8 tapaa hyödyntää tarinallisuutta teksteissä

05/2023 | lukuaika 9 min.

Kuinka hyödyntää tarinallisuutta teksteissä? Tarinankerronta perustuu ikivanhoihin perinteisiin, mutta sen arvoa ei pidä tänäkään päivänä vähätellä.

Tarinat auttavat meitä muun muassa jäsentämään maailmaamme, niiden avulla tieto kulkeutuu sukupolvelta toiselle ja tarinat ovat tietysti myös voimakas keino vaikuttaa lukijaan.

Lue tästä blogista miksi tarinat vaikuttavat meihin niin voimakkaasti sekä 8 tapaa, kuinka voit hyödyntää tarinallisuuden elementtejä omissa teksteissäsi ja markkinoinnissasi.

Miksi tarinat vaikuttavat meihin niin vahvasti?

Ennen vinkkejä tarinoiden hyödyntämiseen, on mielestäni hyvä ymmärtää, miksi tarinan voima on niin vahva ja miksi tarinat jättävät meihin voimakkaan muistijäljen.

Yksi vastaus löytyy peilisoluista. Niiden ansiosta samat aivoalueet aktivoituvat silloin kun teemme asian itse ja silloin kun näemme jonkun tekevän kyseisen asian. 

Tämä pätee myös tunteiden kokemiseen – kun näemme toisen olevan esimerkiksi surullinen, koemme myös itse herkästi surua. 

Hyvänä esimerkkinä toimivat kauhuelokuvat, joissa koet jännityksen koko kehossasi kuin olisit itse elokuvan tilanteessa – menossa pimeään kellariin, josta kuuluu outoa ääntä. 

Tämä sama ilmiö tapahtuu kun luemme tekstejä. 

Kykenemme luomaan mielikuvan tapahtumista hyvin konkreettisesti, eläytymään tarinaan ja uppoutumaan siihen jopa niin, että todellinen ympäristö katoaa hetkeksi ympäriltämme. 

Aivomme ei aina edes kykene erottamaan todellisuutta ja mielikuvaa toisistaan – ja koemme hyvin fyysisesti sen, mitä tarinassa tapahtuu.

Tiedäthän, kuinka harmillista on, kun kirjan ihanalle hahmolle tapahtuukin lopussa jotain ikävää – moni muistaa kyseisen tapahtuman vielä vuosikymmenten päästä.

Ja koska tarinat voidaan kokea kuin oikea todellisuus, ovat ne hyviä keinoja oman maailmamme jäsentämisessä. 

Tarinoiden avulla meille opetetaan mikä on oikein ja mikä väärin, kuka on hyvä ja kuka paha, ketä haluamme auttaa ja ketä emme. 

Tarinoiden avulla voimme oppia, kuinka toimia tietyissä tilanteissa ja harjoitella jo etukäteen tilanteita, jotka eivät juuri nyt tapahdu. 

Erityisen hyödyllisiä tarinat ovat olleet aikana, jolloin uusia sukupolvia on opetettu välttämään tiettyjä vaaroja ilman, että he ovat koskaan edes nähneet sapelihammastiikereitä ja muita mahdollisia uhkia. 

Onkin ajateltu, että aivomme on viritetty pitämään tarinoista selviytymisemme vuoksi. Tarinat tuottavat meille itsessään mielihyvää ja nautimme usein myös uuden oppimisesta.

Muun muassa näiden tekijöiden vuoksi tarinat ovat hyvä keino jättää lukijaan muistijälki ja koskettaa ihmisiä. 

Entä miten tarinoita voi käytännössä hyödyntää teksteissä?

Tässä 8 tapaa, kuinka voit hyödyntää tarinallisuutta omissa teksteissäsi:

1. Hyödynnä tarinamaista rakennetta

Yksi keino hyödyntää tarinallisuutta on ottaa oppia tarinan kaaresta. Tai oikeammin sanotttuna puhun juuri nyt draaman kaaresta, jota voit soveltaa niin some-, blogi-, uutiskirje- ja nettisivuteksteihin. Draaman kaarta noudattaen voit luoda myös sykähdyttävän Instagram tarinakokonaisuuden tai Reelsin.

Draaman kaaresta löytyy lukuisia esimerkkejä hakemalla, mutta tiivistetysti se menee näin:

  • Keskeiset henkilöt ja tapahtumapaikka esitellään
  • Toiminta lähtee syvenemään, tielle tulee esteitä ja ristiriitoja
  • Päästän huippukohtaan, ristiriita puskaantuu ja tapahtumat saavat uuden käänteen
  • Tilanne tasaantuu ja avoimiksi jääneet kysymykset saavat vastauksen
  • Lopetus eli katsoja saa tietää miten päähenkilölle kävi

Draaman kaaren avulla voit luoda kokonaisia markkinointikampanjoita, tai kokeilla sitä yksittäisessä somepostauksessa – erityisesti silloin kun tuntuu, että tekstisi ovat tasapaksuja.

Samaistuttavat henkilöt ovat yksi tarinan tärkeimmistä elementeistä.

blogikannet

2. Luo päähenkilö

Tarinoissa yksi tärkeimmistä tekijöistä on sen päähenkilö, jonka elämää tarinassa seurataan. 

Hyvin tyypillisiä ovat erilaiset sankaritarinat, joissa päähenkilöt kohtaavat vaikeuksia, mutta sinnikkyydellään he nousevat vaikeuksista voittoon. 

Olennaista päähenkilön kohdalla on, että häneen muodostuisi jokin tunneside. Tunnesiteen muodostuminen erittää meissä mielihyvähormoni oksitoniinia. 

Tunnesiteen muodostumista edesauttaa päähenkilöön samaistuminen. Hänen onkin hyvä olla inhimillinen hahmo, joka ei ole täydellinen, mutta jollakin tapaa miellyttävä. 

Hyvä päähenkilö luo lukijaan tunneyhteyden.

Esimerkiksi erilaisissa hyvinvointivalmennusten markkinoinnissa tämä päähenkilö on usein sellainen, joka lukija haluaa itsekin olla. Henkilö, joka on kohdannut juuri ne samat ongelmat, joiden parissa lukija kamppailee elämässään juuri nyt. 

Kuka on sinun yrityksesi tarinan päähenkilö?

blogikannet

3. Henkilöhahmot

Päähenkilön lisäksi tarinaan on usein hyvä luoda myös muita henkilöhahmoja. 

Ihan jo siksi, että vain yhden ihmisen seuraaminen käy helposti melko yksitoikkoiseksi. En tiedä sinusta, mutta itse kyllästyn nopeasti ”siihen samaan naamaan”, joka monien yritystarinoissa on. 

Asioita on hyvä tuoda esiin myös muiden henkilöiden näkökulmista. Erilaiset henkilöhahmot tuovat mukaan erilaisia vivahteita, uusia katsantokantoja ja lisämaustetta. Usein ne myös tukevat päähenkilön tarinaa. 

Lisää siis teksteihisi erilaisia henkilöhahmoja, jotka lisäävät tarinan uskottavuutta ja inhimillisyyttä. Ehkä eräs päivä naapuri oli huomannut, mikä muutos päähenkilössä on tapahtunut tai eräs päivä väsyneenä ilahduit, kun myös kaupan kassa kertoi yllättäen huonosti nukutusta yöstään (Kyllä, näin leppoisia olemme lähikaupassamme). 

blogikannet

4. Valitse osuva teema

Yksi tarinan peruselementeistä on teema. Tarinan teema on se syvin totuus, josta tarina pohjimmiltaan kertoo. Valitse aina kirjoituksillesi yksi teema, olipa tekstisi lyhyt tai pitkä tai koko yrityksen tarina. 

Teema ei ole ”viisi vinkkiä kauniiseen kampaukseen”, vaan teema on aina jokin syvempi merkitys, joka tekstillä halutaan sanoa. 

Esimerkiksi itsetunnon kohottaminen, toivo paremmasta tulevaisuudesta tai taloudellinen epätasa-arvo. Mieti erityisesti, mikä on lukijallesi tärkeää.

Teeman on tärkeä puhutella juuri omaa kohderyhmää ja erityisesti unelmien asiakasta.

5. Valitse mielenkiintoinen näkökulma

Tarina kerrotaan aina jostakin näkökulmasta, ja näkökulman valinta on luonnollisesti tärkeä osa kaikissa muissakin teksteissä. 

Suosittelen, että kokeilet kirjoittaa omia markkinointitekstejä useammasta eri näkökulmasta ja katsoa sen myötä, mistä lukijasi pitävät eniten. 

Useimmiten tarinaa kerrotaan päähenkilön näkökulmasta, mikä lisää tarinan samaistuttavuutta. Tarinaa voi kuitenkin kertoa myös esimerkiksi kohderyhmän edustajan näkökulmasta tai muiden henkilöhahmojen näkökulmasta. 

Oletko koskaan kokeillut kirjoittaa omista palveluistasi tai tuotteistasi muiden kuin omasta näkökulmastasi?

blogikannet

6. Käänne

Yksi olennaisimmista asioista tarinoissa on käänne. Eihän tarina ole mielenkiintoinen ilman käännettä, vaan janoamme aina hiukan muutosta, hämmestystä ja hämmennystä. Käännekohdassa jokin voi muuttua täysin päinvastaiseksi tai päähenkilön toiminta muuttuu.

”Hyvä käänne on tarinoiden suola, sillä yllättävä elementti herättää lukijan.”

Toisin sanoen, muutokset silloin tällöin herättävät ihmisissä mielenkiintoa ja ennen kaikkea auttavat säilyttämään mielenkiinnon. 

Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä, että tasapaksu teksti voi jättää kylmäksi ja aina samoin toimiva ja samaa tarjoava yritys alkaa hiivuttaa mielenkiintoa pikku hiljaa.

blogikannet

7. Herätä tunteita

Yksi lempiasiani kirjoittamisessa on tunteiden herättäminen, joka on hyvin olennainen osa tarinallisuutta. 

Teksti voi herättää meissä esimerkiksi jonkun päätunteistamme (ilo, suru, rakkaus, viha, yllätys tai pelko) tai tunteet voivat vaihdella paljonkin tekstin lukemisen aikana. 

Yksi parhaista keinoista herättää tunteita on kirjoittaa aidoista tilanteista ja näin samaistuttaa tarinaan. 

Kirjoita esimerkiksi siitä hetkestä, jolloin olet kokenut onnistuneesi. Tai siitä hetkestä, kun koit epävarmuutta.

>> Lue myös: Hyvä yritysteksti herättää tunteita

”Herättämällä tunteita jäät paremmin ihmisten mieleen.”

blogikannet

8. Aitous luo uniikin tarinan

Tarinoiden hyvä puoli on sen, että niistä tulee uniikkeja oikeastaan aika helposti. 

Kun luot ja tuot esiin omaa aitoa tarinaasi, on se uniikki jo sellaisenaan. Tämä tarkoittaa sitä, että erotut helpommin joukosta, kun tarina ei ole samanlainen kuin kaikilla muillakin. Vaikka elämissämme on samoja piirteitä, ei kenenkään elämänkokemukset ole täysin samanlaiset kuin itselläsi.

On tärkeää tuoda rohkeasti esiin juuri sitä omaa tarinaa, eikä pelätä villejäkään ideoita tai niitä omintakeisia juttuja. 

Useimmista ihmistä on vain mielenkiintoista, kun ihmisellä on taustallaan erilaisia kokemuksia tai erilaisia elämäntapoja. 

Olennaista on kuitenkin pitää asia aitona, eikä lisätä mukaan mitään päälle liimattua. Kerro teksteissäsi esimerkiksi joskus, mitä sinä oikeasti arjessa teet, minne menet töiden jälkeen ja mikä saa sinut iloiseksi. 

Mistä sinut muistetaan?

 

Toivottavasti nämä pienet vinkit auttavat piristämään ja monipuolistamaan tekstejäsi.

Tutustu myös Tarinoita yrityksestänitarinankerronta osaksi markkinointiasi -verkkokurssiiin TÄÄLLÄ.