Tarinankerronta lisää yhteyttä asiakkaaseen - pienyrittäjä, näin hyödynnät tarinankerrontaa markkinoinnissa
07/2024 | lukuaika 9 min.
Tarinankerronta on yleistynyt paljon yritysmaailmassa, mikä on hienoa, sillä hyvät tarinat pitävät meidät lujasti otteessaan. Valitettavasti tarinoita kertovat edelleen eniten suuret yritykset, kun taas pienyrittäjät jättävät usein tämän loistavan markkinointikortin käyttämättä. Miksi ihmeessä?
Ehkä suurin syy on se, että moni yrittäjä kertoo olevansa huono tarinankertoja. Mutta oman kokemukseni mukaan kun hiukan ravistelemme, alkaa moni yrittäjä huomata, ettei tämä kirjoittamisen laji olekaan niin hirveän vaikea kuin aikaisemmin on ajatellut.
Kerrot nimittäin tarinoita jo nyt. Osaat siis kertoa niitä.
Kerrot päivittäin tarinoita omasta arjestasi, asiakkaistasi, siitä mikä kaupan kassa tai siskosi sinulle sanoi. Osaat kyllä kertoa kuinka oma tuotteesi tai palvelusi syntyi jostakin oivalluksesta ja osaat kyllä kertoa, kuinka ensin yritit väen vängällä luoda aivan toisenlaista tuotosta, mutta lopulta päädyit nykyiseen malliin.
Mutta ehkä et vain vielä tiedä, kuinka tarinankerrontaa voi hyödyntää tavoitteellisesti oman yrityksen markkinoinnissa?
Tässä blogissa kerron sinulle 3 keinoa, joiden avulla voit hyödyntää tarinankerrontaa markkinoinnissa tästä hetkestä alkaen…
mutta ensin lyhyt muistutus siitä, MIKSI niitä tarinoita kannattaakaan kertoa:
Miksi tarinankerronta kannattaa?
Tarinankerronta perustuu ikivanhoihin perinteisiin, mutta sen arvoa ei pidä tänäkään päivänä vähätellä.
Tarinat auttavat meitä muun muassa jäsentämään maailmaamme, niiden avulla tieto kulkeutuu sukupolvelta toiselle ja tarinat ovat tietysti myös voimakas keino vaikuttaa lukijaan.
Yksi vastaus tarinoiden vaikuttavuuteen löytyy peilisoluista. Niiden ansiosta samat aivoalueet aktivoituvat silloin kun teemme asian itse ja silloin kun näemme jonkun tekevän kyseisen asian. Tämä pätee myös tunteiden kokemiseen – kun näemme toisen olevan esimerkiksi surullinen, koemme myös itse herkästi surua.
Tämä sama ilmiö tapahtuu kun luemme tekstejä.
Kykenemme luomaan mielikuvan tapahtumista hyvin konkreettisesti, eläytymään tarinaan ja uppoutumaan siihen jopa niin, että todellinen ympäristö katoaa hetkeksi ympäriltämme. Aivomme eivät itse asiassa kykene erottamaan mikä on todellista ja mikä ei – ja siksi tarinat voivat saada meissä aikaan voimakkaita fyysisiä reaktioita.
Ja mitä enemmän reagoimme, sitä suuremman vaikutuksen se meihin tekee. Jos siis haluat esimerkiksi jättää muistijäljen lukijaasi – hyödynnä tarinoita.
>> Lue myös: 8 tapaa hyödyntää tarinallisuuden elementtejä tekstissä
Mutta miten tarinankerrontaa voi hyödyntää?
3 keinoa hyödyntää tarinankerrontaa omassa markkinoinnissa:
1. Löydä tarinoiden avulla yhteinen samaistumispinta
Mitä tutummalta asiat meistä vaikuttavat, sitä enemmän niistä luontaisesti pidämme. Ja päinvastoin vierastamme ja välttelemme asioita, jotka ovat meillä outoja.
Tämä pätee myös ihmisiin. Usein ottaa aikaa, että luotamme toiseen, haluamme avautua hänelle tai olemme valmiita ostamaan. Jos henkilö vaikuttaa meistä liian erilaiselta tai on meille vieras, ei luottamus ole vielä niin suurta, että haluaisimme hypätä mukaan hänen valmennukseen tai välttämättä tulla edes hänen kampaamon penkkiin.
Sen sijaan etsimme ihmistä, jossa on meille jotain tuttua. Vähän kuin se, että usein huomaamme, että oma puolisomme muistuttaa isäämme tai äitiämme, ja ystävistämme saattaa löytyä yllättäviä samankaltaisuuksia omien sisarustemme kanssa.
Siksi voit tarinankerronnan avulla nostaa esiin tietoisesti tekijöitä, jotka yhdistävät sinua ja asiakastasi. Jos olette molemmat äitejä, voi tarinat äitiydestä yhdistää teitä. Kenties samaistumispinta nousee tietyistä arvoista tai elämänkokemuksista, tai siitä, kuinka fanititte molemmat Backstreet Boyseja aivan täysillä.
Olennaista on tietysti tuntea oma unelma-asiakkaasi, jotta voit valita ne tarinat, joihin hän kykenee samaistumaan. Tutustu siis niin nykyisiin parhaisiin asiakkaisiisi sekä unelmien asiakkaaseesi ja pohdi, mitkä tarinat yhdistävät teitä.
>> Tutustu unelma-asiakkaaseen VOIMAA MARKKINOINTIIN -tehokurssilla
”Samaistuttavat henkilöt ovat yksi tarinan tärkeimmistä elementeistä.”
2. Luo eroa kilpailijoihin tarinoiden avulla
Tarinankerronta hyödyttää yritystä erityisesti myös sen vuoksi, ettei tarinoita voi kopioida. Usein jokainen samalla alalla toimija voi jakaa samoja tietoiskuja ja samaa tietoa, jota koulutuksissakin on kerrottu – myös kilpailijasi käyttävät samoja tekniikoita, malleja ja tietävät saman faktat.
Mutta tarinat ovat uniikkeja.
Siksi tarinankerronta on loistava keino erottua kilpailijoista. Kun jaat asioita, joita on tapahtunut omassa elämässäsi, arjessa, yrityksesi historiassa tai mitkä elämäntapahtumat ovat muovanneet sinusta sinut, on tarina, jollaista ei ole kenelläkään muulla.
Ne yksilölliset asiakastapaamiset ovat tapahtuneet vain sinun ja asiakkaasi välillä, eikä niitä kukaan voi kopioida. Eikä kenenkään yritys tai palvelu ole muotoutunut juuri samoin kuin sinun.
Kirjoita siis yrityksellesi arjen tarinoita, asiakastarinoita (lue millainen on hyvä asiakastarina) ja tuotteiden/palveluiden syntytarinoita, joilla kerrot, miksi juuri sinuun kannattaa satsata.
>> Mikäli haluat oppia lisää tarinankerrontataitoja, opettelemme kirjoittamaan hyviä asiakastarinoita ja arjen tarinoita VOIMAA MARKKINOINTIIN -tehokurssilla
3. Vedä huomio itseesi ja jää mieleen
Kuten jo aikaisemmin kerroin, ovat tarinat äärimmäisen hyvä keino saada lukija ylipäätään keskittymään omien tekstiesi äärelle – ja jäädä hänen mieleensä.
Käytä siis tarinankerrontaa erityisesti silloin, kun haluat lukijasi huomion. Jos haluat esitellä uuden työntekijän, unohda hänen koulutusmeriittinsä ja kerro hänestä jokin hauska tarina.
Jos haluat esitellä uuden palvelusi, unohda kuinka monta viikkoa kurssi kestää ja kerro jokin hauska kommellus palvelun ideavaiheesta. Jos haluat kertoa tylsää, mutta tärkeää tiedotusasiaa, höystä asia mukavalla tarinalla.
Kasvoton, epäinhimillinen yritys ei ole kovinkaan kiinnostava, vaan haluamme lisää elämänmakuisuutta ja rentoutta, inhimillisyyttä ja sitä ihmistä, joka yrityksen takana on.
Tarinoita voit kertoa loppujen lopuksi aivan kaikesta, kun vain annat mielikuvituksesi ja luovuutesi herätä eloon.
Ja jos et vielä lukaissut, lue: 5 tarinaa, jotka jokaisen yrityksen tulisi kertoa.
>> Lue myös: Hyvä yritysteksti herättää tunteita
Aitous luo uniikin tarinan
Lopuksi on hyvä muistaa, että tarinoissa aitous on valttia.
Kun luot ja tuot esiin omaa aitoa tarinaasi, on se uniikki jo sellaisenaan. Vaikka elämissämme on samoja piirteitä, ei kenenkään elämänkokemukset ole täysin samanlaiset kuin itselläsi.
On tärkeää tuoda rohkeasti esiin juuri sitä omaa tarinaa, eikä pelätä villejäkään ideoita – tai niitä omintakeisia juttuja.
Olennaista on kuitenkin pitää asia aitona, eikä lisätä mukaan mitään päälle liimattua. Kerro teksteissäsi esimerkiksi joskus, mitä sinä oikeasti arjessa teet, minne menet töiden jälkeen ja mikä saa sinut iloiseksi.
Mistä sinut muistetaan?
Toivottavasti nämä vinkit auttavat piristämään ja monipuolistamaan tekstejäsi.