Miten kirjoittaa hyvä uutiskirje, joka saa ihmisen klikkaamaan?
Parhaimmillaan sähköpostimarkkinointi on pienyrittäjille yksi parhaista ja tuottoisimmasta markkinointikanavasta, mutta miten kirjoittaa hyvä uutiskirje?
Ja mieluiten sellainen, joka saa oikeasti lukijan paitsi klikkaamaan itsensä lukemaan – myös lukemaan alusta loppuun saakka, eikö vain?
Hyvä uutiskirje ei vaadi kikkailua, mutta sen tulee olla selkeä, kiinnostava ja ennenkaikkea hyödyllinen. Siksi hyvä uutiskirje ei ole koskaan ”vain uutiskirje” tai tiedota pelkästään omia kuulumisiasi vaan tuo arvoa lukijalle, luo yhteyttä ja saa asiakkaasi/lukijasi haluamaan tietää lisää teemasta.
On hyvä huomioida, että uutiskirjettä voit lähettää täysin omalla tyylilläsi ja luoda siitä omanlaisen – parhaimmillaan sellaisen, jolla erotut kilpailjoistasi ja tuot kehiin aivan oman konseptisi.
Mutta on myös asioita, joita kirjeesi rakentamisessa on hyvä huomioida, jotta se avataan ja jaksetaan lukea. Siksi kokosin sinulle tähän blogiin 5 kirjoitusvinkkiä, joilla parannat omia tekstejäsi uutiskirjeissäsi.

1) Aloita määrittelemällä kirjeesi tavoite - miksi lähetät kirjeen?
Jokaisella hyvällä uutiskirjeellä on yksi selkeä tavoite, jonka haluat saavuttaa. Mieti siis ennen kirjoittamista, kenelle olet viestiä kirjoittamassa, miksi hän haluaisi tietää asiasta ja mitä haluat kirjeelläsi saavuttaa?
Haluatko tiedottaa jonkin asian, lisätä luottamusta, myydä tai saada henkilöt lukemaan lisätietoa asiasta? Kun tiedät mitä olet tekemässä ja kenelle, voit puhutella kirjeessäsi suoraan häntä. Muista kirjoittaa kuin ihminen ihmiselle – ei kuten virastotyöntekijä asiakkaalleen.
Käytä hyödyksesi omaa kirjoitustyyliäsi ja sanastoasi, kysele ja luo vaihtelua tiedon, tunnelman ja tarinoiden välillä. Mikäli markkinointitekstien kirjoittaminen on sinulle ylipäätään haastavaa, aloita Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen -kurssista, jolla opit yrittäjän tärkeimmät kirjoitustaidot.
Vinkki: Kirjoita tavoitteesi ylös ennen kirjoittamista – ja palaa siihen lopuksi. Onko kirjeen mahdollista saavuttaa oma tavoitteesi?

2) Otsikko ja uutiskirjeen nimeäminen määrittää sen, klikkaako henkilö vai ei
Sähköpostin salainen ase on mielestäni lähettäjän tuttuus. Joskus otsikkoakin tärkeämpää on se, KUKA viestin lähettää. Huolehti siis ensisijaisesti siitä, että viestisi otetaan vastaan kuin ystävä lähettäisi viestiä – esimerkiksi nimeämällä uutiskirjeesi tunnistettavalla tavalla.
Mutta kuten kaikissa muissakin teksteissä, on sähköposteissakin otsikko erityisen tärkeässä roolissa.
Pahimmillaan otsikot eivät kerro viestin saajalle yhtään mitään. Esimerkiksi kerran sain sähköpostin ”Tiinalta” ja otsikko meni näin: ”Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan”. En avannut kyseistä viestiä, enkä vieläkään tiedä kuka Tiina on.
Huomioi siis, että otsikkosi oikeasti antavat syyn avata viestin. Hyviä otsikoita voit rakentaa esimerkiksi herättämällä uteliaisuuden tai lupaamalla arvoa (”5 vinkkiä”, ”Näin onnistut…”), voit käyttää mielenkiintoista ja samaistuttavaa sitaattia (”Ajattelin, etten onnistu markkinoinnissa, mutta…”) tai voit kertoa mistä on kyse (”Pienyrittäjän suurin kirjoitusvirhe”).
Mikäli otsikoinnin harjoittelu on TO DO -listallasi, aloita katsomalla 3+1 täsmävinkkiäni täältä.

3) Huolehdi selkeästä ja kevyestä rakenteesta, jonka voi lukea monella eri laitteella
Hyvä uutiskirje ei ole yksi tekstipötkö, vaan tehtäväsi on AINA auttaa lukijaa lukemaan tekstiä. Lukemista voit helpottaa esimerkiksi tummentamalla tai kursivoimalla huomionarvoisia sanoja, nostamalla tärkeitä asioita otsikoihin ja väliotsikoihin sekä lisäämällä väliin jakajia tai kuvia.
Näytöltä asioiden lukeminen ei ole ihmisen silmälle kovinkaan helppoa. Siksi pitkiä pötköjä on raskas lukea ja silmä tarvitsee välillä myös taukoa.
Taukoa tuovat myös esimerkiksi kuvat ja ilma/tyhjä tila tekstien välissä.
Mutta kun teksti on hyvin rakennettu, jaksaa ihminen lukea pitkiäkin viestejä ja tekstejä. Alta voit ladata itsellesi 3 erilaista viestimallia, jotka auttavat sinua luomaan monipuolisia ja mielenkiintoisia viestejä sähköposteihin.
4) Hyödyllinen sisältö ja sanoma - mikä oikeasti kiinnostaa lukijaasi?
Ja sitten itse sisällön kimppuun. Hyvä uutiskirje on luonnollisesti sellainen, joka oikeasti haluaan tilata omaan postilaatikkoon – ja se halutaan myös lukea. Vähän kuin Aku Ankka -lehti, jonka sarjakuvia odotat jo innoissasi.
Mutta ehkä olet huomannut, ettei kukaan odota mainospostia… se nostetaan postilaatikosta suoraan roskikseen. Aivan samoin kukaan ei halua sähköpostiin pelkkiä tiedotteita ja mainoksia.
Haluamme sen sijaan viihdykettä, tietoa, vinkkejä, harjoituksia, oivalluttavia kysymyksiä tai tuntea olevamme osa jotakin yhteisöä. No, syitä on monia, MUTTA sinun tulee tietää syy oman uutiskirjeesi tilaamiseen. Ilman sitä olet nimittäin hukassa.
Aloita siis miettimällä, miksi henkilö tilaa postiasi – mikä tekee siitä arvokkaan hänelle?
JA KUN uutiskirjeesi sisältö on niin arvokasta, että voit sitä ylpeänä tarjota eri paikoissa, teet sitä mielelläsi. (Jos uutiskirjeen punainen lanka on vielä hukassa, hyppää mukaan seuraavaan Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssistarttiin, lue lisää täältä.)
>> LUE MYÖS: 7 parasta keinoa saada lisää uutiskirjeen tilaajia

5) Tiedä, älä arvaa - analysoi ja kehitä sähköpostimarkkinointiasi
Markkinointi ylipäätään on hyvin pitkäjänteistä puuhaa, jossa tärkeää on kehittää sitä jatkuvasti eteenpäin. Osa kehittämistä on palautteiden kysyminen, mittareiden lukeminen ja erilaisten vaihtoehtojen testaaminen.
Kun haluat kirjoittaa hyvän uutiskirjeen, hyvin todennäköisesti joudut kirjoittamaan myös muutaman huonon version. Vain näin löydät omalle yleisöllesi sopivan tyylin ja tavan kirjoittaa uutiskirjeitä.
Voi olla, että joudun tuottamaan pienen pettymyksen, sillä sanon, ettei ole yhtä ja ainoaa tapaa kirjoittaa uutiskirjettä, joka saa klikkaamaan. Toisen yleisölle se on ”suuret salaisuudet”, toisen yleisölle puolestaan ”5 vinkkiä lisärakkauteen” -viestit.
Sinun tehtäväsi on tuntea oma yleisösi ja puhutella juuri heitä. Jos et tiedä, älä arvaile vaan kysy yleisöltäsi.
>> Mikäli oma unelma-asiakkaasi on vielä hukassa, tee täältä harjoitus hänen kirkastamiseksesi.
Haluatko aloittaa tekemään tavoitteellista ja tuloksellista sähköpostimarkkinointia? Katso seuraava Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssin startti ja hyppää mukaan! (Mukaan täältä)
Entä mikä on suurin virhe, joka uutiskirjeen kanssa tehdään?
Moni yrittäjä päätyy lähettämään viestiä silloin kuin muistaa tai muilta kiireiltään ehtii.
Tuloksia tuottava sähköpostimarkkinointi vaatii kuitenkin säännöllisyyttä ja mieluiten viikkoviestiä (viesti kuukauden välein on melko vähän). Siksi suunnitelma sähköpostimarkkinointiin on oikeastaan kaiken a ja o.
Kirjaa itsellesi: Miksi teet sähköpostimarkkinointia? Kenelle sitä teet? Milloin ja mitä aiot listalaisillesi lähettää?
Kirjaa itsellesi ylös vähintään seuraavan kolmen kuukauden sisältösuunnitelma niin, että se etenee johdonmukaisesti viestistä toiseen. Näin viestisi etenevät loogisesti eteenpäin ja voit aina luoda pientä odottavaa tunnelmaa, kun lukija jää innolla odottamaan seuraavaa viestiäsi.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle hyötyä!
>> Lue myös: 5 yleistä virhettä sähköpostimarkkinoinnissa, jonka vuoksi se ei tuota tulosta
Mikäli haluat aloittaa sähköpostimarkkinoinnin tekemisen kunnolla ja tuloksia tuoden, hyppää mukaan seuraaviin Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoihin.