Kirjoittamisen rutiinit yrittäjälle
– näin teet sisällöntuotannosta osan arkea
Sisällöntuotanto on monelle pienyrittäjälle pakollinen paha. Se jää helposti kaiken muun jalkoihin, vaikka tietää, että some, uutiskirjeet ja verkkosivujen päivittäminen olisivat tärkeitä. Miksi se tuntuu niin vaikealta – ja miten siitä voisi tehdä rutiinin?
Tässä blogissa annan sinulle muutamia kirjoittajan konkreettisia vinkkejä, joilla kirjoittaminen muuttuu satunnaisesta suorittamisesta säännölliseksi osaksi arkea.
Nostan kuitenkin ensin esiin muutamam yrittäjälle yleisen syyn, miksi kirjoittaminen tuntuu niin haastavalta. Usein nimittäin kirjoittamisen takkuamisen on se, ettet ole vielä kirkastanut itsellesi kirjoittamisen peruskysymyksiä.
Et oikeastaan tiedä, KENELLE kirjoitat, MIKSI kirjoitat ja MITEN saisit tuotua sanomasi esiin niin, että se myös innostaisi yleisöäsi. Ja tällöin onkin täysin ymmärrettävää, että kirjoittaminen ei tunnu mukavalta puuhalta – ja se tuntuu jopa ylimääräiseltä työtehtävältä.
Ja mikäli et vielä tiedä kuinka kirjoittaa niin, että lukijasi kiinnostuvat, innostuvat, sitoutuvat ja ostavan – tai et tiedä mikä on omien tekstisi varsinainen tavoite – opi yrittäjän tärkeimmät taidot >> Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen -kirjoituskurssilla.
Mutta sitten niihin kirjoittamisen rutiineihin!

Tässä viisi nopeaa ja käytännöllistä vinkkiä yrittäjälle sisällöntuotannon omien rutiinien löytämiseksi:
Aseta realistinen tahti
Sinun ei tarvitse postata päivittäin. Tärkeämpää on säännöllisyys. Päätä, että julkaiset kerran viikossa – ja pysy siinä. Rytmi tuo selkeyttä: tiedät, milloin seuraava teksti pitää olla valmis, ja voit suunnitella ajankäyttöäsi sen mukaan.
Varaa aikaa kalenteriin
Jos kirjoittaminen ei näy kalenterissa, se ei todennäköisesti tapahdu. Varaa vaikka 45 minuuttia torstaiaamuihin: silloin mietit tulevan viikon sisällön, hahmottelet postauksen tai viimeistelet uutiskirjeen. Pienikin aika riittää, kun siitä tulee tapa.
Tee ideapankki
Suurin aika ei usein kulu kirjoittamiseen, vaan ideointiin. Pidä listaideoita puhelimessa, muistikirjassa tai vaikka Drivessa. Kun inspiraatio iskee, kirjaa se ylös. Näin sinun ei tarvitse joka viikko aloittaa tyhjältä paperilta. (Luo oma ideapankkisi Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen -kirjoituskurssilla.)
Hyödynnä toistettavia rakenteita
Kaikkea ei tarvitse keksiä aina alusta. Luo toistuvia sisältömuotoja: maanantain asiakastarina, perjantain vinkki tai kuukausittainen “kulissien takana” -postaus. Kun rakenne on valmiina, sisältö syntyy nopeammin.
Hyväksy, että riittävän hyvä riittää
Täydellinen teksti on harvoin tarpeen. Tärkeämpää on, että sisältö on aitoa, selkeää ja sillä on järkevä tavoite markkinoinnin tavoitteitasi ajatellen. Mieti mitä oikeasti tekstilläsi haluat saavuttaa, ja onko kankeaksi muuttunut, mutta ”täydelliseksi” hiottu teksti se, millä sen saavutat? Harvemmin.
>> Katso myös: 5 kirjoitusharjoitusta tyhjän paperin syndrooman selättämiseen
Mikäli oma kirjoittaminen ei oikein tuota tuloksia (eli tuo sinulle asiakkaita) voit aloittaa myös ilmaisella Apua markkinointiin -koulutuksella ja pääset poistamaan 4 yrittäjän yleistä virhettä teksteistäsi.


Kaipaatko lisää näkyvyyttä, innostunutta ja sitoutunutta yleisöä sekä myyntiä, muttet oikein tiedä, kuinka sen tekisit?
Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen -kurssilla opit, kuinka kirjoitat kiinnostavia, innostavia ja myyviä tekstejä omiin kanaviisi. Kasvata seuraajakuntaa, luo sisältöä johdonmukaisemmin ja kirkasta se, kenelle oikeasti teet sisältöäsi.
4 viikon kurssin jälkeen osaat
- kirjoittaa erilaista sisältöä, joka oikeasti kiinnostaa yleisöäsi.
- kirjoittaa koukuttavia tekstejä, jotka jaksaa lukea alusta loppuun saakka.
- kasvattaa yleisön sitoutumista omiin sisältöihin.
- kirjoittaa tekstiä, joka myy.
Lisätietoa kurssista TÄÄLTÄ
Sinua saattaisi kiinnostaa myös:
>>> Miten oppia kirjoittamaan hyvin? Kirjoitusharjoitus yrittäjille
>>> Miten markkinoida yritystä vuonna 2025 (ilman isoa budjettia)
