Tarinankerronta markkinoinnissa | 5 tarinaa, jotka jokaisen yrityksen kannattaa kertoa

09/2024 | lukuaika 9 min.

Tarinankerronta markkinoinnissa on erittäin hyvä keino ohittaa kilpailijat. Vaikka tarinankerronta perustuu ikivanhoihin perinteisiin, sen arvoa ei pidä tänäkään päivänä vähätellä.

Jos muistelet mielessäsi tarinoita, jotka olet kuullut, nähnyt tai lukenut, todennäköisesti mieleesi muistuu useampikin.

Ehkä muistat tarinan, jota isoisälläsi oli tapana kertoa omasta lapsuudestaan, tai suvussanne kulkee jännittävä tarina suvun historiasta.

Tai kenties muistat Titanic-elokuvan vuorosanoja myöten, tai näet vieläkin mielessäsi Taru sormusten herrasta -trilogian ihanan hobittikylän.

Ehkä samaistuit johonkin Spice Girlsin jäsenistä tai koet vieläkin olevasi kuin Sinkkuelämää -sarjan Carrie. 

No, mahdollisuuksia on lukuisia, kunhan arvailen – todennäköisesti sinulle kuitenkin nousi jokin aivan oma merkityksellinen ja samaistuttava tarina mieleen, joka on vaikuttanut omaan elämääsi?

Myös tarinankerronta markkinoinnissa auttaa meitä jäämään paremmin mieleen, koskettamaan syvemmin, herättämään tunteita ja kuljettamaan ihmistä kohti ostoskoria. 

Ne ovat voimakas keino vaikuttaa lukijaa, ja siksi tarinankerrontataidot ovat erityisesti pienellä markkinointibudjetilla tekeville pienyrittäjille tärkeää. Mutta mitkä ovat ne tärkeimmät tarinat, jotka vähintään jokaisen yrityksen tulisi kertoa?

Kerrataan ensin, miksi tarinankerronta markkinoinnissa kannattaa – ja hypätään sitten valitsemaan 5 yrityksen tärkeintä tarinaa kerrottavaksi. 

Miksi tarinankerronta markkinoinnissa on niin tärkeää?

Ennen vinkkejä tarinoiden kirjoittamiseen, on mielestäni hyvä ymmärtää, miksi tarinan voima on niin vahva myös markkinoinnissa ja miksi tarinoita todella kannattaa kirjoittaa?

1) Tarinat ovat kollektiivisia kokemuksia ja luovat yhteyttä ihmisten välillä.

Tarinat siis yhdistävät meitä. Jos kerrot tarinan Punahilkasta, kaikki tietävät mistä puhut. Jos kerrot tarinaa äidistä, joka valvoo yöt vauvansa vierellä – kaikki (tai ainakin suurin osa) tietää mistä puhut. 

Jos kerrot tarinaa henkilöstä, jota kiusattiin alakoulussa, voivat kaikki nähdä mielessään oman alakoulunsa puitteet ja pohtia mitä siellä tapahtui. 

On siis asioita, jotka yhdistävät meitä ja luovat siten yhteyttä välillemme. Tämä yhteys vahvistuu, kun kerromme tarinoita juuri niistä asioita, mitä yhteyttä haluamme vahvistaa. (Kuten yhteys “meidän äitien” tai “meidän uupuneiden” välillä). Simppeliä, eikö?

2) Tarinan luovat yhteyden lisäksi eroja

Tarinoiden avulla myös jäsennämme maailmaa. Lokeroimme, luomme vastakkainasettelua, hahmotamme ajankulkua. Yksi ihanin tarinatyyppi onkin kuljettaa tarinaa useammassa aikakaudessa, kertoa vuorotellen menneisyyden ja nykyhetken tapahtumista. Kurkkaa vaikka Kate Mortonin ihanat romaanit – no mutta, nyt hyppäsin aivan eri teemaan. 

Koska tarinat auttavat meitä jäsentämään maailmaa, ne ovat myös loistava keino nostaa eroja meidän ja kilpailijoiden välillä. 

Kukaan muu ei nimittäin voi kertoa tismalleen samoja tarinoita kuin sinä. Saman alan tieto on usein kaikille samaa ja muuttumatonta – myös kilpailijasi käyttävät samoja tekniikoita, malleja ja tietävät saman faktat. 

Se kuinka eroat muista, on se mitä tapahtuu (ja on tapahtunut) omassa elämässäsi ja arjessa. Se, mitkä elämäntapahtumat ovat muovanneet sinusta sinut, on tarina, jollaista ei ole kenelläkään muulle. 

Ne yksilölliset asiakastapaamiset ovat tapahtuneet vain sinun ja asiakkaasi välillä, eikä niitä kukaan voi kopioida. Eikä kenenkään yritys tai palvelu ole muotoutunut juuri samoin kuin sinun.

3) Tarinat herättävät tunteita, ja siten luovat kokonaisvaltaisia kokemuksia

Mielemme ei erota tapahtuuko jokin asia oikeasti vai tarinassa. Siksi pystymme eläytymään koko kehollamme tuntemaan samoja tunteita kuin tarinan päähenkilö – kun näemme toisen olevan esimerkiksi surullinen, koemme myös itse herkästi surua. 

Kykenemme luomaan mielikuvan tapahtumista hyvin konkreettisesti, eläytymään tarinaan ja uppoutumaan siihen jopa niin, että todellinen ympäristö katoaa hetkeksi ympäriltämme. 

Siksi koemme tarinat hyvin syvällisesti. Jopa kuin ne tapahtuisivat meille itsellemme, ja siksi tarinat saavat aikaan usein hyvin pysyvän muistijäljen. 

Lue myös: Tarinankerronta lisää yhteyttä asiakkaaseen

 

Eli tarinankerronta markkinoinnissa todella kannattaa, mutta mitkä 5 tarinaa yrityksen kannattaa vähintään kirjoittaa?

1. Yritystarina

Yritystarina kertoo siitä, mikä yrityksen ydin on. Mutta tämähän ei ole ihan helposti kirjoitettu, vaan vaatii uskallusta hypätä syvemmälle itseemme ja taitoa sanoittaa tarina lukijalle mielenkiintoisesti. 

Usein yritystarinan kanssa tehdään nimittäin se virhe, että se on vain tylsä kronologinen kertomus siitä, mitä milloinkin on tapahtunut yrityksen historiassa. Yritys on perustettu vuonna x ja sitten on tapahtunut y. 

No, tällöin yritystarinan potentiaali markkinoinnin välineenä on jätetty hyödyntämättä. Parhaimmillaan yritystarinan nimittäin poistaa ostamisen esteitä lisäten esimerkiksi luottamusta ja samaistumispintaa yritykseen – ja saa tuntemaan, että tähän yritykseen todellakin haluan satsata!

Tässä muutama hyvän yritystarinan piirre:

1) Hyvässä yritystarinassa korostetaan oikeita asioita. Yritystarinaan eivät mahdu yrityksen koko historiikki ja kaikki ajatukset, vaan on valittava tarkoituksenmukaisesti juuri oikeat tekijät, joita korostetaan. 

Oikeat sanat löytyvät, kun tiedät KENELLE kirjoitat tarinaa ja MIKSI. Mitä haluat lukijan tekevän tarinan lukemisen jälkeen tai millaisen tunteen haluat hänelle lukemisesta heräävän. 

2) Hyvä yritystarina on sellainen, johon lukija voi samaistua. Samaistumisella tarkoitetaan sitä, että lukija kykenee suhteuttamaan itsensä toisen asemaan ja tilanteeseen. Lukija voi kokea esimerkiksi olevansa juuri samassa tilanteessa kuin yrittäjä aikaisemmin. 

Samaistumista voi lisätä muun muassa luottamusta sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta. 

3) Hyvässä tarinassa on miellyttävät päähenkilöt. Hyvä tarina ei synny ilman henkilöhahmoja – ja niinhän se usein on, että jos olet hyvä tyyppi, myyt enemmän. 

4) Tarinan tulee olle yrityksen arvojen mukainen ja se kirjoitetaan aidoista lähtökohdista. Yritystarinan tulee avata yritystäsi ja sen toimintaa lukijoille. Mikäli lähdet tässä vaiheessa feikkaamaan, kaatuu se ennemmin tai myöhemmin omaan nilkkaasi. Kerro tarinassa aidosti, mikä on yrityksellesi tärkeää. 

>> Lue lisää yritystarinasta: Hyvä yritystarina vaatii itsensä tuntemista

2. Palveluiden ja tuotteiden syntytarinat

Yritystarinan lisäksi on aina mielenkiintoista kuulla, kuinka tuotteet/palvelut ovat syntyneet. 

Hyödynnä palveluiden ja tuotteiden markkinoinnissa ”myymättä myymistä”, eli mainosten sijaan kerro mielenkiintoisia taustatarinoita tuotteen/palvelun syntyprosessista. Parhaimmillaan asiakkaat kannattaa ottaa mukaan tarinoiden avulla jo kehittelyvaiheessa, ennen varsinaista lanseerausta.

Kerro tarinoita esimerkiksi idean syntymisestä, kehittelyvaiheen virheistä, testeistä joita olette tehneet tai päivästä, jolloin valitsitte tuotteen paketin muotoa. Ota näin tulevat asiakkaan mukaan jo alkuvaiheessa ja sinulla voi olla pitkä jono ostajia jo ennenkuin edes alat myydä mitään.

3. Asiakastarinat

Moni yritys kerää säännöllisesti asiakaspalautteita – ja tottakai ne ovat tärkeitä. Mutta väitän, että vielä tärkeämpiä monille yrityksille olisi kirjoittaa asiakastarinoita. Miksikö?

Palautteiden ongelma on niiden pinnallisuus. Usein palautteet ovat ”hei mahtava kurssi” tai ”olen niin tyytyväinen ja suosittelen tätä muillekin” -tyylisiä, mikä ei tänä päivänä oikein riitä vakuuttamaan ostoa pähkäilevää yleisöä.

Sen sijaan asiakastarinassa pääset oikeasti todistamaan hyödyn ja arvon asiakkaalle. Kyse ei ole vain ”tämä oli mukavaa” -tunteesta, vaan siitä aidosta muutoksesta, jonka olette tehneet asiakkaan elämään. 

Ja näin asiakastarina auttaa myös ostoa pohtivaa hahmottamaan, millainen muutos omassa elämässään olisi mahdollinen. 

> Lue lisää: Millainen on hyvä asiakastarina?

4. Arjen tarinat

Ajattelemme usein oman arjen olevan muiden mielestä tylsää – ja pakko myöntää, että joskus yrittäjät kirjoittavat tylsiä tarinoita omasta elämästään. Tällä tarkoitan sitä, että tarinat ovat epäjohdonmukaisia, eivätkä liity millään tavalla yrityksen toimintaan.

Anna kun kerron esimerkin. Jos kerron sometililläni yhtäkkiä tarinan siitä, tyttäreni koru särkyi ja sitten keräsin helmiä kaksi tuntia – monet varmasti sivuuttaisivat koko jutun. Sillä tarinassa EI ole mitään pointtia. Ei opetusta, ei näkökulmaa, ei tarkoitusta. Miksi kerroin tämän? Kukaan ei tiedä. 

Voit kertoa mielenkiintoista tarinaa oikeasti mistä vain, mutta tarinalla on aina oltava jokin tarkoitus. Heti jos lisäisin korutarinaan esimerkiksi opetuksen siitä, kuinka markkinointi on yhtä levällään kuin tuo koru, mutta se voi aina asetella paikoilleen uudelleen – tulee tarinaan jokin pointti. 

Arjen tarinat ovat siis loistavia tehokeinoja markkinointiin – kunhan sen tekee oikein 😉

5. Bränditarina elää koko ajan ihmisten puheissa

Viidenneksi valitsin bränditarinan vaikka varsinaisesti se ei ole yrityksen kirjoittama (yksi) tarina, vaan se syntyy ilman yrityksen hallintaa kaikessa, missä olemme kosketuksissa brändin kanssa. Vaikka toki näitä tapahtumia voi (ja tulee) ohjata haluamaansa suuntaan. 

Bränditarina kulkee eteenpäin ihmisten välityksellä esimerkiksi kun kerron naapurin Kyllikille, kuinka huippua palvelua sain ja Kyllikki kertoo, että hänen tuotteensa meni samantien rikki. Tarina siis elää ja muotoutuu jatkuvasti ihmisten puheiden ja kokemusten pohjalta. 

Bränditarinan tärkeys perustuu oikeastaan siihen, että se tuottaa lisää brändin arvoa asiakkailleen.Ylipäätänsä tarinat liikuttavat ihmisiä, saavat unelmoimaan, toivomaan, tuntemaan tai jopa kuvittelemaan erilaisia maailmoja. 

Tarinat lisäävät siis myös brändin arvoa eli oikeastaan merkityksellisyyttä erityisesti asiakkaan elämässä. 

Tärkeintä on ymmärtää, että yrityksellä on iso mahdollisuus vaikuttaa myös bränditarinaan – ”kirjoittaa se uudelleen”. Kun korviin kantautuu tieto pettyneestä Kyllikistä, on yrityksellä mahdollisuus esimerkiksi alkaa tekemään kestävämpiä tuotteita, eikö?

Näin yritys voi muuttaa tarinan suuntaa eli kirjoittaa tarinansa uudelleen.

>> Lue myös: Loistava bränditarina jalkautuu ihmisten arkeen

Entä mikä on paras asia, kun tarinankerronta markkinoinnissa ja eri teksteissäsi on hallussasi?

Tarinoiden paras puoli on mielestäni kuitenkin se, että ne ovat jotakin ainutlaatuista – jotain mitä kilpailijoillasi ei ole.  

Kun luot ja tuot esiin omaa aitoa tarinaasi, on se uniikki jo sellaisenaan. Tämä tarkoittaa sitä, että erotut helpommin joukosta, kun tarina ei ole samanlainen kuin kaikilla muillakin. Vaikka elämissämme on samoja piirteitä, ei kenenkään elämänkokemukset ole täysin samanlaiset kuin itselläsi.

Moni yrittäjä pohtii paljon sitä, mistä kirjoittaisi – vaikka todellisuudessa oma elämäsi olisi varsinainen markkinointisisältöjen aarreaitta. 

Opetellaan yhdessä kirjoittamaan mielenkiintoisia ja mieleen jääviä tarinoita Kirjoitusakatemiassa.

>> Lue myös: 8 tapaa hyödyntää tarinallisuuden elementtejä

Toivottavasti nämä pienet vinkit auttavat piristämään ja monipuolistamaan tekstejäsi.