Loistava bränditarina jalkautuu ihmisten arkeen
06/2024 | lukuaika 8 min.
Bränditarina ja ylipäätään termi ”brändi” on joskus vaikea käsite ymmärtää, sillä se on jotain niin isoa, ettei sitä voi käsin kosketella. Brändi syntyy oikeastaan vain asiakkaiden mielikuvissa ja on se, mitä he yrityksestäsi ajattelevat. Se on kaikkea sitä, mitä yrityksesikin on tai mitä ihmiset ajattelevat sen olevan.
Ehkä ihmiset liittävät sinuun mielikuvan tehokkaasta toimijasta, joka hoitaa homman käden käänteessä. Tai ihmiset puhuvat juuri sinun tarjoavan juhlien parhaat herkut. Tai ihmiset kääntyvät puoleesi aina, kun etsivät täydellistä kesämekkoa. No, tämä toki on vain pieni pintaraapaisu brändiä.
Brändi muodostuu siitä kaikesta, jonka kanssa olet kosketuksissa ihmisiin. Se voi olla visuaalisia elementtejä, asiakaskokemus, palautelomakkeen helppolukuisuus, mainos bussipysäkillä tai kommenttisi Instagramissa.
Bränditarina puolestaan on kertomus, jolla selitetään brändin tarkoitus. Tarinan tavoitteena on kuvailla se, mitä brändi edustaa, kuten miten se on syntynyt, millainen identiteetti brändillä on ja millaisia vaikutuksia brändillä on asiakkaisiinsa.
Parhaimmillaan bränditarina jalkautuu kuitenkin osaksi ihmisten arkea ja ottaa asiakkaat mukaan
Otetaan heti alkuun yksi esimerkki, nimittäin ilmiö nimeltä Spice Girls. Vaikkei kyseessä ole ihan tavallinen yritys, on se mielestäni helppo konkreettinen esimerkki ymmärtää, mitä todella tarkoittaa se, että menestyksen taustalla on se, että ihmiset saadaan otettua osaksi tarinaa.
Spice Girls -ilmiöllä on ensinnäkin äärimmäisen voimakas tarina. Se huokuu tyttöenergiaa ja tyttöjen voimaantumista – ja Girl Power -lausetta näkyi vähän joka puolella.
Ehkä sinäkin muistat, kuinka nuoret tytöt alkoivat pukeutua kuin oma lempihahmonsa. Lähes jokaiselle löytyi hahmo, johon kykeni samaistumaan. Koulun keskusteluissa puhuttiin siitä, oletko kuin Sporty Spice vai ehkä sittenkin se räväkämpi Melanie. (Kuka heistä muuten itse olit?)
Koulun joulujuhlien esityksiin harjoiteltiin tanssikuvioita yhtyeen biiseihin ja yhtyeen jäsenten kuvat komeilivat kynissä ja pyyhekumeissa. Ja puhumattakaan Spice Girls tikkareista ja korteista, joita tuli kerätä aina lauantain karkkirahoilla.
Koko bändi yhdessä sanomansa kanssa jalkautui siis näin ihmisten arkeen ja hahmot otettiin jopa osaksi omaa identiteettiä, ainakin itse kuvittelin olevani räväkkä Geri, jonka kautta peilasi niin itseään kuin eroja kavereihinsa – että tyttöenergiaa todellakin!
Tämä saattaa äkkiseltään kuulostaa kaukaa haetulta, mutta periaate on meillä pienyrittäjille aivan sama. Tarinoiden kautta luomme yhteyden asiakkaisiin ja jalkautamme näin itsemme osaksi ihmisten arkea.
Samaistumme tiettyihin asioihin, saatamme kertoa yrityksen loistavaa tarinaa eteenpäin naapurillekin ja tuotteet ovat osana arkeamme, joskus jopa hyvin merkityksellisessä asemassa.
Hyvä bränditarina jalkautuukin ihmisten arkeen, sillä vain siten ihmiset voivat ymmärtää ja olla osa brändiä. Niin, että ihmiset saavat käsityksen yrityksen tavoitteista ja tarkoituksesta, ottavat sen omakseen ja ymmärtävät, kuinka yritys on mukana arjessa positiivisella tavalla.
Ja ehkä jo saitkin kiinni siitä, ettei bränditarina ole pelkkä yritystarina...
Bränditarina sekoitetaan joskus yritystarinaan, mutta oikeastaan yritystarina on vain yksi osa bränditarinaa. Yritystarina on yrityksen kirjoittama tarina omasta yrityksestään, kuten sen vaiheista, tuotoksista, ihmisistä, kommelluksista ja osaamisesta.
>> Lue myös: Hyvä yritystarina syntyy itsensä kehittämisen kautta
Bränditarina ei puolestaan ole varsinaisesti yrityksen kirjoittama (yksi) tarina, vaan se syntyy ilman yrityksen hallintaa kaikessa, missä olemme kosketuksissa brändin kanssa. Vaikka toki näitä tapahtumia voi (ja tulee) ohjata haluamaansa suuntaan.
Bränditarinan tärkeys perustuu oikeastaan siihen, että se tuottaa lisää brändin arvoa asiakkailleen. Ylipäätänsä tarinat liikuttavat ihmisiä, saavat unelmoimaan, toivomaan, tuntemaan tai jopa kuvittelemaan erilaisia maailmoja.
Tarinat lisäävät siis myös brändin arvoa eli oikeastaan merkityksellisyyttä erityisesti asiakkaan elämässä.
Seuraavaksi kuitenkin vielä tiivistetysti 3 syytä, miksi bränditarina on tärkeä.
Miksi bränditarina on tärkeä?
Brändäys ylipäätänsä on keino ohjata asiakkaiden mielikuvia juuri haluamaasi suuntaan. Haluatko olla ihmisten mielissä päivän piristäjä, lempeyden lähettiläs vai kenties Suomen kovin omalla alallasi?
Kun ihmiset tuntevat brändin, he myös muistavat sen, luottavat siihen ja myös ostavat todennäköisemmin tuotteita/palveluita kyseiseltä brändiltä. Ja tätä tukee myös bränditarina. Se auttaa sinua esimerkiksi
1) Luomaan yhteyttä asiakkaisiin tunnetasolla
Olen joskus käyttänyt esimerkkiä 2 lipastosta, joilla molemmilla on oma tarinansa. Toinen on rakkaan isoisän peruja, toinen perus Ikean lipasto. Kun on koko lapsuutensa kuullut tarinaa isoisän toilailuista ja kuinka isoisä itse rakensi lipaston verstaassaan, muodostuu tähän lipastoonkin tietynlainen tunneside.
Mutta jos alamme luoda tarinaa myös Ikean lipaston ympärille – kenties sen ostohetkellä puolisosi kosi sinua, ja päätitte, että juuri tämä lipasto on sopiva esikoisenne vauvanvaatteille – muuttuu myös Ikean lipastoon liitettävä tunneside täysin erilaiseksi, eikö?
Myös bränditarina toimii samalla ajatuksella – mitä enemmän ihmiset tuntevat yrityksen tarinaa, lisäävät siihen merkityksiä ja ottavat esimerkiksi yrityksen tuotteita mukaan lapsen ristiäisiin, tai kuulevat yrittäjän toilailuista tuotteita tehdessään – sitä enemmän kyseinen brändi alkaa merkitä meille. Ja sitä uskollisempia asiakkaita saamme.
2) Lisäämään luottamusta yritystä kohtaan
3) Saamaan isompaa tunnettuutta
Ja kun brändi alkaa näkyä ja olla tunnettu, alkaa usein myös puskaradio laulamaan, ja tulokset puhumaan puolestaan. Sinua on helppo suositella, linkkailla julkaisujasi eteenpäin ja tuoda esiin brändisi myös verkostoissa ja kahvihuonekeskusteluissa.
Ja lopuksi vielä muutama vinkki, kuinka oman bränditarinan luomisen voi aloittaa…
Entä mistä aloittaa oman bränditarinan hiominen?
Oman bränditarinan hiominen alkaa yrityksen ytimen määrittelystä. Aloita pohtimalla, mitkä ovat arvosi, tehtäväsi, miksi yrityksesi on olemassa ja mikä tekee brändistäsi ainutlaatuisen.
Yksi loistava keino on aloittaa sanallistamalla 3 kilpailuvalttiasi ilmaisen työkirjan avulla. >> Lataa työkirjasi täältä.
Kun tiedät, mitä oikeasti haluat tuoda maailmaan, ja kuinka eroat kilpailijoistasi, voit aloittaa luoman tarinaa sen ympärille. Huomioithan erityisesti, että tarinasi on oltava potentiaalisia asiakkaita kiinnostava.
Kun olet löytänyt bränditarinasi ytimen, voit kirjoittaa muita tarinoita sen ympärille.