloitti viljelemään maata. Tai sitten kerromme, kuinka yrittäjä on saanut potkut, sairastunut tai kokenut oivalluksen, jonka myötä yritys sai alkunsa. 

Yrityksen lähtökohdat ovat tietysti aina mielenkiintoinen osa tarinaa, mutta yrityksen oikea, kokonainen, tarina on jotain tätä enemmän.

Se kertoo siitä, mikä yrityksen ydin on. Mutta tämähän ei ole ihan helposti kirjoitettu, vaan vaatii uskallusta hypätä syvemmälle itseemme ja taitoa sanoittaa tarina lukijalle mielenkiintoisesti

Oman yritystarinan kannalta yksi merkittävin asia on ymmärtää, että tarinat auttavat meitä ymmärtämään yrityksen toimintaasamaistumaan sen toimintaan ja luomaan tunnesiteen yritykseen.

Ja siksi on tärkeää, että kirjoitat oikeasti hyvän yritystarinan. Kurkkaa alta, mitä kuuluu hyvän yritystarinan piirteisiin.

Millainen on hyvä yritystarina?

Hyvän yritystarinan piirteitä:

1) Hyvässä yritystarinassa korostetaan oikeita asioita. Yritystarinaan eivät mahdu yrityksen koko historiikki ja kaikki ajatukset, vaan on valittava tarkoituksenmukaisesti juuri oikeat tekijät, joita korostetaan. 

Oikeat sanat löytyvät, kun tiedät KENELLE kirjoitat tarinaa ja MIKSI. Mitä haluat lukijan tekevän tarinan lukemisen jälkeen tai millaisen tunteen haluat hänelle lukemisesta heräävän. 

2) Hyvä yritystarina on sellainen, johon lukija voi samaistua. Samaistumisella tarkoitetaan sitä, että lukija kykenee suhteuttamaan itsensä toisen asemaan ja tilanteeseen. Lukija voi kokea esimerkiksi olevansa juuri samassa tilanteessa kuin yrittäjä aikaisemmin. 

Samaistumista voi lisätä muun muassa luottamusta sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta

3) Hyvässä tarinassa on miellyttävät päähenkilöt. Hyvä tarina ei synny ilman henkilöhahmoja – ja niinhän se usein on, että jos olet hyvä tyyppi, myyt enemmän. 

4) Tarinan tulee olle yrityksen arvojen mukainen ja se kirjoitetaan aidoista lähtökohdista. Yritystarinan tulee avata yritystäsi ja sen toimintaa lukijoille. Mikäli lähdet tässä vaiheessa feikkaamaan, kaatuu se ennemmin tai myöhemmin omaan nilkkaasi. Kerro tarinassa aidosti, mikä on yrityksellesi tärkeää. 

>> lue myös: 8 tapaa hyödyntää tarinallisuutta teksteissä

Entä miten se oma yritystarina sitten kirjoitetaan?

Oman yritystarinan luominen vaatii itsetutkistelua

Hyvän yritystarinan ainekset lähtevät luonnollisesti yrityksestä ja yrittäjästä itsestään. Se ei ole keksitty juttu, vaan jotain, mitä yritys oikeasti on. 

Siksi oman yritystarinan luominen vaatii myös vähintään pientä tutkimusmatkaa omaan itseensä. Ja erityisesti kiinnostavan tarinan kirjoittaminen vaatii uskallusta tutustua omaan tarinaansa syvemmin.

Pohdi: Kuka sinä olet? Missä olit vuosia sitten, ja kuinka päädyit tähän hetkeen? Mitkä ovat arvosi? Miksi yrityksesi on olemassa? Mitä tarkoitusta varten teet töitä viikoittain? Mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmasi?

Kun olet luomassa omaa tarinaasi, pohdi vähintään nämä asiat ensin. Tarkastele asioita eri näkökulmista, äläkä tyydy ensimmäisen vastaukseen, jonka itsellesi annat. 

Vasta kun rehelliset vastaukset ovat löytyneet, voi tarinaa alkaa sanoittaa muiden luettavaksi. Ja vasta tällöin voimme kuorruttaa tarinaa valikoiden sen ympärille oikeat sanat, käänteet ja yllättävät tekijät, valikoidut tapahtumat, toiminnan syyt ja seuraukset ja lisätä mielenkiintoa vaikkapa luomalla tarinasta draaman kaaren mukaisen tekstin. 

Mikäli kaipaat apua oman tarinasi luomiseen ja sanoittamiseen, laitathan minulle viestiä 

Tutustu myös Tarinoita yrityksestänitarinankerronta osaksi markkinointiasi -verkkokurssiiin TÄÄLLÄ.