Mikä on liidimagneetti? Pienyrittäjä, vedä puoleesi oikeaa yleisöä
08/2024 | lukuaika 8 min. | sähköpostimarkkinointi
Pohditko, mikä on liidimagneetti? Hyvä liidimagneetti on pienyrittäjälle tärkeä kontaktoinnin väline, mutta pieleen mennään nopeasti, jos listalle ryntää vain ihmisiä, joilla ei ole koskaan aikomustakaan ostaa.
Liidimagneetti on siis jokin pieni ilmaislahja tai tarjous, jonka henkilö saa liittyessään yrityksen sähköpostilistalle.
Liidimagneetin ideana on kuitenkin tuoda listalle potentiaalisia liidejä eli toisin sanoen heitä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita, ja todennäköisesti tulevat joskus ostamaan tuotteita tai palveluitasi.
Ideana ei siis ole haalia listoille kaikkia naapurin Perttejä, jotka käyvät potkimassa hiukan renkaita todeten, että teet kaiken väärin – vaan omia unelma-asiakkaitasi, jotka rakastavat sitä mitä juuri sinä teet.
Liidimagneetti toimiikin oikein vasta silloin, kun se tulee henkilölle oikeasti käyttöön ja vie häntä eteenpäin asiakaspolullaan. Kurkkaa tästä blogista lisää siitä, miten vedät puoleesi juuri oikeita asiakkaita.
Mutta alkuun pieni muistutus, miksi sähköpostimarkkinointi ylipäätään kannattaa?
Mikäli pohdit vielä sähköpostimarkkinoinnin aloittamista ylipäätään, haluan nostaa muutaman asian, miksi se kannattaa. Vaikka joskus kuuleekin väitettävän, ettei kukaan lue sähköposteja, on monet tuhannet (ellei enemmänkin) osoittaneet tämän väitteen jo vääräksi. Sähköpostimarkkinoinnilla tehdään jopa miljoonien myyntejä Suomenkin kokoisessa maassa.
Olennaista on tietysti maltti, sillä toimivan sähköpostilistan kerääminen ei luonnollisestikaan tapahtu viikossa. Listaa on hyvä kerryttää säännöllisesti, jotta saat sinne nimenomaan sitä oikeaa yleisöä.
Sähköpostimarkkinointi ei tietenkään toimi heillä, jotka haalivat listalle niitä alussa mainitsimiani Pertti Renkaanpotkijoita. Jos listalle tulijoilla ei ole aikomustakaan ostaa, on aivan sama vaikka laittaisit sinne tanssivideon joka aamu.
Sähköpostimarkkinointiakin on tehtävä oikein – ja oikealle yleisölle.
Mutta kun saat kaikki palaset kohdalleen, se tuottaa sinulle myyntiä jopa yhdellä ainoallä viestillä.
Siksi myös oma paras ratkaisuni yrittäjänä on ollut perustaa oma lista. Instagramin näkyvyys heittelee ennustamattomasti, ja eipä tosiaan tiedä mikä päivä se suljetaan kokonaan. Sähköpostin kautta luotu suhde on henkilökohtaisempi ja siellä on mahdollista luoda syvempi suhde – tiedän, kaikki nämä kuulostavat niin kliseisiltä jutuilta.
Mutta jos et usko, kokeile itse 🙂
Ja mikä on se liidimagneetti ihan käytännössä?
Liidimagneetti on jokin vastustamaton tarjous tai lisäarvo, jonka tavoitteena on olla niin hyvä, että se saa ihmisen toimimaan. Liidimagneettiajatus perustuu arvopohjaiseen markkinointiin, jonka pääkysymys on “Mitä arvoa voin tuottaa asiakkailleni?”. Ajatuksena on siis antaa asiakkaalleen arvoa jo ennen kuin heiltä pyytää rahaa vastineeksi.
Käytännössä Liidimagneetti voi olla esimerkiksi jokin alekoodi tai tuote, kuten opas. Ajatuksena on, että liidimagneetti houkuttelee juuri haluamaasi kohderyhmää palveluidesi ja tuotteiden luo vetovoimallaan.
Liidimagneetti voi olla esimerkiksi:
- tuote-esite, opas, työkirja
- testi / kysely
- tervetulotarjous, alekoodi tai muu bonus, kuten ilmaiset toimituskulut
- webinaari, opetusvideo
- tietoisku tai tarkastuslista
On kuitenkin tärkeää huomioida, että liidimagneetti tuottaa lisäarvoa vain silloin, kun se tulee oikeasti käyttöön ja vie asiakastasi eteenpäin hänen polullaan.
Liidimagneetti on myös hyvä keino karsia pois heitä, joille ET ole se oikea valinta. Jos henkilö ei esimerkiksi tykkää tyylistäsi ollenkaan, et todennäköisesti ole oikea valmentaja tai muu asiakaspalvelija hänelle.
>> Luo oma loistava liidimagneettisi Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssin ensimmäisessä työpajassa. (Mukaan täältä)
Mitä virheitä ET halua liidimagneetin kanssa tehdä:
Tiedätkö sen tunteen, kun lataat innoissasi yrityksen liidimagneetin, jossa luvataan paljastuu ne kolme salaisuutta, joilla mullistat yritystoimintasi? Tai liidimagneetin, jossa luvataan UUSI menetelmä oman hyvinvoinnin edistämiseksi? Tai paras YRITTÄJÄN OMA kaava tarinoiden kirjoittamiseen…
Ja sitten. Se mitä saat on googlesta suoraan kopioitu juttu, jossa ei ole yrittäjän yhtään omaa ajatusta. Petytkö? Kyllä. Kiinnostaako enää kuulla yrittäjän myyntipuheita? No ei todellakaan.
Olet juuri innostunut ja panostanut aikaasi asiaan – ja se mitä saat on pelkkää ajanhukkaan. Tämä on syy, miksi hyvään ja oikeanlaiseen liidimagneettiin kannattaa ehdottomasti panostaa!
VÄLTÄ SIIS AINAKIN NÄITÄ VIRHEITÄ:
YLEISET ONGELMAT LIIDIMAGNEETIN TEKEMISESSÄ:
1) Valitaan liian yleinen aihe, joka vetää liian laajasti porukkaa mukaan listalle (-> älä yritä haalia kaikkia listallesi.)
2) Tehdään vain joku nopea kyhäelmä, ilman sen kummempaa suunnittelua- (-> Tee magneetti aiheesta, josta haluat tulla tunnetuksi ja joka liittyy palveluusi.)
3) Tehdään liidimagneetti, mutta sitten listalle liittyvä saa odottaa pari kuukautta (tai vuotta) seuraavaa postia. (-> Älä unohda tervetuloautomaatiota.)
Entä milloin liidimagneetti sitten vetää puoleensa oikeaa yleisöä?
Kuten jo aikaisemmin sanoin, yksi yleinen virhe on tehdä liian laaja liidimagneetti , jota voisi verrata jopa Tokmannin ilmaisiin ämpäreihin -> Sopii kaikille, mutta lojuu vain useimpien varastoissa.
1) Mieti sen sijaan mistä haluat tulla tunnetuksi. Minkä osaamisesta ja asiantuntijuudesta haluta jäädä ihmisten mieleen? Ilmaiskrääsän jakamisesta vai ihmisten aidosta auttamisesta? No, se on sinun vastuullasi millaista mielikuvaa luot itsestäsi.
2) Mieti, mikä oikeasti auttaa asiakastasi eteenpäin tänään. Siis juuri nyt. Ei vuoden päästä, eikä sitten kun hän on ostanut maksullisen kurssisi – vaan JUURI NYT.
3) Tuo liidimagneetissa esiin rohkeasti omaa persoonaasi ja sitä missä olet hyvä. Jos liidimagneettisi kertoo siitä, kuinka asiat voi tarkistaa nopsasti, mutta tarjoat puolen vuoden valmennusta – huomaatko asiassa mitään ristiriitaa?
Tai jos liidimagneettisi on hyvin asiallinen ja neutraali, mutta olet oikeasti räiskyvä persoona, vastaako asiakkaan ennakko-odotukset todellisuutta, kun hän ostaa vaikkapa henkilökohtaista valmennusta?
Näytä liidimagneetissa kuka olet ja mitä osaat – tällöin se vetää puoleensa oikeaa porukkaa.
Haluatko luoda itsellesi liidimagneetin, joka hurmaa yleisösi?
Mikäli kaipaat apua oman liidimagneettisi luomiseen ja haluat aloittaa sähköpostimarkkinoinnin tekemisen oikein, hyppää mukaan Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoihin.
Liidimagneetti -työpaja sisältää mm. 5 esimerkkiä vääränlaisista liidimagneeteista, eron hyvän ja loistavan liidimagneetin välillä sekä kädestä pitäen ohjeet oman liidimagneetin luomiseen 7 askeleen avulla. >> Tutustu kurssiin täällä.
Sinua voisi kiinnostaa myös:
Kuinka pysäyttää otsikolla? Koukuttava otsikko on yksi tärkeimmistä elementeissä niin sähköposteissa kuin muissakin teksteissäsi.
Nappaa alta ilmaiset vinkit otsikoihin ja lähde hiomaan hittiotsikoita!