Aloittajan opas sähköpostimarkkinointiin pienyrittäjälle - mitä pitää tietää kun aloittaa sähköpostimarkkinoinnin?
lukuaika 12 min. | sähköpostimarkkinointi
Parhaimmillaan sähköpostimarkkinointi on pienyrittäjille yksi parhaista ja tuottoisimmasta markkinointikanavista, mutta mitä pitää tietää kun aloittaa sähköpostimarkkinoinnin?
Moni nimittäin aloittaa sähköpostimarkkinoinnin innokkaasti ja… no, siihen se jääkin. Ei oikein tiedetä mitä listalaisille sitten lähettäisi tai kuinka sitä sähköpostimarkkinointia hyödynnetään oikeasti markkinoinnissa niin, että myös tuloksia alkaa näkymään.
Homma kaatuu niin sanotusti ennen kuin ehtii oikein alkaakaan.
Jos et ole täysin aloittelija, vaan olet jo tehnyt sähköpostimarkkinointia – mutta et saa tuloksia aikaan – kannattaa kurkata myös blogini: 5 yleistä virhettä, joiden vuoksi markkinointi ei tuota tuloksia
Tähän oppaaseen kokosin kattavan paketin tietoa aloittavalle sähköpostimarkkinoijalle, eli sinulle, joka haluat ottaa sähköpostimarkkinoinnin osaksi asiakkaan ostopolkua ja vahvistaa asiakassuhteitasi.
TÄSSÄ OPAS SISÄLTÄÄ:
- Mitä on sähköpostimarkkinointi & miksi se on tärkeä osa asiakkaan polkua?
- Sähköpostimarkkinoinnin suunnittelun peruskysymykset – Kenelle, miksi, mitä, miten?
- Sähköpostimarkkinoinnin palvelun valinta – Paras ohjelma pienyrittäjälle?
- Mukaan liittyminen – Mistä niitä tilaajia oikein löytää?
- Huomioi listallesi liittyjät – Aseta vähintään Tervetuloa -kirje
- Viestien lähetys – Millainen on hyvä uutiskirje?
- TULOSSA: Automatisointi – Helpota omaa arkeasi
- Analytiikka & seuranta – Mitä mittareita kannattaa seurata?
- TULOSSA: Lainsäädäntö ja tietosuoja
- Entä mitä sähköpostimarkkinoinnissa EI kannata tehdä?

Aloittajan opas sähköpostimarkkinointiin pienyrittäjälle:
1) MITÄ ON SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI & MIKSI SE ON TÄRKEÄÄ?
Sähköpostimarkkinointi määritellään useissa artikkeleissa yhdeksi kustannustehokkaimmista keinoista tavoittaa asiakkaat suoraan ja säännöllisesti. Ja sitä itsekin ajattelen sähköpostimarkkinoinnin olevan silloin, kun se tehdään oikein.
Monet nimittäin mieltävät sähköpostimarkkinoinnin pelkkien tiedotteiden tai tarjous- ja myyntiviestien lähettämiseksi. Usein yrittäjät päätyvätkin lähettämään viestiä vain silloin kun on jotain uutta kerrottavaa tai silloin kun uutuudet ovat saapuneet hyllyihin – ja pitävät turhana hölynpölynä sitä kaikkea muuta viestintää.
Itse ajattelen oikeastaan päinvastoin, sillä juuri tuo ”muu viestintä” on se sähköpostimarkkinoinnin toimivuuden salaisuus.
Myyntiviestit ja tarjoukset ovat vain pieni osa kokonaisuutta (itsellä 20 % viestinnästä), kun oikea sähköpostimarkkinointi on jotain aivan muuta – kertoohan sen jo nimessä oleva markkinointi-sanakin (Ei se ole sähköpostimyyntiä).
Mutta älä käsitä väärin, markkinoinnin tehtävä nimittäin on lisätä myyntiä.
Oleellisinta on kuitenkin sähköpostimarkkinoinnin rooli asiakassuhteiden vahvistamisessa ja asiakkaiden sitouttamisessa. Sähköposti tarjoaa yrittäjälle mahdollisuuden tavoittaa asiakkaansa ja ne ostoa harkitsevat henkilökohtaisesti ja säännöllisesti.
Kun somepostaukset näkyvät vähän kenelle sattuu, menee sähköpostisi suoraan henkilölle, joka on jo osoittanut kiinnostuksensa sinua kohtaan. Ja sähköposti mahdollistaa henkilökohtaisen ja jatkuvan vuorovaikutuksen näiden kiinnostuneiden kanssa.

Siksi 5 tärkeintä syytä tehdä sähköpostimarkkinointia pienyrittäjänä ovat:
Säännöllinen yhteydenpito: Lähettämällä uutiskirjeitä säännöllisesti luot asiakkaaseesi myös säännöllisen kontaktin. Muistutat häntä olemassaolostasi ja siitä, että olet häntä varten. Hän pääsee tutustumaan sinuun koko ajan paremmin ja rakennat viesti viestiltä luottamusta ja suhdetta välillenne.
Henkilökohtaisuus: Sähköpostiviestit ovat ylipäätään henkilökohtaisempaa viestintää verrattuna esimerkiksi somekanaviin – keskustelet sähköpostissa aina sinulta juuri hänelle ja luot yhteyttä. Kun tiedät ketä listallasi on, voit myös kohdentaa viestintää entistä tarkemmin (segmentointi).
Asiantuntijuuden lisääminen: Tämä on yksi merkittävimmistä syistä, miksi sähköpostimarkkinointi EI ole vain myyntiviestejä. Sähköposti on nimittäin loistava paikka lämmitellä yleisöä ja vahvistaa omaa asiantuntijarooliasi – tehdä sinusta se luottohenkilö, jonka puoleen käännytään aina tietyissä asioissa.
Asiakaspalautteen kerääminen: Kun rakennat luottamuksellista suhdetta listalaisiisi, se mahdollistaa myös laadukkaamman asiakaspalautteiden ja asiakastarinoiden keräämisen. Palautetta kysymällä osoitat arvostusta asiakkaitasi kohtaan, ja parhaimmillaan pääset kehittämään palveluitasi/tuotteitasi yhdessä yleisösi kanssa.
Erityiskohtelu/yhteisö: Kun uutiskirje on oikeasti rakennettu hyvin, se antaa lukijalleen tunteen kuulumisesta johonkin eli toisin sanoen tuo merkitystä omaan elämään. Tämä voi tapahtua esimerkiksi tarjoamalla uutiskirjeen tilaajalle omia etuja, bonuksia tai tarjouksia. Tai uutiskirjeläiset saavat erityiskohtelua esimerkiksi mahdollisuudella ilmoittautua mukaan ennakkoon tai täyttää halutessaan kurssipaikat ensin.
Tunne tärkeydestä voi tulla myös yhteisöllisyydestä. On ihana olla osa ”porukkaa”, jolla on tiedossaan ne parhaat neuvot tai ylipäätään kokea, että meitä on muitakin samankaltaisia ihmisiä. Erityisesti vaikeissa elämäntilanteissa joskus se kaikkein helpottavin ajatus on se, ettei ole yksin asian kanssa.
Sähköpostimarkkinoinnilla on siis monia ulottuvuuksia silloin, kun se tehdään oikeasti oikein – eikä sitä nähdä pelkkänä tuputtamisesta ja tyrkyttämisenä.
Oikeasti sähköpostimarkkinoinnilla on mahdollista luoda pitkäaikaisia, luottamuksellisia suhteita, jotka tukevat liiketoiminnan kasvua.
2) Sähköpostimarkkinoinnin suunnittelun peruskysymykset - Kenelle, Miksi, Mitä, Miten?
Monikaan yrittäjä ei itse asiassa tiedä, miksi kukaan tilaisi omaa uutiskirjettä ja mitä sinne oikein kirjoittaisi. Ja nämä ovat kuulemani mukaan niitä yleisimpiä syitä, miksi uutiskirjeet jäävät kirjoittamatta.
Ymmärrän, että uutiskirjeiden lähettämisen aloittaminen herättää epävarmuutta. Itsekin mietin alkuun, miksi ihmeessä kukaan haluaisi minulta jatkuvasti sähköpostia – mutta itse asiassa sähköpostini saavat eniten myönteistä palautetta kun mietin markkinointiani.
Kuten kaikessa kirjoittamisessa, myös uutiskirjeiden suunnittelussa on syytä pysähtyä niiden peruskysymysten pariin ennen kuin lähdetään tekemään yhtään mitään.
Nämä peruskysymykset ovat: KENELLE?, MITÄ?, MIKSI? ja MITEN?.
Siispä ennen kuin lähdet suunnittelemaan yksittäisten kirjeiden sisältöä tai muita käytännön seikkoja, pohdi
1) Kenelle viestejä lähetät? Kenet haluat lukijaksesi?
2) Mitä arvoa viestisi tuottavat lukijalleen? Mikä on sen pointti, punainen lanka, tarina, arvo, sisältö? MIKSI uutiskirjettäsi kannattaa tilata ja odottaa innolla?
3) Mikä on uutiskirjeen rooli omassa markkinoinnissasi eli asiakkaasi polussa kohti ostoa?
4) Miten teet uutiskirjettä, joka antaa syyn satsata juuri sinuun?
>> MIKÄLI KAIPAAT LISÄAPUA NÄIDEN KYSYMYSTEN POHDINTAAN, HYPPÄÄ MUKAAN ILMAISEEN BUUSTIA SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTIIN -haasteeseen!

3) Sähköpostipalvelun valinta
Kuinka sinut olet teknisten asioiden kanssa? Sähköpostimarkkinointia varten tarvitset luonnollisesti jonkin palvelun, jonka kautta sähköposteja lähetät.
Eri sähköpostimarkkinointipalveluissa on eroja, joten on hyvä käyttää hiukan aikaansa tutustuen niihin.
Sinulle sopivaa ohjelmaa etsiessä on hyvä esimerkiksi ottaa huomioon se, kuinka taitava olet teknisesti, palvelun hinta sekä se, mitä kaikkea palveluun kuuluu.
Ilmaisilla ohjelmilla voi päästä hyvin alkuun ja ne voivat riittää esimerkiksi silloin, kun tarkoituksenasi on lähettää vain yksinkertaista kirjettä yhdelle porukalle esimerkiksi kerran tai kaksi kuukaudessa.
Mutta heti kun tarvitset palvelulta enemmän (kuten haluat automatisoida tervetuloviestiketjuja tai haluat jakaa asiakkaitasi eri ryhmiin) ei kaikki palvelut tarjota riittäviä ominaisuuksia käyttöösi.
Oikean ohjelman valinta on rehellisesti sanoen (ainakin omasta mielestäni) melkoinen viidakko, mutta avuksesi kokosin 9 palvelun listan, joka toivottavasti auttaa sinua eteenpäin omassa valinnassasi.
>> TUTUSTU ERI PALVELUIHIN TÄÄLTÄ: Parhaat sähköpostimarkkinointipalvelut pienyrittäjälle

Haluatko aloittaa tekemään tavoitteellista ja tuloksellista sähköpostimarkkinointia? Katso seuraava Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssin startti ja hyppää mukaan! (Mukaan täältä)
4) Mukaan liittyminen & uutiskirjeen tilaajien löytäminen
Noniin, sinulla on nyt alustava suunnitelma ja palvelu, jonka kautta aiot sähköpostejasi lähettää. Seuraavaksi on aika lähteä haalimaan mukaan uutiskirjeen tilaajia!
Oikeastaan sinulla on tähän 2 vaihtoehtoa: Voit luoda tavallisen liittymislomakkeen, jossa pyydät henkilöitä listalle TAI voit tehdä liidimagneetin, jonka ladatessaan henkilöt liittyvät listalle.
(No ja 3, henkilöt liittyvät listalle esimerkiksi oston yhteydessä).
Itse kannatan, että teet vähintään sekä ykkös- ja kakkosvaihtoehdon eli:
1) Ensinnäkin on hyvä tehdä uutiskirjeellesi perusliittymislomake, jota kautta listallesi pääsee mukaan.
Tämä liittymislomake kannattaa laittaa oikeastaan jokaiseen paikkaan, mihin ikinä keksit, kuten blogiartikkeleihin, sähköpostiisi ja linkkipuuhusi.
Liittymislomakkeeseen tulee kirjata 1-2 kahdella napakalla lauseelle MIKSI listallesi kannattaa liittyä. Mitä arvoa kirjeesi tuottaa, mistä asioista siellä kerrot ja kenelle.
Tämä on niin sanotusti se pysyvä lomake, joka on joka paikassa, eikä sille varsinaisesti tarvitse tehdä mitään. Se on esillä aina ja kun kiinnostunut henkilö löytää sinut, hän löytää myös pääsyn listallesi.
2) Toiseksi kannattaa tehdä itselleen potentiaalisia asiakkaita mukaan vetävä liidimagneetti, jota markkinoit omissa kanavissasi säännöllisesti. Teet siis itsellesi toisen liittymislomakkeen, jossa henkilö saa itselleen tuon ilmaislahjan liittyessään mukaan.
Liidimagneetista saa usein parhaan hyödyn silloin, kun se ei ole koko ajan esillä. Se on jotain, mikä ei ole aina tarjolla, vaan nostat sitä esiin tasaisin väliajoin.
Siis tätä lomaketta voit käyttää esimerkiksi kampanjan omaisesti – pidät sitä 2 viikkoa aktiivisesti näkyvillä, luot sen ympärille hypeä ja innostusta, ja nappaat isomman porukan listallesi kerralla.
Näit tuot mukaan aina jotain hiukan ”tuoretta”, joka saa ihmisiä liikkeelle.
Tottakai voit tehdä myös vain yhden lomakkeen, jossa on aina sama liittymislahja tarjolla – tai voit tehdä peruslomakkeeseen liittymislahjan ja sen lisäksi vaihtuvan liidimagneetin.
Mutta se, mitä haluan tässä korostaa on se, että sinulla olisi sekä pysyvä että kampanjamuotoinen tapa markkinoida listaasi.
Miksi näin?
Ensinnäkin monet tekevät sen virheen, että listalle liittymisen syyksi kirjataan ilmainen liidimagneetti – ja sitten unohdetaan mikä on sen listan arvo.
Vähän kuin houkuttelevat herkuilla ihmisiä sisään tyhjään huoneeseen – vaikka ihmiset tottakai ajattelevat sisällä olevan lisää herkkuja.
Toivonkin, että ennen kaikkea kirkastat itsellesi sen, miksi henkilö jää listallesi – mikä on myös kirjeesi arvo.
Lisäksi jos jokin on aina tarjolla, se ei ole niin kiinnostava. Siksi suosin pysyvän + vaihtuvan yhdistelmää, jolloin perusta on aina paikoillaan, mutta luot mukaan tasaisin väliajoin myös tarttuvaan innostusta.
>> LUE MYÖS: 7 parasta keinoa saada lisää uutiskirjeen tilaajia
ENTÄ MILLAINEN ON HYVÄ LIIDIMAGNEETTI?
Moni haluaa haalia listalleen mahdollisimman paljon porukkaa. Olemme kuulleet yrittäjien hehkutuksia siitä, kuinka he vetävät listalleen satoja ja jopa tuhansia uusia henkilöitä kerrallaan ja sitten tuottoakin tulee ja runsaasti.
MUTTA voi myös käydä niin, että listasi on täynnä porukkaa, eikä yhtään myyntiä tule. Tällöin olet vetänyt listasi täyteen renkaanpotkijoita ilmaisten ämpärien perässä, tai muuten ei-ostohaluista porukkaa.
Tähän syynä on usein väärä liidimagneetti.
Liidimagneetti on ollut esimerkiksi aivan liian yleinen ”5 vinkkiä hyvinvointiin”, joka on saanut liikkeelle niin hyvän unen, treeniohjelman kuin reseptien perässä kulkijat. Jos itse myyt ohjeita hartiajumppiin – suurin osa on listallasi aivan väärää kohderyhmää.
>> LUE MYÖS: Millainen on hyvä liidimagneetti?
Toinen vaihtoehto on, että vedät listallesi henkilöitä, jotka ovat vielä kaukana ostamisesta. He esimerkiksi ovat vasta havahtuneet omaan ongelmaansa, mutta ovat ostoaikeissa ja ratkaisemassa ongelmaansa vasta vuoden tai jopa kolmen vuoden päästä.
He ovat kyllä oikeaa kohderyhmää ja saavat olla listalla, mutta tällöin saat odottaa tuloksia melko kauan.
Siksi oma sähköpostimarkkinointi kannattaa kohdentaa tarkasti – ja sitten vielä uudelleen vieläkin tarkemmin.
(Jos haluat työstää itsellesi loistavan liidimagneetin, hyppää mukaan seuraavaan Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssistarttiin, lue lisää täältä.)

5) Huomioi listallesi liittyjät - Aseta vähintään Tervetuloa-kirje
Kun listallesi liittyy innokas ihminen, on erittäin tärkeää, että huomioit hänet heti liittymisen hetkellä. Aseta listalle vähintään automaattinen Tervetuloa -kirje, jossa kerrot seuraavat 3 asiaa:
1) MENNYT: Liittyminen on onnistunut ja hän on nyt mukana (ja lämpimästi tervetullut).
2) NYKYHETKI: Kertaa missä henkilö itse asiassa nyt on mukana, kuka olet, mistä puhut jne.
3) TULEVA: Mitä hän voi odottaa seuraavaksi/mitä on tulossa?
+ Bonuksena voit tarjota esimerkiksi maistiaisen suositusta kirjeestäsi tai postauksestasi.
Kun henkilö on liittynyt pelkästään uutiskirjelistallesi, on Tervetuloa -kirje mielestäni aivan riittävä – hänhän alkaa saamaan kertomasi suunnitelman mukaan postia jatkossa.
Kun henkilö puolestaan liittyy mukaan liidimagneetin kautta, suosin sen perään useamman viestin Tervetulo-automaation tekemistä. Näin voit vastata liidimagneetin aikaansaamiin kysymyksiin ja oivalluksiin, ja lähteä syventämään vuorovaikutustanne heti.
Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoissa kirjoitamme yhdessä automaation, jonka pohjana käytämme 5 viestin automaatiorakennetta. Ideana on draaman kaaren mukaisesti herättää tietoisuutta, innostusta, luottamusta, vakuuttaa ja tarjota ratkaisua ongelmaan.
Tavoitteena on kuljettaa lukija tietoisesti tiettyjen pisteiden kautta pohtimaan ostopäätöstä tai esimerkiksi yhteydenottoa ja asian viemistä eteenpäin. Mikäli henkilö ei ole automaation päätyttyä valmis tarttumaan heti toimeen, hän voi jäädä uutiskirjelistallesi saamaan lisätietoa sinusta ja pohtimaan asiaa.
Haluatko oppia tekemään myyvän ja luottamusta herättävän Tervetuloautomaation? Katso seuraava Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssin startti ja hyppää mukaan! (Mukaan täältä)
6) Viestien lähetys - Millainen on hyvä uutiskirje?
Tiedät jo, että hyvä kirje on arvoa tuottava eli tietysti mielenkiintoinen lukijalleen. Ei siis mennä enää tähän vaan hypätään suoraan tekstirakenteeseen ja tekstin sujuvuuteen. Kuten muissakin teksteissä, hyvä teksti koostuu oikeastaan 5 elementistä: Selkeästi teemasta, huomion kiinnittävästä otsikosta, kiinnostavasta aloituksesta, mukavalukuisesta/vaihtelevasta rakenteesta ja hyvästä lopetuksesta.
Aloita siis valitsemalla aina yhdelle kirjeellesi selkeä yksi teema, josta haluat puhua. Kyseessä voi olla jokin oppi, kysymys johon vastaat tai uutuustuote. Pääasia on, että teema eli tekstisi punainen lanka on itsellesi selkeä, jolloin pysyt napakammin aiheessa. Tämä on tärkeä huomio erityisesti jokaiselle rönsyilijälle.
Uutiskirjeen otsikkoon liittyy muutama erityinen piirteensä, sillä sähköpostin näkymässä näkyvät vain otsikon sekä esikatselunäkymän ensimmäiset sanat. Sijoita siis tärkeimmät eli koukuttavimmat sanat heti alkuun. Mikäli kaipaat lisää vinkkejä otsikointiin, lue esimerkiksi alta löytyvä blogiteksti.
>> Lue myös: Millainen on hyvä uutiskirjeen otsikko?
Kun henkilö avaa viestisi, kerro heti tärkeimmät asiat ensin tai nappaa lukija matkaasi esimerkiksi tarinan keinoin. Huolehdi erityisesti siitä, että otsikko ja alku kulkevat käsi kädessä – jos otsikko lupaa vinkkejä kirjoittamiseen, älä aloita tekstiä kertomalla ensin kuvista.
Muita hyvän tekstin piirteitä ovat esimerkiksi vaihteleva rytmi, hyvä kappalejako ja miellyttävä asettelu. Moni lukee tekstiä puhelimella, joten myös sähköposteissa on hyvä välttää liian pitkiä tekstipötköjä. Myöskään liian pitkät lauseet eivät ole hyvä valinta puhelimella luettaviin teksteihin.
Voit auttaa lukijaa myös väliotsikoilla, kursiivilla ja kuvilla.
Tekstin lopuksi voit joko jättää lukijan odottamaan lisää, esimerkiksi kertomalla mitä ja milloin tapahtuu seuraava asia. Voit myös ohjata eri paikkaan tai pyytää vastaamaan viestiin ja keskustelemaan asiasta kanssasi.
Oleellista on ymmärtää, että sähköposti on itse asiassa erittäin hyvä paikka keskustella ihmisten kanssa. Joskus ajattelemme, että vain somessa voi pyytää kommentteja, mutta yllättävänkin moni vastaa mieluummin sinulle yksityisesti sähköpostilla.
Tällöin keskustelu on kahden keskinen ja heti luottamuksellisempi. Ethän siis jätä mahdollisuutta käyttämättä, vaan pyrit saamaan lukijoitasi vastaamaan aktiivisesti viesteihisi!
>> Mikäli sinusta tuntuu, että kaipaat enemmän apua hyvän tekstin rakentamiseen, kurkkaathan ”Miten kirjoittaa houkutteleva teksti?” -oppaani 🙂

7) TULOSSA: Automatisointi - Helpota omaa arkeasi
8)Analytiikka & seuranta - Mitä mittareita uutiskirjeissä kannattaa seurata?
Jotta tiedämme vastaako uutiskirjeet omiin tavoitteisiimme ja tuottavatko ne tulosta, kannattaa luonnollisesti myös seurata tiettyjä mittareita.
Yksi parhaista seurantamittareista on tietysti myyntiluvut, yhteydenotot ja vastaukset viesteihisi eli tilanteet, joissa kirje oikeasti johtaa johonkin konkreettiseen asiaan (konversioaste). Seuraa kuinka moni klikkaa kirjeestäsi suoraan tuotteesi ostoon tai yhteydenottolomakkeen.
Entä mitä muuta kannattaa seurata?
1. Avaamisprosentti (Open Rate)
Avaamisprosentti kertoo, kuinka moni vastaanottaja avasi uutiskirjeesi. Tämä on yksi tärkeimmistä mittareista, sillä se antaa ensiarvoista tietoa siitä, kuinka houkutteleva otsikko ja kirjeen teema olivat. Voit seurata myös lähetysajan vaikutusta yleisöösi.
Kerran ajastin viestin lähtemään vahingossa klo 11.00 yöllä ja itse asiassa sen avaamisprosentti on yksi suurimmista. En nyt kannusta häiritsemään yleisöäsi yöllä, mutta näköjään se olikin hyvä aika tavoittaa kiireiset yrittäjät 😉
Usein sanotaan, että avaamisprosentti on hyvä silloin, kun vähintään 20-30 % avaavat viestisi. Itse väitän, että erityisesti asiantuntijayrittäjillä, joilla listalla ei ole kymmeniä tuhansia henkilöitä, olisi prosentin oltava hiukan suurempi – mieluiten +40 %.
Mikäli prosentti alkaa mennä todella pieneksi, on hyvä myös poistaa listalta ei-aktiiviset eli pitää oma listansa siistissä kunnossa. He, jotka eivät availe postejasi, eivät useinkaan ole potentiaalisia asiakkaitasi.
2. Klikkausprosentti (Click-Through Rate, CTR)
Klikkausprosentti mittaa, kuinka moni uutiskirjeen lukija klikkasi jossain sen sisällöissä olevista linkeistä. Tämä mittari kertoo, kuinka houkuttelevia ja relevantteja uutiskirjeesi sisällöt ovat lukijoille.
Klikkausprosentit ovat usein kirjeissä muutaman prosentin luokkaa (alle 10 %). Mikäli haluat nostaa klikkausprosenttiasi, kokeile luoda voimakas viesti, joka ohjaa vain yhteen klikattavaan kohteeseen. Huolehdi myös siitä, että klikkauspainike on huomattava ja itse toimintakehoite mielenkiintoinen.
3. Uutiskirjeen lopetukset
On myös hyvä seurata, kuinka paljon uutiskirjeesi lukijoista lopettaa tilaamisen. Tästä haluan kuitenkin nostaa esiin tärkeän seikan: Uutiskirje on toimiva silloin, kun sieltä myös poistuu porukkaa!
Uutiskirjeiden lopetus on luonnollinen osa uutiskirjeesi kiertokulkua. Osa käy harkitsemassa asiaa ja toteamassa, ettei tämä ollutkaan juttuni. Toisten elämäntilanteet muuttuvat ja esimerkiksi yrityksille suunnatulta listalta saavatkin poistua he, jotka lopettivat jo yritystoimintansa.
Se mihin kuitenkin kannattaa mielestäni kiinnittää huomiota on se, vedätkö puoleesi oikeaa porukkaa vai käyvätkö he listallasi vain kääntymässä. Mikäli esimerkiksi vedät liidimagneettikampanjalla sisään esimerkiksi 100 henkilöä ja heistä puolet poistuu heti ilmaisen liidimagneetin saatuaan, ei kampanja todellakaan toiminut kunnolla.
Tarkastele siis tilauksen lopettaneiden määrää osana isompaa kokonaisuutta.
4. Listan kasvu ja tilaajien sitoutuminen
Tilaajien määrän kasvu ja heidän sitoutumisensa ovat myös erittäin tärkeitä mittareita. Jos tilaajamäärä kasvaa jatkuvasti ja vastaanottajat avaavat ja klikkaavat viestejä, uutiskirjeesi on todennäköisesti kiinnostava ja houkutteleva.
Luonnollisen poistuman vuoksi on myös tärkeää saada uusia tilaajia mukaan säännöllisesti. Listan on hyvä kasvaa tasaiseen tahtiin tai tekemällä tasaisesti liidimagneetille näkyvyyskampanja.
>> Lue myös: 7 parasta keinoa saada lisää uutiskirjeen tilaajia
Ylipäätään mittareiden seuraaminen on keskeinen osa uutiskirjeen kehittämistä ja optimointia. Mittarit auttavat sinua ymmärtämään, kuinka hyvin uutiskirjeesi toimii ja mitä alueita voi parantaa.
Seuraamalla näitä mittareita voit tehdä perusteltuja päätöksiä ja parantaa uutiskirjeesi tehokkuutta, mikä puolestaan tuo lisää arvoa liiketoiminnallesi.
9)TULOSSA: Lainsäädäntö ja tietosuoja

10) Entä mitä sähköpostimarkkinoinnissa EI kannata tehdä
Loppuun haluan nostaa 2 asiaa, joita sähköpostimarkkinoinnissa kannattaa välttää – ja jotka ovat oikeasti aika pienellä vaivalla vältettävissä.
1) Älä yritä miellyttää kaikkia.
Hyväksy se, ettei listasi ja viestisi innosta kaikkia. Ja hyväksy se, että sieltä lähtee porukkaa myös pois – on tärkeää, että listalta poistuvat he, joille asia ei ole oikea.
Uskalla siis kohdentaa viestiäsi riittävästi ja myös tehdä muutoksia tarpeen mukaan. Jos joku ei tykkää ja on eri mieltä kanssasi koko ajan, ei teillä kohtaa kemiat muutenkaan – he eivät ole asiakkaitasi. Ja jos viesti ei tunnu saavan aikaan liikettä kenessäkään, kokeile jotain muuta.
Älä siis yritä olla vain mukava ja neutraali siksi, että joku poistuu listalta. On vain hyvä, että se joku poistuu listalta – se on sen merkki, että listalle jäävät ovat niitä, joita asia todella kiinnostaa.
>> LUE MYÖS: 5 yleistä virhettä, joiden vuoksi markkinointi ei tuota tuloksia
2) Toiseksi moni yrittäjä päätyy lähettämään viestiä silloin kuin muistaa tai muilta kiireiltään ehtii.
Tuloksia tuottava sähköpostimarkkinointi vaatii kuitenkin säännöllisyyttä. Mieluiten viestiä riittävän usein, kuten viikoittain, joka toinen viikko tai kuukausittain. Mutta jos tämä on liian usein aikatauluihisi nähden, on lähetetty säännöllinen viesti aina parempi kuin kokonaan unohdettu lista.
On nimittäin hyvä muistaa, että listallesi on aina liittynyt ihan oikea ihminen. Ihminen, joka on innostunut siitä, mitä juuri sinulla on tarjota hänelle – hän etsii elämäänsä muutosta, ratkaisuja, ehkä toivoa ja parannusta jonkin asia tiimoilta. Hän innostuu, liittyy mukaan JA jos mitään ei tapahdukaan – hylkäät hänet.
Tämä saattaa kuulostaa turhan dramaattiselta, mutta kyllä, hylkäät hänet. Ja hän lähtee etsimään etsimiään asioita muualta, kenties kilpailijoidesi leiristä – ja sitten kun vihdoin viitsit nähdä vaivaa viestin lähettämiseen, olet jo menettänyt potentiaalisen asiakkaasi.
Aloita siis miettimällä rehellisesti mihin omat resurssisi riittävät ja tee selväksi myös yleisöllesi se, mitä he voivat odottavat!
Mikä on se viestimäärä, johon juuri sinä voisit nyt sitoutua esimerkiksi seuraavan puolen vuoden ajan? Mikä on se, mitä sinä tarjoat ja annat?
Tarjoatko sitä, että kerrot uutuuksista aina silloin kuin kerrottavaa on vai tarjoatko sitä, että lähetät joka kuukausi viestin? Kerro, mitä sinulta voi odottaa – ole läpinäkyvä ja luotettava.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle hyötyä!
Mikäli haluat aloittaa sähköpostimarkkinoinnin tekemisen kunnolla ja tuloksia tuoden, hyppää mukaan seuraaviin Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoihin.