Miten kirjoittaa hyvä uutiskirjeen otsikko? 5 vinkkiä parempiin otsikoihin

lukuaika 6 min. | sähköpostimarkkinointi

Miten kirjoittaa hyvä uutiskirjeen otsikko? Hyvä otsikko on tietysti huomion herättävä, kiinnostava ja saa haluamaan lukemaan lisää. Jokainen kanava on kuitenkin hiukan erilainen ja myös uutiskirjeiden otsikointiin liittyy muutamia erityishuomioita.

Esimerkiksi kun somekanavissa on tärkeää saada lukija pysäyttämään skrollaaminen viestitulvan keskellä, on sähköpostin lukija lähtökohtaisesti jo pysähtynyt selailemaan pientä määrää posteja, joista hän päättää mitä deletoi ja mitä aukaisee.

Ja kun somessa otsikkosi tukena on kuva, jossa voit käyttää monia visuaalisia elementtejä, ei tällaista sähköpostissa ole, vaan sinut on tunnistettava muulla tavoin. 

Siksi sähköpostissa eivät toimi esimerkiksi seuraavat:

– Sähköpostin lähettäjänä on vain ”Anni” tai ”Elina” tai ”Johanna”. Ehkä jo itsekin hoksaat, että kysymys kuuluu, kuka on Anni?. Jos sinulla ei ole erittäin harvinaista etunimeä, anna toki lukijalle muitakin apuja tunnistamiseen. Ehkä mukaan voisi laittaa myös sukunimesi, yrityksen nimen tai logon kuvakkeen kohdalle?

– Epämääräiset otsikot. Okei, nämä toimivat harvoin muuallakaan, mutta eivät ainakaan sähköpostissa. Jos lukijalla ei ole mitään syytä avata postiasi, hän ei sitä avaa. Siksi esimerkiksi toivotukset, kuten ”Hyvää joulua” tai hämärät otsikot, kuten ”Ei niin kaunista ettei rumaakin”, eivät vain innosta lukemaan viestin sisältöä.

– Toistuvat otsikot eli otsikot, jotka on nähty jo sata kertaa ennenkin, eikä sitä yhdistä mihinkään yritykseen. Esimerkiksi pelkkä ”Kurssi starttaa huomenna” tai ”Nyt on kiire – tarjous päättyy” ovat huonoja otsikoita, jos emme tunnista keneltä se on. Siis mikä kurssi? Mikä tarjous? Häh? 

Millaiset otsikot sitten uutiskirjeissä toimivat? Kurkkaa tästä blogista 5 vinkkiä, joilla on hyvä aloittaa!

>> Katsothan täältä myös: 50 valmista otsikkoehdotusta käyttöösi

1) Käytä tunnistettavia sanoja ja elementtejä

Yksi tärkeä asia uutiskirjeissä on tunnistettavuus. Monet meistä suhtautuvat sähköposteihin hiukan äreästi. Ehkä sinäkin huomaat, kuinka sähköpostin kilahdus saapumisen merkiksi herättää helposti pientä närää, ”No mitä nyt taas?!”. 

MUTTA kun näytöllä komeileekin teksti ”Mielen myllerrys on lähettänyt sinulle viestin”, muistat kuinka odotit juuri tuota päivän meditaatiovinkkiä, ja rauhoitut samantien. 

Siksi kannustan aina luomaan oman sähköpostikonseptin, joka tunnistetaan. Kyseessä voi olla uutiskirjeen nimi, joka toistuu otsikossa, kuten ”Mielen myllerrys: Mitä aiot tehdä tänään?”. Se voi olla jokin hymiö, jonka avulla opetat lukijan yhdistämään kirjeen sinuun. Se voi olla jokin kurssin nimi, jonka mainitset otsikossa, tai sinulle tyypillinen sanasto, jota viljelet myös otsikoissasi.

(Jos uutiskirjeen punainen lanka tai oma konseptisi on vielä hukassa, hyppää mukaan seuraavaan Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssistarttiin, lue lisää täältä.)

2) Anna lupaus lukijallesi

Tämän vinkin olet varmasti jo kuullut ennenkin, mutta hyvä otsikko kertoo jonkin hyödyn tai lupauksen. Miksi klikkaisin? Kun henkilö näkee edessään kymmenen eri otsikkoa, on hänen tehtävä valinta. Mihin hän aikansa käyttää, mikä on lukemisen arvoinen.

Kerro siis lukijalle hyöty, jonka hän lukemisesta oikeasti saa. Mieti siis otsikkoa ja koko tekstiä kirjoittaessasi, kenelle itse asiassa kirjoitat tekstin? Ja tietysti miksi kirjoitat tekstin? Mikä on sen punainen lanka, syy olla olemassa?

Nykyisin kirjoitamme paljon tekstejä, vain koska digimarkkinoinnissa niin täytyy tehdä. Tarvitsemme näkyvyyttä, klikkauksia, asiakkaita, kiinnostuneita. Mutta mitä itse asiassa itse annamme heille?

Kun pidämme mielessämme sen tosi asian, että yrityksen tärkein tehtävä on palvella asiakkaita, olemme jo pitkällä. Myös myynnin tärkein tehtävä on palvella asiakkaita – ja myös kaikkien tekstien tärkein tehtävä on palvella asiakkaita.

Miten siis tekstisi palvelee asiakastasi kaikkein parhaiten? Kerro se otsikossa ja koukutat juuri unelma-asiakkaasi taatusti.

3) Ole selkeä ja konkreettinen
 

Jätä otsikosta pois kaikki ylimääräinen ja kerro selkeästi mistä on kyse. Erityisesti viestien avaaminen harmittaa silloin, kun sisältö on jotain muuta kuin mitä otsikko sanoo. Kerro siis mahdollisimman konkreettisesti se, mitä lukija saa kun hän lukee tekstin.

Parhaimmillaan otsikossa tulee esiin mitä ja kenelle – eli kuka lukemisesta hyötyy ja miksi.

Huomaa ero esimerkiksi näissä: 

1) Syksyn uutuudet ovat saapuneet >> Syksyn uudet pellavamekot ovat nyt saatavilla

2) Kuulumisia ja tärkeää asiaa >> Muutoksia aukioloajoissamme syysloman jälkeen

3) Asiakkaan mahtava muutos >> Lisää energiaa arkeen – näin Leena sen teki

Lähdetäänkö yhdessä treenaamaan erilaisia otsikkotyyppejä? Parhaat otsikkovinkit olen kerännyt sinulle Otsikkotehtaaseen, jotka voit ladata nyt ilmaiseksi sähköpostiisi.

4) Rytmitä otsikko oikein

Kun katsot puhelimella sähköpostiasi, huomaat heti, ettei otsikosta näy kovin montaa sanaa. Oma puhelimeni näyttää ensimmäiset 3-5 sanaa + 3-5 sanaa esikatselutekstistä. Ja varmaan saatkin kiinni jo siitä mitä ajan takaa…?

Kyllä, laita tärkeimmät sanat näihin kahteen kohtaan eli alkuihin. Joskus tämä vaatii sen, että käännät otsikon ikäänkuin väärinpäin. ”Mistä tietää ovatko nettisivusi kohderyhmällesi sopivat?” otsikko onkin tärkeysjärjestyksessä esimerkiksi ”Sopivatko nettisivusi kohderyhmälle? Tästä tiedät…”

5) Vaihda otsikko aktiiviin ja puhuttele lukijaasi

Älä unohda henkilökohtaisuuden tunnetta! Sähköposti on kanava, joka tuntuu jo luonnostaan hiukan henkilökohtaisemmalta. Se on oma postilaatikkosi, jonne viesti kilahtaa – ei vain algoritmien valitsema suositusten ja mainosten tulva, jota on vaikea (lähes mahdoton) hallita.

Huomioi siis tämä kun kirjoitat otsikkoa. Ole henkilökohtainen ja huomio jo otsikossa yksilö – se oikea ihminen, joka tekstisi tulee lukemaan.

Tällä en tarkoita vastaanottajan nimen tunkemista otsikkoon – se on jopa hiukan ahdistavaa. Mutta henkilökohtaisuuden tunnetta voit luoda esimerkiksi kuvailemalla vastaanottajaa (Hei yrittäjä!), kuvailemalla hänen tunnetilaansa (Ehkä epäröit…) tai käyttämällä sinuttelua (nettisivuSI tai tarvitsetko SINÄ). 

Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle hyötyä! 

>> Katsothan täältä myös: 50 valmista otsikkoehdotusta käyttöösi

Mikäli kaipaat apua oman liidimagneettisi luomiseen ja haluat aloittaa sähköpostimarkkinoinnin tekemisen kunnolla, hyppää mukaan seuraaviin Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoihin. 

>> Tutustu kurssiin täällä