Mitä kannattaa oppia työkseen kirjoittavilta? Kirjoitusvinkkien lisäksi on hyvä oppia, kuinka kirjoittaa tehokkaammin – ja myös silloin kun kiire painaa tai luovuus on kadoksissa.
Hyvä markkinointi on nimittäin tasaista ja pitkäjänteistä, eikä vain tekstejä, joita postaillaan silloin, kun muilta töiltä ehditään. Onkin hyvin huomioida, ettei kukaan ole aina luovalla kirjoitustuulella, mutta silti tekstiä voi synnyttää tietyin eri keinoin.
Työkseen kirjoittavat eivät jääkään vain odottelemaan luovuutta ja inspiraatiota, vaan he herättelevät sen itse esiin. Siksi kokosin sinullekin 5 loistavaa kirjoitusharjoitusta, joita voit käyttää etsiessäsi luovuutta ja kun tarvitset tekstiisi lisää rivejä.
>> Katso myös: 5 kirjoitusharjoitusta tyhjän paperin kammon selättämiseen

Tässä 5 loistavaa kirjoitusharjoitusta, joiden avulla kirjoitat tehokkaammin (ja myös huonoina päivinä):
1) Silmukointi – paras tekniikka tuottamaan lisää tekstiä ja hyödyllinen myös punaisen langan löytämiseen
Se menee näin:
1) Kirjoita vapaata ajatusvirtaa valitsemastasi teemasta tai yhden lauseen ympärille n. 10 minuuttia.
2) Alleviivaa tekstistä sen tärkein/mielenkiintoisin lause.
3) Kirjoita jälleen vapaata ajatusvirtaa tämän lauseen ympärille n. 10 minuuttia.
4) Valitse tästä tekstistä sen tärkein/mielenkiintoisin lause, ja kirjoita jälleen siitä ajatusvirtaa.
Tee kierroksia esimerkiksi 5-6 ja katso mitä sait aikaiseksi.
> Etkö vielä tiedä kenelle kirjoitat? Kirkasta unelma-asiakkaasi loistavalla harjoituksella
2) Pomodoro – Tehosta työskentelyä ajastamalla kirjoittamistasi
Pomodoro -ajanhallintatekniikka saattaa toki olla sinulle jo tuttu, mutta koska tutkimusten mukaan keskittymiskykymme vain heikkenee, haluan lisätä tämän kirjoitusharjoituksen myös tähän blogiin.
Pomodoron on sanottu tehostavan työskentelyä ja lisäävän keskittymiskykyämme, vaikka kyseessä on itse asiassa erittäin simppeli tekniikka, jonka ytimessä on työn ajastaminen.
Tekniikka menee näin:
– Valitse tehtävä jonka aiot suorittaa, kuten esimerkiksi blogiartikkelin kirjoittaminen.
– Ajasta kelloon 25 minuuttia, ja ryhdy hommiin. Keskity tämä 25 minuuttia vain valitsemasi tehtävän suorittamiseen (laitoithan kaikki muut kilkuttimet äänettömälle!)
– Kun kello soi eli 25 minuuttia on mennyt, pidä pieni 5 minuutin jumppa- tai vessatauko – tai mitä nyt ehditkään tekemään 😉
– Jatka sitten työskentelyä samalla kaavalla, kunnes olet tehnyt saman 4 kertaa (eli 2 tuntia). Tämän jälkeen pidä pidempi tauko työskentelyssäsi, esimerkiksi puoli tuntia.
– Jos artikkeli ei ole vielä valmis, jatka seuraavat 4 kierrosta pomodoroa 🙂
Simppeliä eikö? Ehkä nykyaikana kysymys kuuluu, jaksatko keskittyä koko 25 minuuttia työskentelyyn?
>> Mikäli oma kirjoittaminen ei oikein tuota tuloksia (eli tuo sinulle asiakkaita) voit aloittaa myös ilmaisella Apua markkinointiin -koulutuksella ja pääset poistamaan 4 yrittäjän yleistä virhettä teksteistäsi.

3) Kierrätä markkinointitekstejä tehokkaasti ja nopeuta työskentelyä muokkaamalla yksi teksti eri kanaviin sopivaksi
Ensinnäkään aina ei tarvitse aloittaa kirjoittamaan tyhjästä paperista. Mikäli sinulla on jo julkaisuja, voit inspiroitua niistä – kirjoita samasta teemasta syvempi postaus, mieti samaan asiaan jokin uusi näkökulma tai kirjoita vanha tekstisi uusiksi. Näin työskentelet tehokkaammin, säästät aikaa ja teet riittävästi toistoa.
Voit myös kierrättää samoja ideoita ja markkinointitekstejä useissa eri kanavissa: laajenna somepostauksesta uutiskirje, tiivistä blogista Instagram-karuselli. Hyvä sisältö kestää uudelleenmuotoilun.
Tämän kierrätä tekstejäsi kirjoitusharjoituksen pääset tekemään täällä: Näin kierrätät tekstejäsi – tee yhdestä blogista jopa 11 julkaisua.
Ethän siis yritä tuottaa ja keksiä koko ajan uutta sisältöä, vaan opettelet kierrättämään vanhoja parhaita tekstejäsi.
4) MIKSI -harjoitus – Auttaa sinua löytämään tekstisi punaisen langan sekä lisäämään mielenkiintoa teksteihisi
Miksi-kirjoitusharjoitus on melkoisen simppeli, mutta se voi vaatia sinulta kriittisen puolen laittamista syrjään ja oman leikkisän puolen esiintuomisen.
Miksi-harjoituksessa voit kuvitella olevasi jopa hiukan ärsyttävä uhmaikäinen, joka kysyy aivan kaikkeen MIKSI?.
Siis jos kerrot esimerkiksi, että sinulla on uusi palvelu, kysytkin itseltäsi MIKSI?. Vastaat, että palvelu on hiottu nyt omalle asiakkaallesi paremmaksi, ja kysytkin itseltäsi MIKSI?.
Eli toisin sanoen leikit, että kun kirjoitat postausta, on vieressäsi uhmaikäinen, joka kysyy aivan kaikesta MIKSI. Jos aloitat tekstin lauseella: ”Mieleeni muistui eräs lausahdus…” ja sieltä se tulee: MIKSI?. No koska haistoin tietyn tuoksun… MIKSI?.
Eli toisin sanoen yrität kyseenalaistaa omia sanojasi, hypätä niissä syvemmällä ja oikeasti pohtia sitä, mikä tekstissäsi on tärkeintä ja miksi se ansaitsee tulla julkaistuksi.
Ja MIKSI tämä harjoitus on tehokkaiden harjoitteiden listassa? Siksi, että näin karsit viestinnästäsi pois turhaa höttöä ja keskityt kirjoittamaan asioita, jotka oikeasti tuottavat tulosta ja ovat tärkeitä lukijoillesi sekä unelmien asiakkaillesi.
Onko unelma-asiakas vielä hukassa? Mikäli kaipaat apua omien kirjoittamisen peruskysymysten kanssa, lähde mukaan oppimaan yrittäjän tärkeimmät kirjoitustaidot: STARTTI TAVOITTEELLISEEN KIRJOITTAMISEEN -kirjoituskurssilla
5) Kirjoitusprosessini – Oman kirjoitusprosessin löytäminen tehostaa ja nopeuttaa kirjoittamistasi (ei enää ajan hukkaamista tyhjän paperin edessä)
Kirjoittamista kannattaa ehdottomasti tehostaa myös selkeällä systeemillä. Hyvä keino on jakaa kirjoittaminen kolmeen vaiheeseen:
IDEOINTI -> RAAKILEVAIHE -> VIIMEISTELY
Suosittelen ensinnäkin pitämään erillisiä ideointi- ja suunnittelupäiviä, jolloin keskityt isompaan kokonaisuuteen. Mistä aiot puhua seuraavan kolmen kuukauden aikana, entä puolen vuoden aikana?
Näin pidät kokonaisuuden hallinnassa ja viestisi johdonmukaisena. Ideoi tällöin erilaisia kirjoitusteemoja, otsikoita ja asiakkaiden palautteita – ja kerää ideasi omaa ideapankkiisi.
Toiseksi suosittelen pitämään erillisiä kirjoituspäiviä, jolloin tuotat runsaasti tekstiä kerralla. Tällöin voit luoda erilaisia raakileita tai ideoita yhdestä kirjoitusteemasta vaikka 6 eri postausta. Tai kirjoita aina yhden viikon julkaisut kerralla ja ajasta ne valmiiksi.
Kun kirjoitat, on tässä yksi hyvä vaihtoehto kuinka voit edetä:
1) Valitse tekstin teema
2) Kirjoita teemasta vapaata ajatusvirtaa
3) Käy teksti läpi ja valitse sieltä parhaimmat lauseet ja ajatukset
4) Luo tekstille runko/rakenne esimerkiksi ranskalaisin viivoin
Pidä taukoa
5) Kirjoita jokaiseen kohdan ympärille kappaleet
6) Lue teksti kokonaisuudessaan läpi ja korjaa
Pidä taukoa
7) Lue teksti ääneen ja muokkaa sujuvaksi
8) Mieti, ovatko otsikot hyvät ja vastaavat kappaleita
9) Mieti tekstiin sopivat toimintakehoitteet ja linkit / kevennykset
10) Valmis!
Lopuksi haluan muistuttaa, ettei tehokkuus tarkoita kylmyyttä tai välinpitämättömyyttä asiakkaita kohtaan. Pienyrittäjän vahvuus on aina aitous ja omat kasvot brändin takana – muttei se tarkoita sitä, että sinun tulisi olla päivittäin läsnä.
Kun tuotat sisältöä säännöllisesti, pieninä paloina ja suunnitelmallisesti, se ei kuormita – vaan alkaa palvella sinua.
Toivottavasti näistä kirjoitusvinkeistä oli hyötyä sinulle!

Kaipaatko lisää näkyvyyttä, innostunutta ja sitoutunutta yleisöä sekä myyntiä, muttet oikein tiedä, kuinka sen tekisit?
Startti tavoitteelliseen kirjoittamiseen -kirjoituskurssilla opit, kuinka kirjoitat kiinnostavia, innostavia ja myyviä tekstejä omiin kanaviisi. Kasvata seuraajakuntaa, luo sisältöä johdonmukaisemmin ja kirkasta se, kenelle oikeasti teet sisältöäsi.
4 viikon kirjoituskurssin jälkeen osaat
- kirjoittaa erilaista sisältöä, joka oikeasti kiinnostaa yleisöäsi.
- kirjoittaa koukuttavia tekstejä, jotka jaksaa lukea alusta loppuun saakka.
- kasvattaa yleisön sitoutumista omiin sisältöihin.
- kirjoittaa tekstiä, joka myy.
Lisätietoa kurssista: Kirjoituskurssi tavoitteelliseen kirjoittamiseen
Sinua saattaisi kiinnostaa myös:
>>> Miten oppia kirjoittamaan hyvin? Kirjoitusharjoitus yrittäjille
>>> Miten markkinoida yritystä vuonna 2025 (ilman isoa budjettia)
