Tarinallistaminen tekee viestistä vaikuttavan – näin saat asiakkaan huomion ja jäät mieleen

Markkinoinnin suurin haaste ei ole kilpailu tai budjetti – vaan huomion saaminen ja yhteyden luominen lukijaan. Nykymaailmassa asiakas – ja jokainen meistä – altistuu tuhansille viesteille päivittäin.

Vain harva niistä jää mieleen ja edes herättää huomiota sen verran, että pysähtyisimme sen äärelle. Suurin osa tietotulvasta menee meiltä täysin ohi, ei herätä minkäänlaisia tunteita, eikä saa meitä tutkimaan asiaa lisää.

Mikä erottaa muistettavan ja huomion puoleensa vetävän viestin muista? Tunteet, tarina ja yhteys. 

Siksi tarinallistaminen on yksi tehokkaimmista keinoista markkinointiviestinnässä. (Ja oikeastaan myös halvimmista keinoista.) Se ei ole viihdettä, vaan strateginen keino tehdä viestistä kiinnostava, ymmärrettävä ja vaikuttava.

Siksi tässä blogissa avaan sinulle, mitä tarinallistaminen käytännössä tarkoittaa, miksi tarinat toimivat ja kuinka voit parantaa mahdollisuuksiasi jäädä asiakkaan mieleen.

 

Sanarikastamo hymiö

Mitä tarinallistaminen tarkoittaa?

Tarinallistaminen tarkoittaa viestisi rakentamista tarinan muodossa. Se ei tarkoita fiktiota tai satuja, vaan viestinnän muotoa, jossa palvelusi asemoidaan osaksi asiakkaan omaa tarinaa. Asiakas ei ole pelkkä vastaanottaja, vaan hän on osa tarinaa.

Yrityksellä on käytössään monia eri mahdollisuuksia kertoa tarinoita ja tarinallistaa omaa toimintaa. Voimme ajatella koko yritystä tarinana, kirjoittaa bränditarinan ja kirjoittaa tarinoita markkinointiin esimerkiksi asiakastarinoina, arjen tarinoina ja yrityksen omina tarinoina.

Tarinoita löytyy siis yrityksestä niin isossa kuin pienessä mittakaava, ja siksi tarinankerronta markkinoinnissa saattaa tuntua hiukan hankalalta ymmärtää. 

Mikäli et halua hypätä koko yrityksen tarinallistamisprosessiin, suosittelen aloittamaan pienemmästä eli siitä, että opettelet käyttämään tarinoita osana päivittäistä markkinointiasi.

>> Aloita tällöin kirjoittamalla 10 tarinaa markkinointiisi TARINOITA YRITYKSESTÄNI -tarinankerronta osaksi markkinointia -kurssilla

 

Miksi tarinat toimivat niin hyvin markkinoinnissa?

Ihminen on tarinallinen olento eli meidät on ikäänkuin viritetty luontaisesti tarinoiden taajuudelle. Tämän on ajateltu johtuvan siitä, että tarinat ovat olleen oikeastaan ainoa keino selviytyä hengissä ihmislajina muinaisina aikoina. 

Me muistamme kertomuksia paremmin kuin faktoja, ja tunnereaktioita herättävä viesti jää mieleen, sillä koemme ne voimakkaina fyysisinä kokemuksina. 

Tarina myös aktivoi aivojen ne osat, jotka liittyvät tunteisiin, empatiaan ja muistiin – ja saamme jopa mielihyvää siitä, kun kuuntelemme tarinoita, joista opimme asioita.

Kun siis tietoon perustuvat viestit vetoavat usein loogiseen puoleemme eli järkeen, on tarinalle enemmän tunteisiin vetoava vaikutus, ja siksi tarinallistettu viesti on vaikuttava.

Vai kumpi viesti sinusta on vaikuttavampi?

Viesti 1.  

Tässä näytille uudet nettisivut, jotka tein asiakkaalleni. Kuvassa näkyy hänen ihana brändivärinsä, joka tekee kokonaisilmeestä raikkaan. Sivut ovat myös erittäin responsiiviset eli helppo käyttää kaikilla laitteilla.”
 

vai viesti 2.

“Viime yönä näin unta, että asiakkaani oli saanut lottovoiton. Lotosta voittamillaan rahoillaan hän osti kokonaisen ison markkinointitoimiston, joka loihti hänelle maailman upeimmat sivut. Olin niin pettynyt, sillä mielestäni tekemäni nettisivut olivat loistavat. Voi siis olla, että tämä nettisivuprojekti on päässyt hiukan ihon alle, mutta oikeasti olen todella tyytyväinen lopputulokseen – ja onneksi myös asiakkaani, vaikkei hänellä varmaan olisi mitään lottovoittoakaan vastaan.”
 

Omaan mieleeni jäisi paremmin jälkimmäinen ja yrittäjä olisi mielessäni kun oston hetki koittaisi.  

>> Haluatko oppia kirjoittamaan tarinoita? Aloita tällöin kirjoittamalla 10 tarinaa markkinointiisi TARINOITA YRITYKSESTÄNI -tarinankerronta osaksi markkinointia -kurssilla

Sanarikastamo hymiö

Käytännön vinkkejä tarinallistamiseen

Tarinallistaminen ja tarinoiden kertominen markkinoinnissa kannattaa aloittaa simppelistä eli ottamalla haltuun esimerkiksi tämä helppo tarinakaava. Tässä yksinkertainen, mutta tehokas malli tarinalle:

  1. Lähtötilanne: Asiakkaalla on ongelma tai tarve.
  2. Kohtaaminen: Hän löytää palvelusi ja saa toivoa.
  3. Ratkaisu: Palvelu muuttaa tilanteen paremmaksi.

Jo tällä yksinkertaisella kaavalla saat luotua ensimmäiset tarinasi ja sen jälkeen lähteä tekemään niistä vaikuttavimpis opettelemalla esimerkiksi käänteen luominen, tunteiden herättäminen, hyvä juoni sekä mielenkiintoisen hahmon luominen. 

Nämä kaikki opit Tarinoita yrityksestäni -verkkokurssilla, jossa kirjoitamme yhdessä 10 valmista tarinaa markkinointiisi – ja saat halutessasi myös henkilökohtaista opastusta omien tarinoiden kehittämiseen. 

Parasta tarinoissa on se, ettei tarvitse tyrkyttää, tuputtaa tai vakuuttaa myydäkseen – tärkeämpää on kutsua asiakas mukaansa ja luoda hänen yhteys.

Kerrot tarinoita jo omassa arjessasi koko ajan, miksi et siis toisi niitä mukaan myös markkinointiisi?

> Katso täältä TARINOITA YRITYKSESTÄSI -verkkokurssi pienyrittäjälle

Opi sanoittamaan palvelusi asiakkaan näkökulmasta tekemällä tarinallisuudesta markkinointisi perusta. Lue kuinka se tehdään seuraavasta blogiartikkelista: Tarinallistaminen osaksi markkinointiviestintää

Sanarikastamo hymiö

Haluatko oppia hyödyntämään tarinoita omassa markkinoinnissasi?

Katso tästä ilmainen Tarinoiden voima -koulutus, joka opettaa sinulle ensiaskeleet tarinoiden hyödyntämiseen markkinoinnissa.