Miten kirjoittaa hyvä yritystarina?
5 vinkkiä yrityksen tarinaan, joka jää mieleen ja herättää luottamusta
Luottamusta herättävä yritystarina on jopa yrityksesi tärkein teksti, mutta miten kirjoittaa hyvä yritystarina? Yksi yleisimmistä virheistä yrityksen tarinan kirjoittamisessa on se, että sillä ajatellaan vain yrityksen syntytarinaa.
Usein sen vuoksi tarina onkin vain kronologinen kertomus siitä, miten yritys sai alkunsa ideasta, muutoksesta tai vähän huomaamatta – ja muotoutui pikku hiljaa vuosien saatossa tällaiseksi kuin se nykyisin on.
Syntytarina ei kuitenkaan ole varsinaisesti yritystarina, vaan ainoastaan osa sitä. Oikea yritystarina on jotain enemmän. Se ei kerro vain yrityksen historiasta, vaan auttaa asiakasta tekemään ostopäätöksen lisäämällä luottamusta ja tunneyhteyttä yritykseen.
Ja tämän vuoksi – kun yritystarina on kirjoitettu oikein – kyseinen teksti on jopa yrityksesi tärkein teksti, joka pitäisi nostaa esiin paraatipaikalle.
Tässä blogissa kerron sinulle vielä muutaman seikan siitä, miksi yritystarina kannattaa kertoa ja miksi tarinoita hyödyntää markkinoinnissasi, jonka jälkeen annan 5 vinkkiä oman yrityksesi tarinan kirjoittamiseen.

Miksi yritystarina kannattaa kertoa?
Ylipäätään tarinoiden hyödyntäminen markkinoinnissa on erittäin hyvä keino ohittaa kilpailijasi, jäädä ihmisten mieleen ja luoda lukijaasi syvä yhteys. Emme nimittäin useinkaan osta parasta, vaan ostamme sen, jonka satumme muistamaan.
Siksi on erittäin tärkeää ensinnäkin olla asiakkaasi mielessä silloin, kun oston tarve syntyy. Ja jos muistelet mielessäsi tarinoita, jotka olet kuullut, nähnyt tai lukenut, todennäköisesti mieleesi muistuu useampikin.
Ehkä muistat Titanic-elokuvan vuorosanoja myöten, tai näet vieläkin mielessäsi Taru sormusten herrasta -trilogian ihanan hobittikylän. Tai ehkä muistat, kuinka Steven Jobs aloitti kyhäämään tietokoneita ensin autotallissa, tai kuinka Oprah on lähtöisin huonoista oloista, mutta voitti vaikeudet.
Muistamme harvemmin kenenkään palvelun nimeä tai tuotteiden ominaisuuksia – mutta todennäköisesti sinulle kuitenkin nousee jokin aivan oma merkityksellinen ja samaistuttava tarina mieleen, joka on vaikuttanut omaan elämääsi?
Tarinat ovatkin voimakas keino vaikuttaa lukijaan
Ja siksi tarinankerrontataidot ovat erityisesti pienellä markkinointibudjetilla tekeville pienyrittäjille tärkeät. Tarinat auttavat sinuakin esimerkiksi:
- Luomaan yhteyttä sinun ja asiakkaidesi/potentiaalisten asiakkaidesi välille.
- Erottamaan sinut kilpailijoista.
- Kertomaan syyt valita juuri sinut.
- Näyttämään, miksi sinä ymmärrät asiakastasi.
- Jäämään mieleen.
- Näyttämään palvelusi/tuotteidesi hyödyt.
- Herättämään tunteita.
>> Lue myös: 5 tarinaa, jotka jokaisen yrityksen kannattaa kertoa
5 vinkkiä oman yritystarinan kirjoittamiseen
Entä miten kirjoittaa hyvä yritystarina? Kokosin sinulle 5 vinkkiä, joiden avulla pääset kiinni siihen, millainen yritystarinan kannattaa olla, jotta se jää mieleen ja herättää luottamusta.
Mikäli jäät kaipaamaan vielä lisäohjeistusta, nappaa Rikastamon materiaalipankista Yritystarina -minikurssi ja kirjoita tarinasi askel askeleelta ohjeiden mukaan >> tutustu täältä.
1) Mitä valita yritystarinaan?
Vaikka yrityksesi tarina olisi vaiheikas, on siihen valittava asiakkaan ostopäätöksen kannalta tärkeimmät tekijät.
Mitkä tekijät puhuvat sen puolesta, että olet oikea valinta asiakkaallesi, mitkä asiat näyttävät toteen arvonne, mikä vakuuttaa, että ymmärrät asiakastasi?
Yritystarinan ei tarvitse olla mikään iso seikkailu tai käänteitä ja draamaa täynnä, vaan rehellinen ja samaistuttava kertomus siitä, miksi olet asiakkaallesi oikea valinta.
Mikä yhdistää sinua ja asiakastasi? Mikä tekee sinusta sen ihmisen, joka olet nyt? Miksi olet rehellinen ihminen, joka on asiakkaansa puolella?
2) Miten hyvä yritystarina rakennetaan?
Kronologisuuden sijaan yritystarinakin – kuten muutkin tekstit – kannattaa kirjoittaa tärkeysjärjestyksessä.
Usein tarina kannattaakin aloittaa historian sijaan tiivistyksellä, joka kertoo lukijalle olennaisimman asian, vaikka hän ei lukisi alkua pidemmälle. Siksi en pidä ”jo pikkutyttönä” aloituksista – onko se oikeasti se lause, jonka haluat lukijan lukevan, kun hän lukee vain yhden lauseen?
Siksi paras aloitus on usein oma kärkiviestisi tai ideologiasi – miksi yritys on olemassa?
Tämän jälkeen voit hypätä menneisyyteen, kertoa miksi yritys on perustettu ja miten. Kerro tärkeimmät kasvun paikat, oppikokemukset, arvot ja yrittäjän motivaatiotekijät.
Sen jälkeen on hyvä puhua nykyhetkestä ja siitä, miksi olet paras valinta asiakkaallesi.
Ja lopuksi, muista tulevaisuus. Kerro mikä on visionne, mitä haluatte olla tuomassa tähän maailmaan tulevaisuudessa, miksi teihin kannattaa satsata?

3) Miten yritystarinan kirjoitusprosessissa kannattaa edetä?
Kirjoita aina markkinointitekstejäsi kirjoittaessasi ensin vapaata ajatusvirtaa. Vastaile rauhssa ja ajatukselle esimerkiksi aikaisemmin blogissani esitettyihin kysymyksiin ja kirjaa ylös myös kronologisia tapahtumia vuosien varrelta.
Milloin tapahtui mitäkin? Mitkä ovat yrityksesi juonenkäänteet, oppimiskokemukset ja pahimmat virheet? Ja ennen kaikkea – miksi nämä asiat tapahtuivat ja mitä niistä seurasi ja mitä opit?
Valitse tärkeimmät tapahtumat ja kirjoita niistä syvemmin. Lisää mukaan ajatuksia, tunnekokemuksia ja vaikka omia lausahduksia, joita muistat sanoneesi. Tee tarinasta eläväisempi kuvailemalla tapahtumia yksityiskohtaisemmin.
Älä pelkää tuoda esiin myös inhimillisiä puolia itsestäsi, kukaan ei ole täydellinen.
4) Entä mitä yrityksen tarinaa kirjoittaessa kannattaa välttää?
Yksi yleinen virhe markkinointitekstejä kirjoittaessa on aina unohtaa asiakkaan näkökulma. Haluamme hirveästi kertoa itsellemme tärkeistä asioista, kuten listata koulutuksia, jotka olemme käyneet tai kertoa lapsuusmuistoja, sillä olinhan minä jo lapsena tietynlainen.
Sallittakoon tarinaan muutama lause myös lapsuudesta, mutta mene nopeasti pääpointtiisi, jottein lukija kyllästy. Koulutusten ja muiden faktojen listaus puolestaan ei mielestäni kuulu tarinaan – ne on hyvä laittaa omaan ”info-laatikkoon” vaikkapa tarinasi alapuolelle.
Tärkeintä olisi kuitenkin välttää liikaa minä-ajattelua, vaikka kyseessä yrityksesi oma tarina onkin. Jokainen yrityksen tekstin on kuitenkin kirjoitettu aina asiakasta varten, joten tee siitä jollain tavalla myös asiakkaallesi merkityksellinen ja kiinnostava.

5) Ja vielä muutama asia, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun kirjoitat omaa yritystarinaasi
Ensinnäkin on vaikea kirjoittaa tarina ja valita siihen oikeat asiat, jos ET tiedä KENELLE kirjoitat tarinaa ja MIKSI. Mitä haluat lukijan tekevän tarinan lukemisen jälkeen tai millaisen tunteen haluat hänelle lukemisesta heräävän.
Pysähdy siis rauhassa oman yrityksesi ja asiakkaasi äärelle, jotta voit kirjoittaa hyvän tarinan.
Hyvä yritystarina onkin sellainen, johon lukija voi samaistua. Samaistumisella tarkoitetaan sitä, että lukija kykenee suhteuttamaan itsensä toisen asemaan ja tilanteeseen. Lukija voi kokea esimerkiksi olevansa juuri samassa tilanteessa kuin yrittäjä aikaisemmin.
Samaistumista voi lisätä muun muassa luottamusta sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Lisäksi tarinan tulee olle yrityksen arvojen mukainen ja se kirjoitetaan aidoista lähtökohdista. Yritystarinan tulee avata yritystäsi ja sen toimintaa lukijoille. Mikäli lähdet tässä vaiheessa feikkaamaan, kaatuu se ennemmin tai myöhemmin omaan nilkkaasi. Kerro tarinassa aidosti, mikä on yrityksellesi tärkeää.
Mutta kun tuot esiin omaa aitoa tarinaasi, on se uniikki jo sellaisenaan. Tämä tarkoittaa sitä, että erotut helpommin joukosta, kun tarina ei ole samanlainen kuin kaikilla muillakin.
Mutta sitten vain kirjoittelemaan! Mikäli kaipaat lisäapuja, laitathan minulle viestiä >> Ota yhteyttä

>> Lue myös: 8 tapaa hyödyntää tarinallisuuden elementtejä
> Lue myös: Millainen on hyvä asiakastarina?
Toivottavasti nämä pienet vinkit auttavat piristämään ja monipuolistamaan tekstejäsi.
Tutustu myös Tarinoita yrityksestäni – tarinankerronta osaksi markkinointiasi -verkkokurssiiin TÄÄLLÄ.