Tarinallistamisen osaksi markkinointiviestintääsi - tarina luo markkinointisi perustan
Tarinallistaminen ja markkinointiviestintä ovat yhdessä tehokas yhdistelmä ja oikeastaan voisi sanoa, että tarina luo parhaimmillaan koko markkinointisi vankan perustan.
Tarinallisuutta on yrityksessä useammalla tasolla ja tarinoita voidaan hyödyntää monin eri keinoin. Voit tarinallistaa koko yrityksen – luoda asiakkaasta yrityksen päähenkilön ja rakentaa tarinan, jossa asiakas pääsee kulkemaan eteenpäin omalla polullaan.
Ehkä asiakkaasi on seikkailija, joka kulkee epävarmuuden viidakon läpi kohti kukoistusta. Tai asiakkaasi voittaa sisäiset demoninsa ja pääsee vihdoin unelmiensa olotilaan.
Tällöin tarina kulkee läpi asiakkaan matkan aivan ensikohtaamisesta haikeisiin hyvästeihin.
Yrityksen tarinallistamisprosessi on kuitenkin melkoisen iso, joten aloitetaanko tänään hiukan pienemmästä?
Eli siitä, kuinka voimme hyödyntää tarinoita ja tuota omaa ydintarinaamme omassa markkinoinnissamme vaikka heti tänään?

Kaikki alkaa yrityksen ydintarinasta
Jokaisen yrityksen markkinointiviestinnän tulisi perustua yrityksen ydintarinaan eli yritystarinaan. Yritystarina ymmärretään valitettavasti usein väärin, ja sen ajatellaan olevan vain lista koulutuksia tai historian havinaa – ja sitten pohditaan, että ketä kiinnostaa? Niinpä ei ketään.
MUTTA oikeasti yritystarinan tehtävä on myydä.
Mikäli sinullakin on vain tuollainen tylsä listaus historiasta verkkosivuillasi, eikä se tunnu myyvän – olet valitettavasti kirjoittanut sen aivan väärin.
Yritystarinaan tulee valita ne asiat, jotka puhuttelevat asiakasta. Toisin sanoen yritystarinan tehtävä on lisätä luottamusta, herättää tunteita ja näyttää, miksi juuri sinä olet paras valinta asiakkaallesi.
Kaikki muu yrityksen viestintä kumpuaa tästä tarinasta, joka kiteyttää yhteen kaiken tärkeimmät ja olennaisen – eli syyn, miksi yrityksesi on olemassa.
Yritystarinasi kertoo arvosi, tapasi toiminta, kasvun paikkasi ja sen, miten sinusta on muovautunut se ykkösvalinta asiakkaallesi. Mitä teet paremmin kuin kilpailijasi, miksi sinuun voi luottaa, miksi meillä voisi synkata ja miksi sinulta kannattaa hakea apua. (ja tämä syy ei ole koulutuksesi.)

Markkinointiviestintä pohjautuu omaan yritystarinaasi
Kun yritystarina on kirjoitettu, on aika johdatella sieltä pienempiä tarinoita päivittäiseen viestintään. Tarinoita, jotka vahvistavat ydinsanomaasi, kärkiviestejäsi ja sitä, millaista tunnelmaa haluat luoda ympärillesi.
Jos siis yritystarinassasi esimerkiksi kerrot, että teet työtäsi siksi, että rakastat kirjoittamista – kerrotaan viestinnässä tarinoita, jotka näyttävät tämän väitteen toteen.
Tarinat voivat kertoa esimerkiksi kesäillasta, kun kirjoitat erästä postausta järven rannalle. Tarinat voivat kertoa päivästä, jolloin sinua aivan ahdisti, kun et äkillisten muutosten vuoksi päässytkään kirjoittamaan.
Saatko kiinni mitä tarkoitan? Jokaisella yrityksellä on yksi iso tarina ja pienemmät tarinat, jotka tukevat tuota isoa tarinaa.
Siksi aloitamme Tarinoita yrityksestä -kurssilla tuon ison tarinan hahmottelemisesta ja jatkamme siitä kirjoittamaan 9 pienempää tarinaa.
Entä miksi tarinat toimivat markkinointiviestinnässä muita tekstejä paremmin?
Tarinat ovat voimakas keino vaikuttaa lukijaan, sillä koemme tarinat hyvin kokonaisvaltaisina fyysisinä reaktioina. Voimme kuvitella asioita mielessämme, tuntea saman tunteen kuin päähenkilökin ja jopa itkeä hänen puolestaan, mikä loppu ei olekaan onnellinen.
Tämän on tutkittu juontuvan siitä, että tarinat ovat olleet meille elintärkeitä aikoinaan – ja siksi meihin on rakennettu esimerkiksi kyky peilata myös fiktiivisten henkilöiden tunteita sekä mielihyvähormonin erittyminen tarinoita kuunnellessa.
Mutta ei mennä tähän enempää tässä, vaan tiivistetyspi voimme todeta, että myös tarinankerronta markkinoinnissa auttaa meitä jäämään paremmin mieleen, koskettamaan syvemmin, herättämään tunteita ja kuljettamaan ihmistä kohti ostoskoria.
Tarinat myös:
1) Tarinat ovat kollektiivisia kokemuksia ja luovat yhteyttä ihmisten välillä.
Tarinat siis yhdistävät meitä. Jos kerrot tarinan Punahilkasta, kaikki tietävät mistä puhut. Jos kerrot tarinaa äidistä, joka valvoo yöt vauvansa vierellä – kaikki (tai ainakin suurin osa) tietää mistä puhut.
Jos kerrot tarinaa henkilöstä, jota kiusattiin koulussa, voivat kaikki nähdä mielessään oman koulunsa puitteet ja pohtia mitä siellä tapahtui – tai olisiko sama voinut käydä meidän koulussa.
On siis asioita, jotka yhdistävät meitä ja luovat siten yhteyttä välillemme. Tämä yhteys vahvistuu, kun kerromme tarinoita juuri niistä asioita, mitä yhteyttä haluamme vahvistaa.
>> Katso myös: Tarinoita yrityksestäni – tarinankerronta osaksi markkinointia -kirjoituskurssi
2) Tarinan luovat yhteyden lisäksi eroja
Tarinoiden avulla myös jäsennämme maailmaa- ja siksi ne ovat myös loistava keino nostaa eroja meidän ja kilpailijoiden välillä.
Kukaan muu ei nimittäin voi kertoa tismalleen samoja tarinoita kuin sinä. Saman alan tieto on usein kaikille samaa ja muuttumatonta, mutta se kuinka eroat muista, on se mitä tapahtuu (ja on tapahtunut) omassa elämässäsi ja arjessa.
Se, mitkä elämäntapahtumat ovat muovanneet sinusta sinut, on tarina, jollaista ei ole kenelläkään muulle. Ne yksilölliset asiakastapaamiset ovat tapahtuneet vain sinun ja asiakkaasi välillä, eikä niitä kukaan voi kopioida.
3) Tarinat herättävät tunteita ja ovat hyvin kokonaisvaltaisia kokemuksia
Mielemme ei erota tapahtuuko jokin asia oikeasti vai tarinassa. Siksi pystymme eläytymään koko kehollamme tuntemaan samoja tunteita kuin tarinan päähenkilö – kun näemme toisen olevan esimerkiksi surullinen, koemme myös itse herkästi surua.
Kykenemme luomaan mielikuvan tapahtumista hyvin konkreettisesti, eläytymään tarinaan ja uppoutumaan siihen jopa niin, että todellinen ympäristö katoaa hetkeksi ympäriltämme.
Siksi koemme tarinat hyvin syvällisesti. Jopa kuin ne tapahtuisivat meille itsellemme, ja siksi tarinat saavat aikaan usein hyvin pysyvän muistijäljen.

Haluatko ottaa tarinat mukaan omaan markkinointiviestintääsi?
Mikäli omien tarinankerrontataitojen hiominen kiinnostaa sinua ja haluat oppia kirjoittamaan loistavia tarinoita markkinoinnissasi hyödynnettäväksi – aloita Tarinoita yrityksestä – tarinankerronta osaksi markkinointia -kurssista
tai laita minulle viestiä ja pyydä minut kirjoittamaan oma yritystarinasi ensin.