Pienyrittäjän sisällöntuotanto:
Kirjoita tehokkaasti, vaikka on kiire
Sisällöntuotanto voi tuntua raskaalta, kun kalenteri on täynnä asiakastöitä ja yrityksen muuta perustyötä. Hyvä markkinointi on kuitenkin tasaista ja pitkäjänteistä – ja pyörii ilman stressiä myös silloin kun kiiresesonki on päällä.
Pahin skenaario on tietysti se, että yhtäkkiä kalenteri onkin tyhjä, sillä asiakashankintaa ei ole ehditty tekemään nykyisten asiakkaiden ohessa. Siksi paras markkinointisysteemi on sellainen, jota kykenet ylläpitämään myös kiireisinä aikoina ja ollessasi lomalla.
Tärkeintä tässä on selkeä suunnitelma, tarkka kohderyhmän tuntemus sekä systeemi, joka auttaa sinua käyttämään samoja tekstejä vuodesta toiseen. Ja mitä enemmän saat automatisoitua omaa markkinointiasi, sitä helpommalla tulet itse pääsemään myymistyössä.
Miten siis voit käyttää aikasi kirjoittamisessa tehokkaasti, kun aikaa on viikossa vain vähän markkinointiin ja asiakashankintaan? Tästä blogista löydät sinulle kuusi keinoa, jotka ensimmäisenä kannattaa laittaa kuntoon.
>> Katso myös: 5 kirjoitusharjoitusta tyhjän paperin syndrooman selättämiseen

Tässä kuusi käytännöllistä vinkkiä kiireiselle yrittäjälle sisällöntuotantoon:
1) Kirjoita suunnitelman, ei tunnelman mukaan
Inspiraatio on arvaamaton, mutta usein luovuus on hukassa silloin, kun olemme kiireisiä ja stressaantuneita. Siksi sisältöä ei kannata jättää fiiliksen varaan.
Tee se sijaan kuukausisuunnitelma: valitse 3–4 teemaa, joihin palaat eri näkökulmista. Kun tiedät, mistä kirjoitat, et tuhlaa aikaa miettimiseen.
Suunnitelman tekemistä auttaa se, että kirkastat itsellesi kirjoittamisen peruskysymykset: Kenelle kirjoitat, Miksi kirjoitat ja Miten kirjoitat.
Kun nämä ovat itsellesi selkeät, tiedät mistä puhut ja mistä et. Rajaa ja karsi kirjoitusteemojasi – ja pidä esimerkiksi kuukaudessa yksi ideointipäivä, jolloin ideoit itsellesi parikymmentä otsikkoa, joista kirjoittaa.
> Etkö vielä tiedä kenelle kirjoitat? Kirkasta unelma-asiakkaasi loistavalla harjoituksella
Listaa otsikot päivämäärän kera suunnitelmaasi ja mene seuraava kuukausi sen mukaisesti. Älä aliarvioi suunnittelun säästämää aikaa – ajattelu ja ideointityö vie yllättävän paljon aikaa, jos aloitat aina kirjoittamisen tyhjästä paperista.
Ja mikäli et vielä tiedä kuinka kirjoittaa niin, että lukijas kiinnostuvat, innostuvat, sitoutuvat ja ostavan, opi yrittäjän tärkeimmät taidot >> Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen -kurssilla.
2) Käytä toistuvia konsepteja
Sisällön ideointia nopeutat sillä, että sinulla on muutamia toistuvia konsepteja. Esimerkiksi sisältöjen sarja yhdestä teemasta tai toistuva teema kuten, ”Viikon vinkki”, ”Kulissien takaa”, ”Usein kysytty kysymys” – kun muoto on valmiina, sisältö syntyy nopeammin. Myös yleisö oppii tunnistamaan toistuvat sarjat ja alkaa odottaa niitä.
Pidä kuitenkin sopiva tasapaino toistuvan sisällön ja uusien ideoiden kanssa – näit saat lisättyä muistijälkeä ja odotuksen tunnetta, mutta pidät myös yleisösi virkeänä muuttuvilla sisällöillä.
Mikäli oma kirjoittaminen ei oikein tuota tuloksia (eli tuo sinulle asiakkaita) voit aloittaa myös ilmaisella Apua markkinointiin -koulutuksella ja pääset poistamaan 4 yrittäjän yleistä virhettä teksteistäsi.

3) Kierrätä tekstejäsi monissa eri kanavissa ja toista samaa sanomaa
Kaikkea ei tarvitse keksiä uudelleen. Käytä samaa ideaa eri kanavissa: laajenna somepostauksesta uutiskirje, tiivistä blogista Instagram-karuselli. Hyvä sisältö kestää uudelleenmuotoilun.
>> Lue myös: Näin kierrätät tekstejäsi – tee yhdestä blogista jopa 11 julkaisua.
Käytä myös samoja somepostauksia aina uudelleen joko samanlaisena tai hiukan päivittäen. Pienyrittäjän resursseilla ei nimittäin ole järkevää tehdä kertakäyttösisältöä, vaan samojen julkaisujen on hyvä sopia tilillesi useita kertoja uudelleen.
Somen hyvä ja huono puoli on se, että asiat vanhenevat nopeasti. Postaus saa usein vain hetken näkyvyyttä kerrallaan – se ei näy kaikille seuraajillesi ja unohtuu mielestä uuden postauksen jo vilkkuessa puhelimen alareunasta.
Hyvä puoli tässä on se, että voit tosiaan julkaista samoja postauksia aina uudelleen, sillä vain pieni porukka näki edellisen julkaisusi. Ja jos joku on jo nähnyt julkaisu, hän hyvin todennäköisesti ei enää muista mitä kaikkea siitä lukikaan.
Ethän siis tuota koko ajan uutta sisältöä, vaan opettelet kierrättämään vanhoja parhaita tekstejäsi.
4) Kirjoita isommissa erissä ja ajasta julkaisusi
Ideapäivän lisäksi on hyvä opetella kirjoittamaan useampi teksti kerralla. Pidä viikossa esimerkiksi yksi kirjoitustunti, jolloin kirjoitat viikon kaikki sisällöt valmiiksi ja ajastat ne. Tai tee kerrallaan jopa 2 viikon sisällöt valmiiksi.
Sitten voit keskittyä muihin töihin ja antaa sisällön pyöriä taustalla. Parasta markkinointia on se, joka tekee töitä puolestasi myös silloin, kun sinä teet jotain aivan muuta.
Ja tähän haluankin antaa vielä 2 tehovinkkiä, joilla nostat markkinointisi uudelle tasolle.
Onko unelma-asiakas vielä hukassa? Mikäli kaipaat apua omien kirjoittamisen peruskysymysten kanssa, lähde mukaan oppimaan yrittäjän tärkeimmät kirjoitustaidot: STARTTI TAVOITTEELLISEEN KIRJOITTAMISEEN
5) Panosta oman yleisön hankintaan ja sitouta lukijasi
Vaikka sosiaalisen median kanavat on loistava keino saada näkyvyyttä ja tehdä asiakashankintaa, on hyvä myös miettiä, minne voisit kasvattaa aivan oman yleisösi. Tähän paras paikka on mielestäni sähköposti ja oman listan kerääminen.
Kun somessa näkyvyys on arvaamatonta, kannattaa sen rinnalle luoda vakaampi keino markkinoida. Näin sinulla on varma kiinnostuneiden yleisö, josta tiedät löytäväsi itsellesi asiakkaita.
Opettele siis ajattelemaan tehokkuutta myös pitkäjänteisesti – mikä on sinulle pidemmällä aikavälillä tehokkaampaa? Se, että sinulla on oma yleisö, jotka ovat jo ilmoittaneet olevansa kiinnostuneita toiminnastasi.
Mikäli oman sähköpostilistan aloittaminen tai kehittäminen kiinnostaa sinua, tutustu Tavoitteelliset uutiskirjeet -kurssiin.
6) Automatisoi mahdollisimman monta osaa markkinoinnin prosessistasi
Kaikkein tehokkainta markkinointia on tietysti kirjoittaa tekstejä, jotka alkavat työskentelemään puolestasi. Tämä tarkoittaa viestien automatisointia.
Automatisoi markkinointiprosessistasi niin paljon kuin voit ilman, että menetät yhteyttä asiakkaaseesi. Tälla tarkoitan esimerkiksi tervetuloviestien, palveluista lisätietoja kertovien viestien ja lisämyynnin automatisointia.
Tarjoa siis mahdollisimman paljon ohjausta ja lisätietoa ilman, että sinun tarvitsee olla asioita kertomassa. Ehkä tarjoat henkilölle liidimagneetin, jossa hän saa tarvittavat pohjatiedot palvelun varaamiseen? Ehkä hän saa automaattisen tervetuloviestin tai palvelussa käymisen jälkee viestin, jossa kysytään haluaako hän varata uutta aikaa?
Ihmiset tutkivat tänä päivänä paljon asioita itsenäisesti, siispä pidä huoli siitä, et hänellä on mitä tutkia – ja että tuot niissä esiin syyt valita juuri sinut.
Lopuksi haluan muistuttaa, ettei tehokkuus tarkoita kylmyyttä tai välinpitämättömyyttä asiakkaita kohtaan. Pienyrittäjän vahvuus on aina aitous ja omat kasvot brändin takana – muttei se tarkoita sitä, että sinun tulisi olla päivittäin läsnä.
Kun tuotat sisältöä säännöllisesti, pieninä paloina ja suunnitelmallisesti, se ei kuormita – vaan alkaa palvella sinua.
Toivottavasti näistä kirjoitusvinkeistä oli hyötyä sinulle!

Kaipaatko lisää näkyvyyttä, innostunutta ja sitoutunutta yleisöä sekä myyntiä, muttet oikein tiedä, kuinka sen tekisit?
Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen -kurssilla opit, kuinka kirjoitat kiinnostavia, innostavia ja myyviä tekstejä omiin kanaviisi. Kasvata seuraajakuntaa, luo sisältöä johdonmukaisemmin ja kirkasta se, kenelle oikeasti teet sisältöäsi.
4 viikon kurssin jälkeen osaat
- kirjoittaa erilaista sisältöä, joka oikeasti kiinnostaa yleisöäsi.
- kirjoittaa koukuttavia tekstejä, jotka jaksaa lukea alusta loppuun saakka.
- kasvattaa yleisön sitoutumista omiin sisältöihin.
- kirjoittaa tekstiä, joka myy.
Lisätietoa kurssista TÄÄLTÄ
Sinua saattaisi kiinnostaa myös:
>>> Miten oppia kirjoittamaan hyvin? Kirjoitusharjoitus yrittäjille
>>> Miten markkinoida yritystä vuonna 2025 (ilman isoa budjettia)
