5 yleistä virhettä sähköpostimarkkinoinnissa, joiden vuoksi markkinointi ei tuota tulosta
lukuaika 8 min. | sähköpostimarkkinointi
Parhaimmillaan sähköpostimarkkinointi on pienyrittäjille yksi parhaista ja tuottoisimmasta markkinointikanavasta, joka vaatii itse asiassa melko vähän vaivaa.
Toki sähköpostimarkkinointi vaatii säännöllisyyttä, selkeää strategiaa ja tarkkaa kohdennusta, että tuloksia tulee – mutta se ei kuitenkaan ole niin nopeatempoinen kanava kuin esimerkiksi Instagram.
Siksi itse suosin sähköpostia, se tuo minut henkilökohtaisesti lähemmäksi yleisöäni, mutta viestejä ei tarvitse olla lähettämässä joka päivä ja keksiä uusia sisältöjä toistuvasti.
Moni kuitenkin aloittaa sähköpostimarkkinoinnin innokkaasti ja… no, siihen se sitten jääkin. Tai viimeistään siihen, ettei tuloksia ala jo parin viestin jälkeen näkymään.
Kuten jo aiemmin mainitsin, vaatii tuloksia tuova sähköpostimarkkinointi tavoitteellisen suunnitelman, jota jaksat ylläpitää pitkäjänteisesti. On myös asioita ja virheitä, joita haluat välttää markkinointia tehdessäsi.
Ja näistä 5 yleistä virhettä kokosin tähän blogiini. Yleisyydestä ei varsinaista faktatietoa ole, vaan tieto pohjautuu pienyrittäjien kanssa käytyihin keskusteluihin ja kyselyihini oman seuraajakuntani keskuudessa.
Punnitse siis rauhassa asiaa omasta näkökulmasta ja pohdi, osuvat ne myös juuri sinuun vai onko homma jo sinulla hallussa.
Tässä blogissa käyn läpi seuraavat virheet:
1) Listallasi on väärää yleisöä, eikä ollenkaan potentiaalisia ostajia
2) Et tiedä mitä arvoa uutiskirjeesi tuottavat lukijalleen
3) Kerrot samoja asioita kuin kaikki muutkin
4) Käytät otsikoita, jotka eivät houkuta avaamaan postia
5) Suunnitelman puute & epäsäännöllinen sisältö

1) Uutiskirjelistallasi on aivan väärää yleisöä, eikä ollenkaan potentiaalisia ostajia
Moni haluaa haalia listalleen mahdollisimman paljon porukkaa. Olemme kuulleet yrittäjien hehkutuksia siitä, kuinka he vetävät listalleen satoja ja jopa tuhansia uusia henkilöitä kerrallaan ja sitten tuottoakin tulee ja runsaasti.
MUTTA voi myös käydä niin, että listasi on täynnä porukkaa, eikä yhtään myyntiä tule. Tällöin olet vetänyt listasi täyteen renkaanpotkijoita ilmaisten ämpärien perässä, tai muuten ei-ostohaluista porukkaa.
Tähän syynä on usein väärä liidimagneetti. Liidimagneetti on ollut esimerkiksi aivan liian yleinen ”5 vinkkiä hyvinvointiin”, joka on saanut liikkeelle niin hyvän unen, treeniohjelman kuin reseptien perässä kulkijat. Jos itse myyt ohjeita hartiajumppiin – suurin osa on listallasi aivan väärää kohderyhmää.
>> LUE MYÖS: Millainen on hyvä liidimagneetti?
Toinen vaihtoehto on, että vedät listallesi henkilöitä, jotka ovat vielä kaukana ostamisesta. He esimerkiksi ovat vasta havahtuneet omaan ongelmaansa, mutta ovat ostoaikeissa ja ratkaisemassa ongelmaansa vasta vuoden tai jopa kolmen vuoden päästä.
He ovat kyllä oikeaa kohderyhmää ja saavat olla listalla, mutta tällöin saat odottaa tuloksia melko kauan.
Siksi oma sähköpostimarkkinointi kannattaa kohdentaa tarkasti – ja sitten vielä uudelleen vieläkin tarkemmin.
(Jos haluat työstää itsellesi loistavan liidimagneetin, hyppää mukaan seuraavaan Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssistarttiin, lue lisää täältä.)

2) Et tiedä, mitä arvoa listasi tuottaa lukijalleen
”Liity uutiskirjelistalleni ja kuule uusimmat uutiset”, ”Lue uusimmat kuulumiset”, ”Tilaa tästä uutiskirjeeni”… joko haukottelit?
Monikaan yrittäjä ei itse asiassa tiedä, miksi kukaan tilaisi omaa uutiskirjettä. Mitä arvoa se tuottaa lukijalleen? Mikä on sen pointti, punainen lanka, tarina, arvo, sisältö? MIKSI uutiskirjettäsi kannattaa tilata ja odottaa innolla?
Ihannetilanteessa sähköpostillasi on selkeä arvo, jonka se tuottaa omalle lukijalleen. Se on se arvo, jonka kerrot myös liittymislomakkeen esittelytekstissä. Esittelyteksti onkin hyvä mittari itsellesi siihen, onko uutiskirjeesi arvo selkeää sinulle itsellesi.
Jos pystyt juuri nyt sanomaan kahdella lauseella MIKSI listallesi kannattaa liittyä, olet tuon arvon jo selkeyttänyt. Jos takeltelet ja vain mumiset ööööö, kannattaa pohtia asiaa uudelleen. Miksi listallesi kannattaa liittyä?
JA KUN uutiskirjeesi sisältö on niin arvokasta, että voit sitä ylpeänä tarjota eri paikoissa, teet sitä mielelläsi. (Jos uutiskirjeen punainen lanka on vielä hukassa, hyppää mukaan seuraavaan Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssistarttiin, lue lisää täältä.)
>> LUE MYÖS: 7 parasta keinoa saada lisää uutiskirjeen tilaajia

3) Kerrot samoja asioita kuin kaikki muutkin
Oikeastaan edellisestä arvokohdasta pääsemme hyvin tähän virheeseen, nimittäin siihen, ettei arvo ole kovinkaan kummoinen.
Kerrot uutiskirjeessäsi joko omia kuulumisiasi tai aivan samoja vinkkivitosia kuin kollegasikin. Käytän usein esimerkkinä niskahartia-ohjeita, joiden jumppaamiseen tilailen videoita useammalta eri toimijalta.
Videot eivät kuitenkaan eroa millään tavalla toisistaan, joten en tiedä kuka videon henkilöistä edustaa mitäkin yritystä – eikä yksikään näistä yrityksistä muodostu ”suosikkiyrityksekseni”.
Jos kyseessä olisi vaikka kampaamo tai kauneushoitola, jossa on mentävä paikan päälle, en tietäisi mihin varaisin ajan, sillä en erota yrityksiä toisistaan.
Jos (kun) haluat erottua kilpailijoistasi, huolehdi, että sinut tunnistetaan myös uutiskirjeessäsi. Et nimittäin halua antaa kunniaa ihanista viesteistäsi naapurille ihan vain siksi, ettei lukija huomannut, että kirje olikin sinulta!
Haluatko aloittaa tekemään tavoitteellista ja tuloksellista sähköpostimarkkinointia? Katso seuraava Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssin startti ja hyppää mukaan! (Mukaan täältä)
4) Käytät otsikoita, jotka eivät houkuta avaamaan postiasi
Olen innokas uutiskirjeiden tilailija, mutta sen huono puoli on se, että sähköpostissani on paljon viestejä. Ongelma tämä on kuitenkin vasta, kun viestit on niin huonosti otsikoitu, etten tunnista viestin lähettäjää tai viestin teemaa.
Vastikään lopetin erään uutiskirjeen tilauksen oikeastaan vain siitä syystä, että otsikot olivat tyyliltään ”Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan” ja ”Kolme kertaa kolme”. Niin, arvaatko mitä viestit sisältävät?
Kerro minulle yksikin syy, miksi avaisin viestin, jonka otsikkona on ”Kolme kertaa kolme”. En keksinyt yhtäkään hyvää syytä vaikka utelias persoona olenkin – joten lopetin tilauksen.
Huomioi siis, että otsikkosi oikeasti antavat syyn avata viestin.
>> LUE MYÖS:

5) Suunnitelman puute & epäsäännöllinen sisältö
Moni yrittäjä päätyy lähettämään viestiä silloin kuin muistaa tai muilta kiireiltään ehtii.
Tuloksia tuottava sähköpostimarkkinointi vaatii kuitenkin säännöllisyyttä ja mieluiten viikkoviestiä (viesti kuukauden välein on melko vähän). Siksi suunnitelma sähköpostimarkkinointiin on oikeastaan kaiken a ja o.
Kirjaa itsellesi: Miksi teet sähköpostimarkkinointia? Kenelle sitä teet? Milloin ja mitä aiot listalaisillesi lähettää?
Kirjaa itsellesi ylös vähintään seuraavan kolmen kuukauden sisältösuunnitelma niin, että se etenee johdonmukaisesti viestistä toiseen. Näin viestisi etenevät loogisesti eteenpäin ja voit aina luoda pientä odottavaa tunnelmaa, kun lukija jää innolla odottamaan seuraavaa viestiäsi.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle hyötyä!
Mikäli haluat aloittaa sähköpostimarkkinoinnin tekemisen kunnolla ja tuloksia tuoden, hyppää mukaan seuraaviin Tavoitteelliset uutiskirjeet -työpajoihin.