Markkinointiviestit ei toimi? Huono viesti ei myy vaikka palvelu olisi hyvä, korjaa se näin

Miksi markkinointiviestit eivät toimi? Miksi palvelu ei kiinnosta asiakkaita? Syy löytyy usein markkinointiviestistä itsestään ja siitä, ettei se hyödynnä tarvittavia markkinoinnin elementtejä, kuten tarinallisuutta.

Moni yrittäjä tietää, että oma palvelu tai vaikkapa verkkokurssi on laadukas, hinnaltaan sopiva ja oikeasti auttaisi asiakasta pääsemään omiin tavoitteisiinsa. Teet myös työtäsi sydämellä ja ammattitaidolla, mutta silti, ostoja ei tule. 

Se tuntuu luonnollisesti lannistavalta – niin yrityksen alkutaipaleella kuin jo useiden yrittäjyysvuosien jälkeen. Syyksi epäillään usein liian kovaa kilpailua tai hintaa, mutta totuus voi olla yksinkertaisempi – ja helposti korjattavissa.

Nimittäin jos asiakkaat eivät tartu palveluusi, vika ei todennäköisesti ole sinussa tai osaamisessasi. Sen sijaan kyse on siitä, MITEN kerrot siitä muille. Ongelma on siis usein huono markkinointiviesti

Hyvä markkinointiviesti ei vain myy – se luo yhteyttä sinun ja asiakkaasi välille, lisää luottamusta, turvaa ja herättää tunteita. 

Siksi tässä blogissa annan sinulle konkreettisia keinoja oman viestisi parantamiseen sellaiseksi, joka oikeasti koskettaa, jää mieleen ja myy. 

Sanarikastamo hymiö

Mutta ensin ihan lyhyesti…

Mikä markkinointiviesti oikeastaan on?

Markkinointiviesti ei ole pelkkä mainoslause tai listaus palvelusi ominaisuuksista. Se on tapa kertoa, mitä arvoa tuot asiakkaalle ja miksi juuri sinun palvelusi on ratkaisu hänen tarpeisiinsa. 

Sen tehtävänä on pysäyttää, herättää kiinnostus ja vakuuttaa. Se ei ole vain viestintää – se on asiakkaan ja yrityksen välinen kohtaaminen, joka joko toimii tai ei.

Siksi hyvä markkinointiviesti vastaa heti asiakkaan mielessä nousevaan kysymykseen: Miksi tämä on minulle tärkeää? Mitä minä hyödyn tästä? Miksi minä satsaisin juuri tähän? Miksi luottaa tuohon puhujaan?

Miksi markkinointiviestit eivät toimi?

Missä viestintä siis usein epäonnistuu? 1) Yksi yleisimmistä virheistä on viestin epäselvyys – tai hähmäisyys, kuten eräs yrittäjä asian ilmaisi. 

Jos markkinointiviesti ei kerro selkeästi, mitä palvelu tekee ja kenelle se on suunnattu, asiakas siirtyy nopeasti eteenpäin. Internetin ja sosiaalisen median aikakaudella päätöksiä tehdään sekunneissa. Jos viesti ei vakuuta nopeasti, se ei vakuuta ollenkaan.

Muista siis viestissäsi kohdennus juuri oikealle asiakkaalle sekä riittävä konkreettisuus. Mitä palvelu tarkoittaa juuri hänelle, juuri hänen omassa arjessaan?

Esimerkki: ero huonon ja hyvän viestin välillä

  • “Tarjoamme laadukasta hyvinvointivalmennusta.”
  • “Tarjoamme valmennusta, jonka jälkeen sinäkin jaksat töiden jälkeen harrastaa sinulle rakkaita asioita.”

Ensimmäinen on aivan liian yleinen – laadukas ei sanana kerro lukijalleen yhtään mitään, vaan herättää pelkkiä oletuksia ja kysymyksiä siitä, mitähän tämä nyt tarkoittaa.

Jälkimmäinen kertoo konkreettisesti sen, millaista arki on valmennuksen jälkeen. Se on suuntautunut asiakkaaseen, ei yritykseen. Huomaatko eron?

Sanarikastamo hymiö

2) Toinen yleinen ongelma onkin se, että yritys kertoo aivan liikaa itsestään ja liian vähän asiakkaasta – eikä asiakas näin ollen löydä syytä innostua.

Viesti on vähän kuin saapuisi teatteriin, sitä on ihan kiva katsella, mutta siihen on vaikea osallistua itse.

Siksi on opittava puhuttelemaan asiakasta. Saatava hänet aktiiviseksi osapuoleksi – innostumaan, tutkimaan, tutustumaan, pohtimaan, haaveilemaan, unelmoimaan.

Sen sijaan että sinä olisit esityksen päätähti, nosta asiakkaasi sellaiseksi kysymällä, kuuntelemalla ja ennenkaikkea laittamalla hänen mielikuvituksensa liikkeelle. 

Kun nyt luet omia markkinointitekstejäsi, voiko niiden avulla kuvitella itsensä tulevaisuudessa? Voiko lopputuloksen itsensä kohdalla nähdä mielessään? Voiko kuvitella itsensä palvelun tai kurssin jälkeen – mikä on muuttunut, millaista elämä on tuolloin? 

Jos ei, ota käyttöösi tarinallisuus. Tarinoiden avulla pystyt vakuuttelun sijaan näyttämään lukijallesi, mitä palvelu ihan oikeasti on ja tuo lukijasi elämään.

Kerrot tarinoita jo omassa arjessasi koko ajan, miksi et siis toisi niitä mukaan myös markkinointiisi?

>> Katso täältä Ilmainen Tarinoiden voima (30 min) koulutus.

 

Sanarikastamo hymiö

Hyvä markkinointiviesti rakentuu asiakkaan maailmasta

Vahva markkinointiviesti ei siis synny siitä, että listaamme palvelumme ominaisuudet tai saavutuksemme. Se syntyy siitä, että ymmärrämme asiakkaan elämäntilanteen, toiveet, huolet ja tavoitteet. Kun puhut suoraan näihin teemoihin, viesti muuttuu relevantiksi.

Hyvä viesti:

  • Tunnistaa asiakkaan todellisen tarpeen
  • Puhuu konkreettisin esimerkein
  • Sisältää lupauksen, joka houkuttelee

Viestin hiominen voi tuntua alkuun vaikealta, mutta siihen kannattaa panostaa. Tässä muutama kysymys, joka auttaa alkuun:

  1. Kenelle puhun?
  2. Mikä ongelma asiakkaalla on?
  3. Miten palveluni helpottaa hänen elämäänsä?
  4. Mikä tekee juuri minun tavastani ainutlaatuisen?

Kun nämä vastaukset löytyvät, sinulla on pohja vahvalle markkinointiviestille.

>> Katso täältä Ilmainen Tarinoiden voima (30 min) -koulutus.

Seuraavassa kirjoituksessa pureudumme siihen, miten tarina voi muuttaa koko markkinointiviestisi suunnan:

>> Lue täältä artikkeli: Tarinallistaminen tekee viestistä vaikuttavan – näin saat asiakkaan huomion ja jäät mieleen

Haluatko oppia hyödyntämään tarinoita omassa markkinoinnissasi?

Katso tästä ilmainen Tarinoiden voima -koulutus, joka opettaa sinulle ensiaskeleet tarinoiden hyödyntämiseen markkinoinnissa.