7 parasta keinoa saada lisää uutiskirjeen tilaajia
lukuaika 6 min. | sähköpostimarkkinointi
Kuinka saada lisää uutiskirjeen tilaajia? Siinäpä ikuisuuskysymys, johon löytyy monia erilaisia vastauksia. Tärkeintä nimittäin ei ole vain saada lisää ketä tahansa tilaajia – vaan löytää heidät, jotka ovat aidosti potentiaalisia ostajia eli kiinnostuneita tuotteistasi/palveluistasi.
Hyvä sähköpostilista on kuitenkin jatkuvasti uusiutuva, eli on tärkeää löytää sinne säännöllisesti myös uusia henkilöitä ja yhtä lailla saada pois porukkaa, jotka ovat todenneet, ettei tämä ole sittenkään heidän juttunsa.
Sisällön on siis toisin sanoen oltava riittävän kohdennettua ja saada aikaan liikettä.
MUTTA ennen kuin potentiaaliset ostajat pääsevät lukemaan sisältöjäsi, on heidän ensin 1) löydettävä sinut ja listasi, ja 2) innostuttava riittävästi, että he lähtevät mukaan.
Tähän blogiin kokosinkin sinulle pienyrittäjä 7 keinoa saada lisää uutiskirjeen tilaajia.
1) Lisää kanaviisi enemmän uutiskirjeeseen liittymispaikkoja
On hämmästyttävää, kuinka moni yrittäjä laittaa uutiskirjeen liittymislinkin nettisivujen etusivulle sekä Instagramin bioon, mutta… niin, entäs muut paikat?
Aivan ensimmäisenä huolehdi, että uutiskirjeeseen voi liittyä mahdollisimman monesta paikasta!
Liittymisen pitää löytyä näppärästi blogiteksteistäsi (jos et vielä kirjoita blogia, suosittelen aloittamaan!), somekanavistasi niin linkkien paikoilta kuin esimerkiksi Instagramin kohokohdista.
Tarjoa uutiskirjettä omille jo ostaneille asiakkaille oston yhteydessä, voit lisätä liittymislinkin myös tarjouksiin ja sähköpostin allekirjoitukseen, ja suositella uutiskirjettäsi eri verkostoissa ja esimerkiksi fb-ryhmissä.
KUN uutiskirjeesi sisältö on niin arvokasta, että voit sitä ylpeänä tarjota eri paikoissa, teet sitä mielelläsi. (Jos uutiskirjeen punainen lanka on vielä hukassa, hyppää mukaan seuraavaan Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssistarttiin, lue lisää täältä.)
2) Kirjoita houkutteleva listalle liittymisteksti
Miksi uutiskirjeesi tilaajaksi sitten kannattaa liittyä? Usein näen pelkkiä ”tilaa parhaat vinkit” tai ”nappaa parhaat tarjoukset ja ajankohtaiset uutiset” -tekstejä, joiden myötä kehoitetaan tulemaan mukaan uutiskirjeen tilaajaksi.
Onko tämä kuitenkaan oikeasti innostava syy lähteä tilaamaan viestejä omaan sähköpostiinsa? Harvemmin.
Tarvitset hiukan enemmän. Tai siis mielestäni aika paljon enemmän! Nimittäin kunnon hissipuheen omalle uutiskirjeelle. Kerro selkeästi ja suoraan muutamalla lauseella: Kenelle uutiskirje on suunnattu, mitä sen tilaaja itse asiassa saa, mikä on tilaamisen suurin hyöty ja mitä lupaat sen tilaajalle?
3) Tee liidimagneetti, joka vetää oikeaa yleisöä puoleensa
Käytä hyväksesi erikoistarjouksia ja ilmaisia maistiaisia, jotka houkuttelevat mukaan uusia tilaajia. Liidimagneetit ovat loistava tapa – ja tänä päivänä yksi tehokkaimmista tavoista – saada lisää uutiskirjeen tilaajia.
Tässä kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Liidimagneetin ei ole tarkoitus haalia mukaan kaiken maailman naapurin Perttejä täyttämään listaasi ja potkimaan renkaita – vaan haluat saada edelleen mukaan aidosti toiminnastasi kiinnostuneita.
Monet tekevätkin liidimagneetin väärin ja huomaavat pian, että ovat täyttäneet listan tyypeillä, jotka eivät edes avaa viestejäsi (kyllä, tunnustan, näin on käynyt myös itselleni!).
Tähän löydät lisävinkkejä esimerkiksi blogista: Millainen on hyvä liidimagneetti?
Tähän väliin pieni tietoisku: Mikä on liidimagneetti?
Liidimagneetti on jokin vastustamaton tarjous tai lisäarvo, jonka tavoitteena on olla niin hyvä, että se saa ihmisen toimimaan. Liidimagneettiajatus perustuu arvopohjaiseen markkinointiin, jonka pääkysymys on “Mitä arvoa voin tuottaa asiakkailleni?”. Ajatuksena on siis antaa asiakkaalleen arvoa jo ennen kuin heiltä pyytää rahaa vastineeksi.
Liidimagneetti voi olla esimerkiksi jokin alekoodi tai tuote, kuten opas. Ajatuksena on, että liidimagneetti houkuttelee juuri haluamaasi kohderyhmää palveluidesi ja tuotteiden luo vetovoimallaan.
Liidimagneetti voi olla esimerkiksi:
- tuote-esite, opas, työkirja
- testi / kysely
- tervetulotarjous, alekoodi tai muu bonus, kuten ilmaiset toimituskulut
- webinaari, opetusvideo
- tietoisku tai tarkastuslista
On kuitenkin tärkeää huomioida, että liidimagneetti tuottaa lisäarvoa vain silloin, kun se tulee oikeasti käyttöön ja vie asiakastasi eteenpäin hänen polullaan.
Liidimagneetti on myös hyvä keino karsia pois heitä, joille ET ole se oikea valinta. Jos henkilö ei esimerkiksi tykkää tyylistäsi ollenkaan, et todennäköisesti ole oikea valmentaja tai muu asiakaspalvelija hänelle.
>> Luo oma loistava liidimagneettisi Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssin ensimmäisessä työpajassa. (Mukaan täältä)
4) Hyödynnä yhteisöllisyyttä ja sosiaalisia todisteita
Ihminen on luonnostaan sosiaalinen eläin, joka menee vaistomaisesti sinne minne muutkin. Voitkin hyödyntää tätä tarvetta kuulua johonkin uutiskirjeesi markkinoinnissa kahdella tavalla:
1) Luo uutiskirjeestä yhteisö – sisäpiiri tai VIP-alue, ”juoksijoiden jengi” tai ”Hengittelijät”, jolloin voit pyytää porukkaa mukaan Hengittelijöihin tai ”Kahvin rakastajien omaan yhteisöön”. Näin luot heti lisäarvoa verrattuna siihen, että kyseessä olisi vain tiedotuskanava.
2) Sosiaaliset todisteet – hyödynnä markkinoinnissa lukuja suosittuudesta, kuten jo ”2000 mukana olijaa”. Kun uutiskirje on suosittu, tulee tunne, että siellä täytyy olla jotain mistä ei halua jäädä paitsi.
5) Pyydä nykyisiä lukijoita suosittelemaan kirjettäsi
Älä unohda pyytää nykyisiä lukijoitasi suosittelemaan kirjettä muillekin! Kuten jo edellisen vinkin kohdalla mainitsin, teemme paljon asioita siksi kuin kaverikin tai joku muukin tekee – vaikkemme sitä aina itse myönnäkään.
Ystävien ja muiden ihmisten suositukset ovat kuitenkin yksi tehokkaimmista markkinointikeinoista niin myytävissä palveluissa kuin ilmaisjutuissakin.
Ja ehdottomasti jos olet jo saanut kirjeellesi superfaneja – pyydä heitä jakamaan tietoa kirjeestäsi myös kavereille ja kollegoille.
Haluatko luoda itsellesi liidimagneetin, joka hurmaa yleisösi? Luo oma loistava liidimagneettisi Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssin ensimmäisessä työpajassa. (Mukaan täältä)
6) Hyödynnä suosituimpia tekstejäsi
Tutustu omiin julkaisuihisi ja tarkastele, mitkä postaukset ovat kaikkein suosituimpia. Katso seuraavaksi, mitkä näistä postauksista johtavat loogisesti lisätiedon etsimiseen uutiskirjeestäsi.
Lisää kehoitus liittyä uutiskirjeeseesi juuri näihin postauksiin, ja täydennä pyyntöä lisäämällä lisätietoa asiasta sekä uutiskirjeestäsi esimerkiksi Instagramin tarinoihin.
Luo siis houkutteleva kokonaisuus, joka saa innostumaan ja tilaamaan itselleen lisätietoa oman uutiskirjeesi parissa.
7) Näkyvyyskampanjat
Kuten myytäville tuotteille, myös ilmaisjutuille on hyvä järjestää silloin tällöin näkyvyyskampanjoita. Ota kalenteristasi tasaisin väliajoin 1-2 viikkoa, jolloin nostat omaa uutiskirjettäsi ja sen hyötyjä esiin kaikissa kanavissasi.
Ole tällöin esillä mahdollisimman monessa eri paikassa – laita suosituimmat postaukset julkaisuun, jaa parhaat postaukset tai blogitekstit fb-ryhmiin, jaa liidimagneettiasi, kerro uutiskirjeesi hyödyistä IG:n tarinoissa, kysy lukijoilta mikä uutiskirjeessä on parasta ja pyydä jakamaan tätä tietoa myös eteenpäin.
Kun saat aikaan toistoa, on mukaan helpompi ja innostavampi lähteä, verrattuna tilanteeseen, jos näet maininnan uutiskirjeestä vain kerran ohi mennen.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle hyötyä!
Mikäli kaipaat apua oman liidimagneettisi luomiseen ja haluat aloittaa sähköpostimarkkinoinnin tekemisen kunnolla, hyppää mukaan seuraaviin Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoihin.